Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 4fps eller 5fps?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikt

Aktiv medlem
Hur är det egentligen?
Ska D200 kunna ta fem bilder i sekunden eller är det bara fyra? Har för mej 5fps men jag får bara upp det i 4fps.. Har förökt ändra i inställningar och läst manual osv men inte lyckats. På tre olika D200 kan tilläggas.

//Fredrik Törnroos

Det är 5 fps som är max i CH (Continuous High)läget, den inställning som finns i menyn är CL (Continuous Low) läget. Max inställbara hastighet för CL är 4 fps. CH och CL har du på vredet under WB/ISO/QUAL knappen på kamerans vänstra sida.

Har du haft kameran i CL eller CH läget när du testat hastigheten?

jo vredet står på CH, vilket som sagt är full fart, men ändå står det när man väljer i menyn bara 4fps..

irriterande =)

Jo fast du väljer endast för CL-läget och inte för CH-läget. Det är ju rätt meningslöst att ha lika på båda.

/Maverick

Det du väljer i menyn är din personliga maxhastighet för CL. Om du kunde välja 5bps så skulle CL ha lika mycket som CH alltid har.

Meningen är att du ska kunna välja tex 2bps för lite lagom och sedan snabbt kunna koppla om till CH för högre fart.

okej då tror jag att jag förstår:
När man har på CH så är det 5fps trots att det inte står nånstans i menyn.

Tack för svaren=))

fredrikt skrev:
okej då tror jag att jag förstår:
När man har på CH så är det 5fps trots att det inte står nånstans i menyn.

Tack för svaren=))

Ja, under föresättning att du använder tillräckligt snabb slutartid.

/kent

Lite OT kanske men jag undrar varför min D200 i läge CH endast tar två bilder när jag håller nere? Väldigt irriterande! Hjälp!

Jag är van att mina menyer är på engelska så jag blir lite vilsen med denna på svenska språket:) Men gaffling är väl samma sak som bracketing eller? Har rotat runt i menyerna och det finns ju hela kapitel om gaffling och de flesta om inte alla har med blixt att göra. Du vet inte exakt var jag kan finna detta gissel? Eller nån som har en annan idé?

Kolla om du har en BKT-symbol i den övre bildskärmen. I så fall håller du in knappen med samma namn och vrider på tumhjulet till dess att det står 0. Min gissning är alltså att du har automatisk alternativexponering med två alternativrutor inställt.

Kapitlen i manualen handlar om gaffling av exponering för både blixt och naturligt ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar