Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - Vad har den som inte Canon har?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
(fick inte plats med hela frågeställningen i rubriken)

Vad har inte en Canon 30D som en Nikon D200 har, som man verkligen har nytta av?

Vet att man kan koppla till en GPS till Nikonen, och använda Wifi (trådlöst nätverk)- Tufft och användbart! Kan man överföra bilderna trådlöst till datorn, om man har ett trådlöst nätverkskort i den? Sen kan man väl också använda blixt Utan att använda Off shoe kabel?

Några Nikon frågor i Canon forumet. Men det är min första fråga som är mest primär.

Ska köpa en ny kamera. Vuxit ur min 350D. Skulle kunna tänka mig sälja all min Canon utrustning och bygga upp en Nikon utrustning, även om det svider i plånboken. *Uschh* :)
 
Du får nog lite olika svar på den frågan beroende på om du ställer den i Canon eller i Nikon forumet.
Jag har en D200, det är en väldigt bra kamera.
Men om du har massa optik och tillbehör till din 350D så är det kanske bättre att fortsätta med Canon.
 
För mig är frågan om vad Eos 5D och D200 har för skillnader, förutom sensorstorlek och pris, betydligt mer intressant. Någon som direkt ur hatten kan dra fram likheter och skillnader mellan dessa två?
 
BugEyes skrev:
Beror nog på vad du har för önskemål och behov. På vilket sätt har du vuxit ur din 350D?

Den är svår och hålla i, ibland. Skulle föredra ett gummigrepp, som jag antar 30d och d200 har. Sen finner jag det mycket knepigt att man måste trycka in en knapp för att ändra slutaren på kameran. 30D har ju en ratt som man enkelt kan flytta med tummen. Sen är jag desperat efter spotmätning. eftersom det är det endajag använder. kör partial nu på min 350d.

Kan komma på mera, men nu måste jag jobba :)
 
Då är det 30D eller D200 som gäller, spotmätning diskvalificerar 20D. 20D och D200 är mycket skönare att hålla än 350D och 30D lär nog inte vara sämre, ytterligare lite större grepp än 20D.
 
D200 har vädertätat hus och, svjv, bättre sökare.

I praktiken är väl en D200 en D2X med några pixlar färre och separat vertikalgrepp.

Du får, för övrigt, större, gummerat grepp och spotmätning på både D50 och D70. På D70 har du åxå två inmatningshjul. ;-)
 
200D verkar vara en extremt vettig kamera. För en seriös enusiast lär det vara svårt att hitta något att klaga på...alls. Nästan så man funderar på att konvertera, men det skulle bli väldigt dyrt. Canon släpper nog en 3D inom kort.

Nikons strategi att vänta några år (3) innan de ersätter sin D100 är också sympatisk. Man har då uppgraderat en redan bra kamera på varenda punkt.
 
Observera gärna att Nikons originaloptik oftast är rätt mycket dyrare än Canons vid liknande gluggar. Jag kan inte uttala mig om ifall kvalitén eller bildresultatet speglar prisskillnaden, men har du massa Canon-gluggar redan så kan det bli extra dyrt att konvertera till Nikon tack vare generellt högre priser.

Det jag själv ser som fördelar hos D200 är större sökare och tätning. I övrigt är de nog rätt lika. Klarar du dig utan dessa egenskaper så är det nog vettigt med en 30D.
 
Makten skrev:
Observera gärna att Nikons originaloptik oftast är rätt mycket dyrare än Canons vid liknande gluggar. Jag kan inte uttala mig om ifall kvalitén eller bildresultatet speglar prisskillnaden, men har du massa Canon-gluggar redan så kan det bli extra dyrt att konvertera till Nikon tack vare generellt högre priser.

håller jag nog inte med om, inte generellt högre,
men när det gäller super telen över 400 mm så e canon billigare,

sen finns det ju "pirat" och en hel del begagnat att få tag i också, så dyrare än canon behöver det definitivt inte bli
 
Jag har en canon 350D
kit objektik 18-55mm
tamron 28-75 mm f2.8
sigma 75-300mm
canon 50mm f1.8
430ex blixt

ska man sälja allt... Hmm och köpa sig en Nikon. Dom verkar vara så jäkla fina!
 
johan_w skrev:
Jag har en canon 350D
kit objektik 18-55mm
tamron 28-75 mm f2.8
sigma 75-300mm
canon 50mm f1.8
430ex blixt

ska man sälja allt... Hmm och köpa sig en Nikon. Dom verkar vara så jäkla fina!
Det är ju inga tokdyra pryttlar, så det är helt klart värt att fundera över. Begagnatpriserna ligger ju relativt högt för fotoutrustning ändå...
 
johan_w skrev:
Jag har en canon 350D
kit objektik 18-55mm
tamron 28-75 mm f2.8
sigma 75-300mm
canon 50mm f1.8
430ex blixt

ska man sälja allt... Hmm och köpa sig en Nikon. Dom verkar vara så jäkla fina!

har du hållit i en D200??
e ju rätt stor skillnad mot en 350D både vikt och storlek..

om du tycker den känns bättre att handha/ergonomiskt än 20d/30d så kanske du får sälja av dina canon prylar..

tycker nog handhavandet e det viktigaste med en kamera, bildkvalitén räcker till vare sig du kör 20d/30d eller D200,
 
Goran skrev:
har du hållit i en D200??
e ju rätt stor skillnad mot en 350D både vikt och storlek..

om du tycker den känns bättre att handha/ergonomiskt än 20d/30d så kanske du får sälja av dina canon prylar..

tycker nog handhavandet e det viktigaste med en kamera, bildkvalitén räcker till vare sig du kör 20d/30d eller D200,



Nej det har jag inte. Har hållit i en D100 dock. Och tycker den är toppen skön, lättare och komma åt reglagen..
 
johan_w skrev:
Jag har en canon 350D
kit objektik 18-55mm
tamron 28-75 mm f2.8
sigma 75-300mm
canon 50mm f1.8
430ex blixt

ska man sälja allt... Hmm och köpa sig en Nikon. Dom verkar vara så jäkla fina!

Visst är det en idé, men det spelar enligt mig ingen som helst roll vilket system du har. Både Nikon och Canon gör bra kameror, och vilken som är bäst för tillfället är för mig helt slumpmässigt.

Visst kan man sälja sin Canonutrustning nu och köpa en D200, om ett halvår kan man sälja den för att köpa in sig i Canons motsvarighet till d200, för att sedan efter ett år istället köpa Sonys helläckra utmanare (med inbyggd walkman), för att sedan inse att man vill ha småpbildsformat (FF) och sälja sitt Sonysystem till förmån för Canon. För att sedan till slut kasta sig tillbaks i Nikonsystemet när de äntligen släpper sin första FF-kamera...

Även om jag överdrev så är min poäng ändå att det inte spelar någon roll vilket system du har, och att hoppa mellan dem verkar ett slöseri med pengar, då du ändå inte får ut inköpskostnaderna för dina kameror och objektiv vid försäljning (såvida du inte köpte dem begagnade). Att byta kameramodell är en sak, men att helt sälja sin fotoutrustning och byta system för att det andra systemet för tillfället är bättre i den prisklassen som man är beredd att betala för en kamera, det tycker jag är att tillmäta utrustningen allt för stor vikt.

Men du kommer givetvis inte att bli besviken på en d200 (eller på en förmodad 3D om ett halvår, eller en bagagnad 5D om ett år, eller en...)

Jag tror det enklaste är att leva med det system man har börjat med, det är sällan systemet är avgörande för ens kreativitet och konstnärliga skapande.

Lycka till med ditt kameraköp, du kommer att bli nöjd, vilken du än väljer.
 
Jag kör Nikon men känner mig i samma sits som dig. Jag tycker att canon-kamerorna verkar vara så fina...
Gräset är alltid grönare på andra sidan.

/Niklas
 
jag kör oxo nikon men sneglar då och då på canon.. varför? jo för att canon verkar vara störst.. canon verkar dra mest folk. och jag undrar varför? för frågar man här på forumet så säger folk att det inte spela nån roll vad man väljer men ändå är tex. tråden "fotografer in action" till 80% bestående av canotister, och canon har tydligen störst marknadsandelar.. är det dom vita objektiven som lockar folk?

fast nu inser jag att jag är helt jävla offtopic :p hoppas ni förlåter mig
 
Highspeedfreak skrev:
Jag kör Nikon men känner mig i samma sits som dig. Jag tycker att canon-kamerorna verkar vara så fina...
Gräset är alltid grönare på andra sidan.

/Niklas

Håller med Niklas och Teddy, sneglar åt Canon ibland själv åxå, mest för att priset på deras långa telen är bättre än på nikons motsvarande samt att canon då åxå har IS vilket jag saknar på Nikons motsvarigheter 400-600mm. Mindre brus vid höga ison vore ju fint åxå :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.