Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 + extern SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

silverminkenII

Ny medlem
Hej! Har lite problem när jag använder min externa SB-800 till min D200. Har inga problem att få den externa blixten att lösa ut, men jag får alltid med den interna blixten i bilderna trots att jag har stängt av den (speciellt på nära håll). Detta resulterar i extra ljus i bilderna som jag inte vill ha samt fula skuggor från objektivet. Vad gör jag för fel?

Jag sätter kameran i "Commander" läge, den interna blixten till "--" (avstängd antar jag att det betyder) samt den externa till TTL-läge, grupp A kanal 1 eller motsvarande jag satt på SB-800'n.

Visst är det så att den interna blixten används för exponeringsmätning trots att den är avstängd, men detta sker väl innan slutaren öppnar och ska väl inte komma med i bilden?

Tacksam för tips!
 
Hej! Har lite problem när jag använder min externa SB-800 till min D200. Har inga problem att få den externa blixten att lösa ut, men jag får alltid med den interna blixten i bilderna trots att jag har stängt av den (speciellt på nära håll). Detta resulterar i extra ljus i bilderna som jag inte vill ha samt fula skuggor från objektivet. Vad gör jag för fel?

Jag sätter kameran i "Commander" läge, den interna blixten till "--" (avstängd antar jag att det betyder) samt den externa till TTL-läge, grupp A kanal 1 eller motsvarande jag satt på SB-800'n.

Visst är det så att den interna blixten används för exponeringsmätning trots att den är avstängd, men detta sker väl innan slutaren öppnar och ska väl inte komma med i bilden?

Tacksam för tips!

Det beror på att den interna blixten också styr servoblixten med "eget ljus" då den styr servoblixten. (Den signalerar "tänd" och sedan "släck" till servoblixten, tyvärr är den inte så smart (ocjh avancerad rent tekniskt) listig att skickar ett litet pulståg med exponeringsinformation via ljussignaler. Ju närmare man går motivet, ju mer märks styrblixten. Knep: Sätt ett vitt kort som "länkar av" den inbyggda blixten till taket eller åt sidan, mot servoblixten. Då kan du minska "egenljuset".
 
Det är nog så att den inbyggda inte riktigt hinner slockna,
först ska den skicka mätblixten, sedan ge den riktiga signalen till din slav.

Nikon har en liten grunka som de kallar IR-ridå, det är en
liten plastpryttel man sätter i blixtskon som fäller ner ett infrarött filter
framför den inbyggda blixten. På det sättet släpps bara infrarött genom och detta styr din slavblixt men kommer inte med i bild!

Det måste vara nikons absolut billigaste orginaltillbehör, under 100 kr.
 
Det är sant att den inbyggda blixten används för att lösa ut den externa SB-800, men du kan ställa in vilken funktion den inbyggda blixten skall ha, alltså endast använda den för utlösande av blixten, och inte använda dess ljus i exponeringen.

Gå inte i D200:s meny, välj Custom Meny, välj e3 (Inbyggd blixt), välj commander-läge. Nu kommer du in där du kan ställa in kanaler etc, och markören är direkt på "Inbyggd" och det står förmodligen TTL i rutan. Tryck nu nedåt på multiväljaren tills det endast är två streck där; nu har du stängt av den inbyggda blixtens inverkan i exponeringen.
 
Oj här gick det fort med svaren!

Christoffer, som jag skrev i första inlägget har jag den interna blixten avstängd så den borde inte komma med på bilderna...

Jag har sett det där IR filtret tidigare, är det någon som använder det? Ett vitkort framför blixten nämndes också och det borde ju funka antar jag. Hade helst sluppit att ha något alls på kameran men det verkar ju inte gå...

Har en SB-400 som jag egentligen tänkt sälja, men jag antar att jag kan ha den på kameran och använda som utlösare. Den går ju att rikta bort från fotoobjektet i alla fall (tyvärr bara uppåt).

Har börjat experimentera med extern blixt för att lära mig mer och fått ett antal oanvändbara bilder pga detta problem. Bla en profilbild med bakljus där jag ville ha en svart profil med en gloria kring, men ansiktet blev i det närmaste normalexponerat pga interna blixten (fotade på nära håll). Andra bilder stör inte det extra ljuset från interna blixten så mycket förutom att objektivets skugga förstör bilden.
 
Jo, den lilla plastgrejen gör nytta! Fast den kan säkert ersättas med ett papper eller något som reflekterar ljuset uppåt eller något.

Den inbyggda blixtens styrsignaler gör skillnad för bilden, testa bara att ta en bild med den inbyggda blixten på -- och ingen extern blixt, ta sedan samma bild helt utan blixt.

Signalen från kameran är inte bara "tänd" och "släck", det är verkligen expoeringsinfo som sänds, det går ju att ställa in effekten på den externa blixten från kameran och TTL används fullt ut av den externa blixten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.