Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D200 eller D300
- Trådstartare neggativ
- Start datum
Teodorian
Aktiv medlem
neggativ skrev:
Hej,behöver jag verkligen en D300?? Funderar på att köpa beg.D200 och satsa krutet på ett bra telezoom för sportfoto.Bländare 4 får duga.Område 100-300 eller 120-400.Tips på lämplig glugg,Nikon,Sigma,Tamron ???
mvh, Kjell 0705 - 773 221
Ett alternativ till Sigma 100-300/4 eller tex Nikons 75-300/4.5-5.6 VR är Nikons 70-200/2.8 VR. Nackdelarna är priset, tyngden och räckvidden. Fördelarna är ljusstyrkan och i kombination med D300 vs D200-Sigma 100-300/4-kombon ca 20-30% mer upplösning. Det ger dig bättre möjligheter att beskära dina bilder. Om du sällan behöver området 200-300 mm och sätter bildkvaliteten högst är D300 och en begagnad Nikon 70-200/2.8 VR ett bra alternativ.
Se här: http://www.photozone.de/Reviews/46-...s-70-200mm-f28-g-if-ed-vr-review--test-report
neggativ
Aktiv medlem
Hej Tore,ja just nu lutar det åt D300,men det svänger snabbt.Pratade just med en D300 fotograf som påstod att D200 var lättare att panorera med p.g.a. färre autofocuspunkter än D300´s 51st.Varför skall det behövas så många?? Min D70 med Nikon´s 70-300 har fungerat utmärkt med fokuseringen i alla lägen.Problemet för mig var 3 bilder/sek och den lilla dislayen som krävde 3,0 i styrka på läsglasögonen.
Tack,
Kjell
Tack,
Kjell
sebmacahan
Aktiv medlem
Du kan ställa ner antalet fokuspunkter i d300:an så det är definitivt inget argument som skulle ligga d300:an i fatet. man kan välja mellan 11 eller 51 som standard sen för af-c så kan man ställa mellan 9,11,21,51 eller 3d51-inställningen.. Så det finns så det räcker för alla situationer..
sebmacahan
Aktiv medlem
Jag håller med. D200:an är ruffare, tuffare och fränare speciellt med batteripack.. men tyvärr så har den inte lika bra högisokapacitet. (och bilder per sekund) annars hade jag haft kvar min.
BTW...
D200:ans batteritid är katastrofalt dålig jämfört med d300:an.. jag hade batterierna på laddning i princip hela tiden när jag hade min d200 och fick max 300 bilder per batteri. med d300:an får jag minst 800 bilder per batteri.. det är en grymt stor skillnad.
BTW...
D200:ans batteritid är katastrofalt dålig jämfört med d300:an.. jag hade batterierna på laddning i princip hela tiden när jag hade min d200 och fick max 300 bilder per batteri. med d300:an får jag minst 800 bilder per batteri.. det är en grymt stor skillnad.
keckax
Aktiv medlem
matti skrev:
Är det bara jag som tycker D200:an är snyggare än D300:an (bara en sån sak är ju jätteviktig ;-). Den senare ser lite flamsigt överdesignad ut enligt mig.....200:an är mer "hardcore" på nåt sätt ;-)
// Matti
Ha ha!!
Ja det avgör ju saken!
/K
Teodorian
Aktiv medlem
keckax skrev:
Ha ha!!
Ja det avgör ju saken!
/K
Det är väl insidan som räknas som vanligt...
Teodorian
Aktiv medlem
sebmacahan skrev:
Du kan ställa ner antalet fokuspunkter i d300:an så det är definitivt inget argument som skulle ligga d300:an i fatet. man kan välja mellan 11 eller 51 som standard sen för af-c så kan man ställa mellan 9,11,21,51 eller 3d51-inställningen.. Så det finns så det räcker för alla situationer..
Eller helt enkelt en enda punkt. Jag använder 11-punktssystemet och oftast enpunktsläget eller ibland det dynamiska med 9 AF-punkter i AF-C.
sebmacahan
Aktiv medlem
ja.. enpunktsläget.. hur kunde jag glömma det??
det är ju det jag använder 8 ggr av 10..
det är ju det jag använder 8 ggr av 10..
matti
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Det är väl insidan som räknas som vanligt...
Ja tjena....så är det ju i världen ;-) "In a perfect world, maybe...." ;-)
Ha'de / Matti (som känner sig lite morgoncynisk ;-)