Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200, Överexponerad Röd kanal?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Jag är jätte nöjd med min D200, ingen tvekan om saken. Men jag tycker att den röda kanalen blir mycket ofta överexponerad. Ute som inne. Kanske är bara jag som tar på sådana motiv. I dont know. Men vad säger ni andra om detta?

Det är ett vanligt fenomen. Ofta beror det på att man använder sRGB som färgrymd istället för en vidare som tex Adobe RGB eller ProPhoto.

På dessa två bilder ser du skillnaden mellan aRGB och sRGB:

http://dumbo.mine.nu/bilder/51423787.blomma01.jpg

http://dumbo.mine.nu/bilder/blommma.jpg

Även kontaminering av IR kan spela in. D200 är väl mindre känslig för IR än tex D50 och D70, vad jag förstått, så det kanske är ett mindre problem med den, men de flesta digitalkameror lider, i viss utsträckning, av det. För att minska det problemet kan man skaffa ett B+W 486, men det är inte gratis precis.

Tack för ditt svar.

Jag kör Adobe RGB på kameran.

Jag kollade på scandinavianphoto och cyberphoto, men kunde inte hitta det filtret. Vart kan man hitta det? Och påverkar den färgerna i bilderna, eller "förbättrar" den bara den röda kanalen?

Jag har inte skaffat något dylikt filter själv, då jag sällan upplevt kontaminering pga IR som något problem, men jag vet att det finns en del som använder det av den anledningen. Det finns en del som tycker att gröna färger blir lite gulaktiga pga detta tex.
Det filtret gör är att stänga ute IR- och UV-ljus. Det sitter ju ett motsvarande filter framför sensorn redan, men brantheten kan ju variera en del beroende på kamera.

Åtminstone Scandinavian säljer väl B+W, så de borde kunna ta hem, om det är så. Annars finns det säkert på de lite större butikerna utomlands, eller kanske på ebay.

Det KAN ju finnas annat som spelar in åxå, jag är ju inte så väldigt familjär med D200, så det kan ju vara klokt att invänta svar från andra innan du köper något dyrt filter iaf. :)

dumbo skrev:
Jag har inte skaffat något dylikt filter själv, då jag sällan upplevt kontaminering pga IR som något problem, men jag vet att det finns en del som använder det av den anledningen. Det finns en del som tycker att gröna färger blir lite gulaktiga pga detta tex.
Det filtret gör är att stänga ute IR- och UV-ljus. Det sitter ju ett motsvarande filter framför sensorn redan, men brantheten kan ju variera en del beroende på kamera.

Åtminstone Scandinavian säljer väl B+W, så de borde kunna ta hem, om det är så. Annars finns det säkert på de lite större butikerna utomlands, eller kanske på ebay.

Det KAN ju finnas annat som spelar in åxå, jag är ju inte så väldigt familjär med D200, så det kan ju vara klokt att invänta svar från andra innan du köper något dyrt filter iaf. :)

Tycker du då ska inskaffa dej en D200 med diverse objektiv. ;-)

Tack för ditt utförliga svar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto