ANNONS
Annons

D200 eller 350D? (var: "Totalt nybörjare, totalt borta ;-(")

Produkter
(logga in för att koppla)

Giva

Medlem
Totalt nybörjare, totalt borta ;-(

Hej hej..

Är ny inom systemkamera avdelningen och har jätte svårt för detta. Det är välldigt roligt att fota och har just nu en Canon ixus 700.
Jag vill uppgradera till lite fler funktioner så man kan få bilderna precis så där som man vill ha dem.

Jag står i val och kval och vet inte alls vad jag skall sattsa på. De kamerorna jag tittar på:

- Canon 350d
- Nikon d200
- Förslag !?


Varför det är just de här vet jag inte, men jag har läst lite och tittat på lite bilder och de är de som faller mig mest i smak.
D 200 har lite mer megapixlar vilket skulle kunna vara bra, men å andra sidan är det en prisskillnad på nästan dubbelt så mycket om man också skall ha något objektiv med.

Jag vet ingenting om någonting när det gäller funktioner men jag är duktig på att lista ut *Ler*

Hjälp, hur skall jag bli nöjd?

Har budget runt 14.000 kronor och för det skulle jag vilja ha 1-2 objektiv + kamera.
Jag vill inte vara hindrad från att fotografera precis vad jag känner för. Gärna makro läge vilket min ixus 700 klarar välldigt bra och är roligt att använda.
Gillar att ta kort från avstånd, gärna på konserter (om man lyckas ta med sig den in) Men framörallt, skarpa bilder och så neutrala som det går.

Tack på förhand (och hoppas detta är rätt forum)

Med vänliga hälsningar / Andreas
 
Skulle sattsat på 350d som är en mycket kompetent kamera.

Nikons 50d kan kanske vara värt att kolla på också.

Om du kan tänka dig att köpa begangnat skulle jag kollat på en begangad nikon d70 som säljs för riktiga vrak priser nu.

En viktig sak att tänka på är att det inte är kamerans pris som bestämmer hur bra bilderna blir. Så läs igenom grundkursen här på fotosidan till och börja med.

Alla kameror jag har nämnt är princip likvärdiga så gå och kän på alla. Den som du tycker bäst om köper du..

Vad gäller objektiv skulle jag vänta lite med att köpa. Annvänd de kitobjektiv som följer med och se sedan vilka objektiv du behöver.

MvH Andreas
 
Om din budget är 14kkr så får du inte mycket till objektiv (typ inget alls) till en D200, så kan/vill du inte lägga mer så tycker jag du ska titta efter något annat, även om det verkar vara en mycket bra kamera.

Tittar du på 350D så tycker jag att du ska ta en titt på Nikon D70 (eller D50 för den delen) och Konica Minolta D5D åxå.

Skillnaderna i bildkvalitet är tämligen små. Objektiven gör större skillnad än kamerahusen.
Det som skiljer mest är användargränssnitt/ergonomi och i viss mån vilka funktioner de har.

Köper du kamerahus med kitoptik så har 350D och D50 sämst objektiv, följt av D5D, med 18-70:n och D70:n har det bästa av dessa objektiv.
Med en budget på 14kkr så kan du ju åxå välja att köpa bara kamerahuset och istället köpa tex Sigmas 18-50/2.8.
Lämpligt att komplettera med för lite mer "räckvidd" är Sigmas 70-300/4-5.6 APO DG, som finns med fattning för alla dessa kameror.
Det finns såklart andra alternativ åxå, framför allt på begagnatmarknaden men där varierar det en del beroende på vilket hus man köper.
Sigma 70-300 har även en "fuskmakro"-funktion för närbilder. Inte lika bra som ett riktigt makroobjektiv, men en vettig lösning som start om man inte vill lägga så mycket pengar.
 
Tack så mycket för svaren.

Jag var tidigare idag iväg på (www)scandinavianphoto(.se) som har en butik här i Göteborg och tittade på vad de hade att erbjuda.

När jag frågade om just Canon 350D så sade han att det skall vara speciella objektiv till denna kameran, som tydligen inte skall fungera till en mer anvancerad kamera som tex. canon Eos 5D.
Det känns kinte så roligt om man en dag skulle tycka det vore så roligt med systemkamera och sitta med ett gäng prylar som inte är användbara.

Kan någon bekräfta att det är så och att man inte missuppfattat.

Nikon D70 verkar som en bra kamera, men jag tror jag stirrat mig blind på att det bara är 6.1 megamixels. Kanske har inte det så stor skillnad, det vet jag inte..
Men som Robert Petersson (och många fler har sagt) är att objektivet som följer med är det bästa kit objektivet.

Jag är inte ute efter ett specifikt märke utan en kamera som funkar bra till all-round. Om 6,1 megapixel istället för 350d med 8 megapixel inte har så stor skillnad i fotokvalite så tror jag att det lutar mer åt D70 just för objektivet.

Eller kanske är det bättre att vänta fram till våren och se om det släppt några nyheter?

Hur mycket skulle ett bra objektiv kosta till Nikon D200? Sedan berättade försäljaren att det till just våren kommer ett kit objektiv som är helt nytt från Nikon och att det verkar välldigt intressant. Kan någon sammtycka?

/ Tack
 
Det FINNS speciella objektiv, som kallas EF-S, som kan användas på Canons kameror som har sensor med APS-storlek. Dessa objektiv går bara att använda på vissa av Canons kameror. I dagsläget är det 300D, 350D och 20D.
Anledningen att man inte kan använda dessa är dels att de har en annan fattning, dels så är de anpassade för det mindre sensorformatet och den mindre spegeln.
Man kan ju dock använda alla "vanliga" objektiv, dvs EF (utan -S), åxå, på 350D. Dessa funkar även på 5D. Så köper du EF-objektiv kommer du att kunna använda dem även på kameror med fullstor sensor.

Skillnaden mellan 6 och 8Mpix är inte jättestor. I praktiken kan man skriva ut 15% större eller beskära 15% och ändå få samma upplösning. Så det är inte nån jätteskillnad. Det är ju ingen nackdel att ha lite fler pixlar (bortsett från att det fyller minneskortet snabbare), men det är inte något som jag skulle se som någon avgörande faktor.
Jag (och många andra) har gjort förstoringar på 50x75cm från 6Mpix och jag tycker det ser mycket bra ut.

Ett bra objektiv till D200... 18-70:n, som säljs med D70:n kommer att säljas i kit med D200 åxå. Jag har inte sett prisuppgifter på kitet, men objektivet kostar löst rutn 3500kr. Begagnat kan man hitta det för runt 2000kr och upp.
Det är faktiskt ett mycket bra objektiv och även om det inte är det bästa som går att köpa för pengar så behöver man, IMO, inte skämmas för att sätta det på en D200 iaf.
Sigmas 18-50/2.8, som jag nämnde, är åxå ett alternativ, men det kostar lite mer. Strax under 5000kr, har jag för mig.

Något annat objektiv än 18-200/3.5-5.6 VR har väl inte Nikon annonserat officiellt, iaf vad jag vet och det har väl redan börjat levereras...
Säljaren kanske sitter inne med info som vi andra inte vet... Kanske inte.

Vänta till våren? Tja... Köper du nu så kan ju börja ta bilder med en gång och så kan du din kamera till våren när saker börjar vakna till liv. ;-)
Man kan vänta till våren, men då kanske det kommer något nytt till sommaren eller hösten och sen...
Men visst kan det hända att Canon annonserar något på PMA i Februari. Kanske en ersättare till 20D, tex... Vem vet? :)
 
Bestäm dig först för vad du vill med ditt fotograferande. När du funderar över Nikon D200 eller Canon 350D så känns det som om du inte riktigt har bestämt dig för vad du vill.

Men med den budget som du har lagt upp så är i alla fall svaret enkelt. Canon 350D.

Annars så skulle jag (som övriga) istället rekommendera att du tittar på kameror i samma prisklass.

Försäljaren var ute och cyklade. Som det redan är påpekat så klarar 350D alla Canon EF objektiv PLUS EF-S (som bara passar på 20D, 300D och 350D)

--jalle
 
Jag skulle satsa på en begagnad D70 med 18-70 kittgluggen om jag var du, det bör finnas många sådana till salu nu när många byter upp sig till D200.

Då får du pengar över till annat som du behöver, tex blixt, stativ och filter och väska mm.

Om du senare tycker det här med foto är lika roligt som vi nördar här på fotosidan gör, då kan du då byta upp dig mot den tidens bättre Nikon hus, då har du redan blixt och objektiv till det huset + andra tillbehör, om du därimot inte tyckte det var så roligt eller du kanske får andra intressen så har du i allafall ett bra kamerasystem som inte kostat skjortan och halva armen.
 
350D

Jag beställde en 350D ´med kitten 18-55 och 55-200, plus att jag beställde även ett batterigrepp och ett minneskort på 1 gb och det behövs minst 1 gb anser jag annars får man tömma stup i kvarten. till det köpte jag ett stativ Manfrotto 724B vilket jag är väldigt nöjd med. trots att de flesta här rekomenderar större och tyngra stativ som 055 tex.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4616

Jag får tillägga att jag är en nybörjare på fotografering ochtror att detta kommer att räcka för mig ett bra tag för mig.


För att gynna den lokala handeln och ha nära till bra service så betalade jag lite mer än vad man får betala på internet men jag är nöjd iaf.


Canon EOS 350D
Canon EF 18-55
Canon EF 55-200
Canon BG-E3
Sandisc UltraII 1gb
Manfrotto 724B

14 600,00 för några månader sedan på Expert.

//Torfi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.