Annons

D200 en skitkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
D100.an var ju en skitkamera. Sämre än många kompakter.
Jag har en så jag vet.Att fortsätta skanna diabilder från analogen var naturligt med en D100.
Nu funderar jag på att köpa en D200.
Samma saker som sades om D100:an sägs nu om D 200:an.
FörsäljningsSagan upprepar sig.
Hm.. man åker väl dit i alla fall.
Mvh/-Anders

Hela 2006 kommer analog film att finnas att tillgå, så avvakta kallt...

/kg, som kollat i kristallglaset

Jag fortsätter analogt. Det kan du vara lugn för.
Ville bara delge min syn på en uppshosad reklamkampanj som kommer att sluta med att kameran är värdelös inom ett år eller mindre.
För de som skickar till bildbyråer som kräver 12 miljoner pixlar är den ju kass redan.
Kommer nog ändå att skaffa en D200 skitkamera.
Mvh/-Anders

HDFS) (KGS skrev:

Om man är trägen så går det att hitta det mesta inom gammal analog fotografi, även det som vi tycker varit dött i evigheter nu.

Lätt är det kanske inte & sällan billigt men det går!

Jag har sålt mer från mina småbildsdia än från digitalbilderna i år.
Ändå har jag marknatsfört mina digitala bilder mer.Dög inte. För turistblad så ville man ha 6*9 cm dia.
Kul!!!!!!! Det kändesd riktigt bra.
Ändå skannas den till sist in till ettor och nollor.
Mvh/-Anders

Chano skrev:
Jag har sålt mer från mina småbildsdia än från digitalbilderna i år.
Ändå har jag marknatsfört mina digitala bilder mer.Dög inte. För turistblad så ville man ha 6*9 cm dia.
Kul!!!!!!! Det kändesd riktigt bra.
Ändå skannas den till sist in till ettor och nollor.
Mvh/-Anders

Ok. Då är vi inne på vad branschen kräver...

Själv så bryr jag mig inte i det som glad amatör!

6 brusfria miljoner pixlar duger gott åt mig:)

//Larsa

Chano skrev:
Jag fortsätter analogt. Det kan du vara lugn för.
Ville bara delge min syn på en uppshosad reklamkampanj som kommer att sluta med att kameran är värdelös inom ett år eller mindre.
För de som skickar till bildbyråer som kräver 12 miljoner pixlar är den ju kass redan.
Kommer nog ändå att skaffa en D200 skitkamera.
Mvh/-Anders

Eftersom det inte är nån riktig kamera har jag inte ägnat mång minuter åt att studera den, men att den skulle vara värdelös o skit låter ju rätt otroligt. Då skulle ju bara idioter köpa den, o du ska ju köpa en, så det motbevisar väl den saken, eller hur?

Vad gäller bildbyråer så begriper många ingenting. Jag har inte levererat många bilder till såna, men det har hänt. När jag hade min Dimage 7, 5 megapixel, så krävde en byrå en upplösning som inte ens den tidens värsting kunde leverera (tror de specade A3, 300 dpi), men jag interpolerade upp min 2,5 MB jpeg fil till kollosalformat och sparade den som tiff, den landade på över 30 MB o de jublade!

D100:am är helt jävla värdelös på motljus.
Min har aldrig visat en bild på baksidan som alls har överensstämt med verkligheten.
Den har inte tålt min ryggsäck.Tror jag är uppe i 4000 exponeringar medan min analoga kanske ligger på 25000 utan problem.
D100 verkar slut. Var och varannan exponering misslyckas med att slutaren vägrar.
auotofkusen funkar inte med de objektiv som inte har egen motor.
D100:an har redan varit på rep flera ggr.
Värdelös kamera som säljes för överpris av 3000kr.
Men om ingen nappar så ger jag bort den till någon jag tycker behöver mer bekymmer.
Mvh/Anders

Jag har levererat bilder till en sån där glättad tidning som ni hittar i fickan i flygplansstolen.

De tog våra flatbäddsscannade småbildsdia från en gammal kompaktkamera!

- Vill ni inte ha diorna och scanna själva?
- Nej, det duger!

Olika krav tydligen :)

(Det kom in lite inlägg medan jag skrev. Jag skrev appropå 6x9 dia alltså)

Eftersom jag inte har nån personlig erfarenhet av vad byråerna kräver så kanske jag borde hålla käft.

Nä. Har läst en del om detta & det verkar ju finnas ofattbart mycket okunnighet, eller vad det kan vara, hos byråerna?

Läste om en bildbyrå som ville sålla i det stora inflöde dom hade genom att sätta en upplösningsgräns på de bilder dom godtog. Låter ju skitkorkat! Förstår dock att dom kanske får in för mycket & inte hinner...

ja, ja. Jag inväntar bara mothugget som snart kommer här, tänkte mest från de ÖVERLYCKLIGA nyblivna D200-ägarna:)

Jag förstår dock fortfarande inte varför du ska köpa denna, i dina ögon, värdelösa kamera?

Eller är det så enkelt att du vill få igång en storm här ang. detta?

