Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 eller D300

Produkter
(logga in för att koppla)

neggativ

Aktiv medlem
Hej,behöver jag verkligen en D300?? Funderar på att köpa beg.D200 och satsa krutet på ett bra telezoom för sportfoto.Bländare 4 får duga.Område 100-300 eller 120-400.Tips på lämplig glugg,Nikon,Sigma,Tamron ???

mvh, Kjell 0705 - 773 221

Tack Matti för ett snabbt svar.Min dotter är i NY och en D300 kostar en spotstyver på PP.Jag har använt min D70 med ett 70-300 kit glugg under tre år med mycket goda resultat.D200 med Sigma 100-300 blir nog bra??

mvh, Kjell

Det som D300 är bättre på, rangordnat efter vad jag tycker är viktigt:

* Bättre ISO-prestanda (ca 1.5 steg, märks över ISO 800...)
* Möjlighet att själv finjustera för bak/frontfokus
* Större skärm
* Bättre autofokus, fler af-punkter
* Aningens bättre sökare
* Live view

Jag tyckte inte det var värt 9 000 spänn när jag köpte min D200 i julas. Lägger hellre de pengarna på optik, huset blir ju ändå omodernt för eller senare.

Sigma 100-300/4

Ang optiken så tror jag ett sigma 100-300/4 skulle passa dig perfekt. Använder den själv till motorsport och omfånget är helt perfekt. Ljusstyrkan räcker den oxå då man oftast fotar dessa event dagtid.

Kika gärna min hemsida för exempelbilder (under motorbilder)

samtliga telebilder 2008 är tagna med den gluggen

http://www.d-nilsson.se

Lycka till!

Sportfoto förenar jag med snabba slutartider. Om du väljer en 100-300 4,0 så skulle jag nog ändå satsa på en D300. Med den kan du utan att blinka fota med, upp till iso 1600. D200 brusar rätt hårt vid iso 640 och 800 ser jag som kamerans absoluta smärtgräns.

jag hade d200 och uppgraderade till d300 för jag är en sån som fotar 90% på iso 800 eller högre.
Och det var det bästa jag gjort för min egen fotografering.. allt är sä jäkla bra direkt i jpg-format rakt ur kameran. live view är mer eller mindre menlöst på en sån här kamera för min del. Det enda jag saknar är vissa menyval etc som fanns i d200.. men i ärlighetens namn kommer jag inte på ett enda just nu när jag tänker efter.

Jag köpte också sigma 100-300 f4:an för någon vecka sedan. och den är en bångstyrig glugg i mina händer. Visst får jag en och en annan KANON-bild (då menar jag verkligen kanon) men jag undrar egentligen om inte jag hade fått lika bra resultat med en 70-300VR.. Jag märker att jag måste ligga på iso 1600 med slutare runt 640 eller högre på bländare 4 i fullt dagsljus för att få de bilder jag vill ha (vid 300mm).. Det tycker jag är ganska snävt faktiskt.
Framförallt ställer gluggen mer krav på mig som fotograf än kameran, men D300:an underlättar verkligen otroligt mycket.

jonasy skrev:
Det som D300 är bättre på, rangordnat efter vad jag tycker är viktigt:

* Bättre ISO-prestanda (ca 1.5 steg, märks över ISO 800...)
* Möjlighet att själv finjustera för bak/frontfokus
* Större skärm
* Bättre autofokus, fler af-punkter
* Aningens bättre sökare
* Live view

Jag tyckte inte det var värt 9 000 spänn när jag köpte min D200 i julas. Lägger hellre de pengarna på optik, huset blir ju ändå omodernt för eller senare.

sebmacahan skrev:

..Jag märker att jag måste ligga på iso 1600 med slutare runt 640 eller högre på bländare 4 i fullt dagsljus för att få de bilder jag vill ha (vid 300mm).. Det tycker jag är ganska snävt faktiskt.

Låter konstigt om du måste köra med iso 1600 i fullt dagsljus på full öppning??

Denna bild är tagen med F4.5, 1/800 sek, ISO 200, 300mm.

Bilagor

• _dsc5398.jpg
    _dsc5398.jpg
    78.3 KB · Visningar: 616
Tack,Sebastian,Paul,Daniel.
Jag kommer mestadels fota motorsport och brukar låsa på 750 eller 1/1000 del.Ibland i totalskugga med alltför ljus bakgrund,ofta för kort tid att kunna panorera,många gånger flyttar sig objektet för långt mellan seriebildstagningen.Full bländare gav vissa bilder med för kort skärpdjup,med focus på fel del av objektet.Föredrar bländare 8.Tycker att bruset (kornet) är en tillgång, inte ett problem så länge kontrast och skärpa finns i objektivet.Kan Sigma objektivet klara detta?? Kanske D300 behövs ändå?? Vad vet jag?

Tack för Er hjälp,

Kjell

neggativ skrev:
...så länge kontrast och skärpa finns i objektivet.Kan Sigma objektivet klara detta?? Kanske D300 behövs ändå?? Vad vet jag?

Kjell

Kika på testet som Matti länkade till i början av tråden, där ser man att denna glugg levererar, även på full öppning oavsett brännvidd.
Autofokusen är oxå väldigt snabb så att hänga med i snabba sporter är inga problem.

En nackdel med gluggen är att den inte är så bra i motljus, det märks framförallt på kontrasten som sjunker en hel del. I vissa situationer kan autofokusen upplevas som lite "osäker" men det är ytterst sällan.

Ett exempel på när autofokusen är osäker är om man ska fota fåglar på långt avstånd som står framför vass.. men det är säkerligen inget problem som är isolerat till just detta objektivet...

Jag har kollat på Daniels motorbilder,ser ok ut.Hur många K är dom stora bilderna i galleriet??

Tack,

Kjell

D200:an är en kanonkamera, som då den kom ut på marknaden fick många lovord. Här på fotosidan var folk lyriska och skapade trådar precis som om dagens D300. Kameran har inte blivit sämre sedan den släpptes, dock har förbättringar tillkommit på nyare kameror. Vad jag menar är att om folk var nöjda med vad D200:an levererade för ett par år sedan, så borde du bli nöjd i dag. Att ligga ett "steg efter" i produktutvecklingen är i mitt tycke smartare än att köpa nytt. Anledningen är att då får ngn annan ta prisraset och du själv kan suga åt dig godsaken för en spottstyver. Mitt tips är att du skall titta på på en beg. D2X, vilken är en kamera som är snäppet upp i kvalite och funktion från D200:an. Gällande byggkvaliten ligger den också före D300:an enligt min egen åsikt. D2X kan man i dag köpa för ca:10k beg. Och det är MYCKET kamera för pengarna. Dessutom balanserar den ett större tele bättre i och med sin tyngd.

Tack Matti för tipset med Photozone.Det får bli ett Sigma 100-300.Förmodligen en beg.D200 får duga åt mig.Det går ju alltid att byta upp sig.....

Tack än en gång för alla tips.

Kjell

Ledsen, inte meningen att röra till det. Men kolla och jämför recensioner på både D200 och D2x så förstår du vad jag menar. D2x är en pro-kamera byggd för att leverera i alla väder. Det kan ju också vara bra att tänka på om du avser att fotografera utomhus på olika tävlingar....det händer ju att det regnar i bland....tyvärr.
Lycka till..
/U

Ubbe 1 skrev:
D200:an är en kanonkamera, som då den kom ut på marknaden fick många lovord. Här på fotosidan var folk lyriska och skapade trådar precis som om dagens D300. Kameran har inte blivit sämre sedan den släpptes, dock har förbättringar tillkommit på nyare kameror. Vad jag menar är att om folk var nöjda med vad D200:an levererade för ett par år sedan, så borde du bli nöjd i dag. Att ligga ett "steg efter" i produktutvecklingen är i mitt tycke smartare än att köpa nytt. Anledningen är att då får ngn annan ta prisraset och du själv kan suga åt dig godsaken för en spottstyver. Mitt tips är att du skall titta på på en beg. D2X, vilken är en kamera som är snäppet upp i kvalite och funktion från D200:an. Gällande byggkvaliten ligger den också före D300:an enligt min egen åsikt. D2X kan man i dag köpa för ca:10k beg. Och det är MYCKET kamera för pengarna. Dessutom balanserar den ett större tele bättre i och med sin tyngd.

Som fd D2X-ägare kan jag intyga att kameran är bra men har sina begränsningar i form av brus över ISO 400 och lätt utbrända högdagrar. D300 är mycket bättre härvidlag. D200 har jag inte haft men min D80 var något bättre än D2X ifråga om brus och högdagerrendering. Kontentan blir att en begagnad D200 för 6000 kr kan vara ett smula bättre köp än D2X (för 10000 kr) ur ren bildkvalitetssynvinkel. Byggkvaliteten är förstås bättre på D2X men tyngden kan blir besvärarande i längden.

Jag skulle emellertid aldrig tveka att lägga 14.000 kr för en ny D300 eftersom den har

- bättre bildkvalitet än D200 och D2X på alla ISO-tal,
- en fantastisk Auto-ISO-funktion,
- en utmärkt bildkontroll,
- Active D-Lighting,
- en bra sökare och LCD,
- bra hastighet på 6 bps,
- möjlighet att finjustera AF för upp till 20 objektiv,
- ett AF-system som när man lärt sig det kan ge fina resultat.

Är bildkvaliteten högsta prioritet för dig, och du använder ISO-tal över ISO 400 frekvent, är D300 ett rejält lyft jämfört med D200/D80 och D2X.

Jag har ägt D70, D80, D2X och D40X och äger nu D40, D300 och D3. De två senare representerar ett påtagligt kvalitetssprång framåt för Nikon jämfört med tidigare kameror.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto