Annons

D200/Fujifilm s5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag instämmer. Vore kul om den visar sig få lysande recensioner. Inte för att jag har några planer på att köpa en S5 den närmsta tiden, men om kanske två år när min D50 börjar bli uttjänt blir en begagnad S5 till rätt pris eventuellt det perfekta alternativet när det gäller att byta upp sig.

Någon som vågar gissa var någonstans S5 hamnar prismässigt? Jag hoppas på inte allt för långt från D200.
 
tks skrev:
Jag instämmer. Vore kul om den visar sig få lysande recensioner. Inte för att jag har några planer på att köpa en S5 den närmsta tiden, men om kanske två år när min D50 börjar bli uttjänt blir en begagnad S5 till rätt pris eventuellt det perfekta alternativet när det gäller att byta upp sig.

Någon som vågar gissa var någonstans S5 hamnar prismässigt? Jag hoppas på inte allt för långt från D200.

i japan låg förra modellen finepix s3 pro ungefär i samma prisläge som canon 20d, men i sverige låg den på runt 23000 vid introduktionen (20d kostade runt 15000 då), en sån prissättning lär nog inte funka idag, under 15000 får man ju hoppas på, Pentax tex släpper snart 645D med 18MP som lär ska kosta drygt 20000, så, tiderna förändras...
 
Låter som något man kanske ska försöka uppgradera till då, när den kommer. Om fuji nu har fått ordning på hastigheterna. Och så kan man ju hoppas att vertikalgrepp kommer finnas även till S5?
 
Jimpawa skrev:
Låter som något man kanske ska försöka uppgradera till då, när den kommer. Om fuji nu har fått ordning på hastigheterna. Och så kan man ju hoppas att vertikalgrepp kommer finnas även till S5?

skulle tro att vertikalgreppet till D200 passar,
 
Å, just den kameran skulle jag vilja ha. Men nåja, D200 är inte så dum heller...

Men runt 20000 för Pentax 645, kan det stämma?
 
MattiasL skrev:
Å, just den kameran skulle jag vilja ha. Men nåja, D200 är inte så dum heller...

Men runt 20000 för Pentax 645, kan det stämma?

inte helt omöjligt, verkar bli en 1,3x sensor (39,2 x 32 mm), Canon 5d med 24x36mm sensor kostar ju ca 25000 idag och pentax verkar satsa på att pressa priserna,
645D släpps sannolikt under första halvan av 2007,
kommer säkert mer info under PhotoKina mässan också,

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65850
 
ja s5 pro blir nog nästa kamera digital kamera ja kommer att köpa, får väl dock avakta lite tester framöver, nån som vet om man kommer kunna få ljusmätning på manuella gluggar åxå?
 
Väldigt intressant kamera, Fujifilm är den enda kameratillverkare som lyssnar på vad dom flesta fotografer vill ha, dvs, större dynamiskt omfång.

Hoppas verkligen dom lyckas få fart på den också.

kent.
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Fujifilm är den enda kameratillverkare som lyssnar på vad dom flesta fotografer vill ha, dvs, större dynamiskt omfång.

kent.

Håller fullständigt med dig!

Det finns inga uppgifter om bilder/sek men det är väl inte det viktigaste för dom flesta.
/Göran
 
Mycke intressant, hoppas den hamnar bra i pris, hade köpt S3an om den inte var så dyr när D200 kom, sen gick den ner och hamnade bättre i pris men då¨stod jag där med D200. Och det är det dynamiska omfånget jag är ute efter.. Letar nu efter en beg S3 till bra pris, kanske kommer...
 
pareli skrev:
Toppintressant! Ett mycket välbyggt hus med en toppensensor i. Den felande länken i D200 är ersatt...

Instämmer. Jag som hade tänkt köpa D80, kanske tur att jag inte köpt någon ännu.
Det får bli en S5 förutsatt att bruset på högre iso är lägre och att den i motsats till S3 skriver snabbt till kortet.
 
Har haft tankarna på en D200 som extra hus, men om den här kameran håller för vad den lovar så får det nog bli den istället.

kent.
 
Zoso skrev:
Har haft tankarna på en D200 som extra hus, men om den här kameran håller för vad den lovar så får det nog bli den istället.

kent.


s3:an fick ju bra omdömen för bildkvalitet, men sämre för hastighet och pris, hoppas fuji jobbat på dom senare...

"Dark current" noise reduction låter ju iofs bra..
 
Goran skrev:
visserligen testbilder från gamla S3 men (samma sensor som s5)
ISO1600 bilderna ser rätt taskiga ut,
iofs lite märkligt exponerade..
får inte riktigt grepp på bildkvaliten på s3:an..


http://www.fujifilm.co.uk/digital/cameras/s3pro/index.php?page=sample_images&flash=8

Iso 400 såg inte roligt ut det heller.
Förhoppningsvis är det elektroniken som spökar, och inte sensorn.

Det här får dem allt ordna, om dem nu har för avsikt att få folk att köpa S5 istället för D200.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.