//Larsa, som aldrig skulle köpa nåt han inte tycker är bra...

Film

HDFS) (KGS skrev:

analogt film kommer finnas att tillgå i tio/ 20 kanske tom 30 år till, / Jh dubbelkollade i kristallglaset ;)

Re: Film

JimSlim skrev:
analogt film kommer finnas att tillgå i tio/ 20 kanske tom 30 år till, / Jh dubbelkollade i kristallglaset ;)

Utan kristallglas så kan jag garantera att vi livet ut, om vi vill & har råd, kommer att kunna använda film av olika former.

Som jag tidigare skrev så går det att fixa det mesta, att däremot filmen tynar bort hos gemene man var en annan sak...

Chano skrev:
D100.an var ju en skitkamera. Sämre än många kompakter.
Jag har en så jag vet.Att fortsätta skanna diabilder från analogen var naturligt med en D100.
Nu funderar jag på att köpa en D200.
Samma saker som sades om D100:an sägs nu om D 200:an.
FörsäljningsSagan upprepar sig.
Hm.. man åker väl dit i alla fall.
Mvh/-Anders

Jag har levererat bilder tagna med en Canon EOS 10D och EOS 20D för såväl katalog som affischproduktion. Förra året var en av mina kunder en smula betänksam när de fick reda på att jag skulle plåta digitalt under ett viktigt uppdrag. De ville egentligen helst ha dia. Deras tidigare erfarenhet av digitalkameror var inte speciellt god. Men så hade de bara fått bilder tagna med digitalkompakter.
När de till slut fick sina digitala bilder (6 megapixel) och hade det färdiga, tryckta resultatet i sin hand var de mer än 100% nöjda. Jag kan säga att samtliga bilder i den aktuella katalogen, även de i uppslagstorlek, var långt bättre än någon av de inskannade bilder som också fanns i samma katalog. Både kunden och jag har förvånats över den höga kvaliteten hos de 70x100 cm affischer de framställde från interpolerade bilder från samma fototillfälle. Affischerna hänger hos diverse resebyråer.
Jag fick även i år uppdrag att fotografera för samma kund. Och nu var det ingen diskussion om det skulle vara dia eller digitalt. Bilderna togs med en EOS 20D och de blev till och med snäppet bättre än i fjol, vilket även beror på att jag skaffat mer erfarenhet av storskalig raw-konvertering.
Jag har tidigare fotograferat en hel del med en Nikon D100. Bildkvaliteten skiljer inte speciellt mycket från Canon EOS 10D. Hur hållbarheten är vet jag inget om men det låter som som du har fått ett måndagsexemplar.
Jag har även plåtat rätt mycket med Nikon D200. Sisådär ett par tusen bilder ännu så länge. Och så här långt finns det inget som tyder på att den skulle vara sämre än EOS 20D, snarare tvärtom. Vilket innebär att den definitivt skulle duga utmärkt för krävande reklam- och dokumentärfotografi.
Så att kalla Nikon D100 för en skitkamera är bara dumt. Och att förmoda att D200 är en skitkamera enbart utifrån den relativt ringa erfarenhet du verkar ha är ännu dummare. Jag föreslår att du inte köper den utan hänger kvar vid film så länge du bara kan. Det är inget fel i det, man behöver inte göra som alla andra. Huvudsaken är att man kan hantera sin kamerautrustning och klarar att ta bra bilder med den. Jag vet att jag kan det, både med en Nikon D100 och en D200.

Vad fasen är det här för gnälltråd? Ta din analoga kamera och dra ut och fota istället för att gnöla över saker du inte vill ha. Förstår inte problemet.

Re: Re: Film

.Z. skrev:
Utan kristallglas så kan jag garantera att vi livet ut, om vi vill & har råd, kommer att kunna använda film av olika former.

Som jag tidigare skrev så går det att fixa det mesta, att däremot filmen tynar bort hos gemene man var en annan sak...

Jag tror och hoppas på det också Larsa .
En viktig påverkan är att vi som fortfarande konsumerar film kommer att fortsätta med det , finns det ingen marknad kommer produktionen att sluta såklart .. Så länge leve filmen!
Mvh Ale

Oj, glömde ju nämna att jag levererar bilder till Pressens Bild. Har gjort det sedan 1993. Då med dia, sedan med inskannade dia och nu med digitalkamera. Ingen gnällde över kvaliteten ens när jag skickade in interpolerade bilder från en Canon G3 (4 megapixel). Diabilderna har jag skannat med Nikons finaste småbildsskannrar, allteftersom de lanserats i nya versioner. Kan lätt säga att kvaliteten på EOS 20D och Nikon D200 bilderna vida överstiger vad jag kan pressa ut ur diabilderna. För att matchen ska bli jämlik behövs en trumskanner eller en Imacon Flextight. Jag har inte råd till varken det ena eller det andra. Och trots att jag äger en automatisk diamatare med plats för 30 bilder till skannern tar processen ändå så lång tid att jag avskyr varje tillfälle skannern måste startas.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto