Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 och AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Ni som är lyckliga (förhoppningsvis) ägare till en D200, hur upplever ni den nya autofokusen?
Jag står i ett vägskäl mellan att byta till Canon 1DMKIIN eller en D200 och jag är väldigt intresserad av att veta hur bra AF funktionen på D200 fungerar med avseende på snabba situationer typ sport och flygande fåglar mm.

Jag vet att mycket sådant beror på vilket objektiv mm som man använder och att det är subjektivt hur man upplever det.
Men all info är bättre än ingen alls :)

I senaste numret av tidningen FOTO rekomenderas D200 till just till sportfotografering tack vare den snabba och korrekta autofokusen.

Auto focusen är grym.....den fipplar inget utan är tvär exakt.... snabb o snabb är den oxå, inte riktigt som en D2X eller vad dom heter men riktigt fin iaf.....

ser att du redan kör Nikon.

DÅ är det antagligen inte länt att byta till Canon, om du redan har objektiv du är nöjd med.

Många är det som har flytt Nikon utan att at ha tänkt sig för.
Dem tycks missa att också Nikon kommer med nya kameror, som är riktigt bra dessutom.

Själv tänker jag byta upp mig från min D1, nu när det äntligen finns ett bra alternativ.

Jo jag kör med Nikon just nu men D70'n presterar inte ens i närheten utav vad jag vill få ut.
Framför allt så är det autofokuseringen vid dåligt ljus som är för dålig och så är bufferten vid RAW fotografering på tok för liten.
Har helt enkelt vuxit ur den :)

Eftersom jag funderar på att skaffa nytt objektiv utöver kamerahuset så är inte steget till Canon så himla stort om det skulle bli aktuellt.
D200 är lockande om autofokusen är så bra som testerna gör gällande.'
Hade gärna sett 8 bps men då pratar man en helt annan prisklass om man skall köpa Nikon.

haha det skiljer ju typ 50 000 kronor på kamerona också..kanske du kan köpa en d200 och några riktigt bra objektiv också?

Nja D200 kostar ca 16.000 och 1dMKIIN ca 36.000 här i Sverige.
Så man sparar 20.000 på D200 som man kan spendera på objektiv :)

ah my bad jag kollade på 1dS mark 2 :)

men fortfarande mer än dubbelt såmycket..
men har du slantarna så :) själv tycker jag att tex d2x är mycket mycket skönare och mer ergonomisk bättre sökare och så än 1d..fast det är ju självklart en smaksak!

Andreas K skrev:
Nja D200 kostar ca 16.000 och 1dMKIIN ca 36.000 här i Sverige.
Så man sparar 20.000 på D200 som man kan spendera på objektiv :)

Det är mycket vettigt att lägga pengar på bra objektiv. Ett jättebra kamerahus kan prestera riktigt dåligt med taskig optik på.

Jag är inne på att byta till en D200 från min D70, men har faktiskt börjat tänka i de banorna att köpa ett bättre objektiv för de pengarna istället för att köpa ett ännu bättre kamerahus och behålla den gamla optiken.

Jag testade ett riktigt fint 300 mm Nikontele på min D70 (kostade 16000 begagnat) och jämförde med mitt 300 mm sigma för 2500 kr. Det blev så stor skillnad på bilderna så jag knappt vill använda sigmat längre :( Allting påverkades till det positiva, skärpa, kantskärpa, färger, kontrast etc. Man kan jämföra det lite som att det känns som att man har imma på linsen på sigmaobjektivet.

Jaja, långt utlägg blev det, men jag tycker i alla fall det verkar mycket vettigare att köpa ett D200 hus, som dessutom är nyare (konstruktionen) än canons och sen lägga de pengar du sparar på chysst optik!

/Fredrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto