Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
I manualen står det att man inte ska använda D200:an när det är under 0 minus/plus grader.

Stämmer det?

Det står det i så gott som alla kameramanualer. Här är en tråd om D50. Det finns knappast skäl att tro att annat gäller D200.

Jag har använt min i -20 under flera timmar utan att batteriet eller något annant tagit stryk. Funkar hur bra som helst. Däremot låter jag kameran "tina upp" i väskan hemma innan jag packar upp den. Så har jag gjort med alla mina kameror.

Oftast brukar tillverkarna formulera sig som att de inte garanterar någon funktion utan för ett visst intervall(0-40C typ). Men nämner inte alltid något om att var den bör och inte bör användas.

Första veckan jag hade kameran så var jag ute och nattfotograferade i cirka minus 25. Efter 1,5-2 timmar tackade batteriet för sig och det vara bara att gå hem. Om det berodde på att batteriet inte fått full kapacitet eller inte vet jag inte men det är väl troligt. Jag får väl vänta till nästa vinter för att göra om testet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar