Annons

D200 slutar autofokusera, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFridsjo

Medlem
Hej

Har en D200 som betett sig lite konstigt 2 gånger på sistone.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att autofokusmotorn slutat fungera vid 2 tillfällen då jag vart ute med kameran och fotat, alla inställningar är korrekta, inga knappar har av misstag kommits åt och 3 olika gluggar har testats.

Har någon annan haft samma problem?

MVH Per
 
Hej

Har en D200 som betett sig lite konstigt 2 gånger på sistone.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att autofokusmotorn slutat fungera vid 2 tillfällen då jag vart ute med kameran och fotat, alla inställningar är korrekta, inga knappar har av misstag kommits åt och 3 olika gluggar har testats.

Har någon annan haft samma problem?

MVH Per

Har upplevt samma sak med mitt förra jobbs D200, en rejält plågad kamera. Ibland ville den bara inte sätta igång autofokus. Vid av- och påstängning fungerade den dock alltid igen.
 
På min d300 pajade fokuslägesväljaren på framsidan (C,S,M) så hur den än stod så tyckte kameran att det var M läge... kanske är nåt liknande?

På D300 kan man välja att det skrivs in i EXIF vilket läge man fotade å på så sätt kan du se vad kameran "tror" att det är för läge.

Hoppas att det är nåt sånt å inte motorn, har du testat med nån AF-S/USM glugg med inbyggd motor?
 
Den fungerar ju väldigt bra i dom allra flesta lägena, det är bara två gånger och båda gångerna utomhus som det strulat.

Nej jag har inte provat med någon glugg med inbyggd autofokus, har endast 3 st fasta AF-D gluggar som alla borde fungera på samma sätt, om jag slår på kameran nu fungerar det optimalt, men kan det vara något som påverkas av kyla tex?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.