Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D1h i undervattenshus...

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrapan

Medlem
Är det någon som vet om det går att få tag på ett UV-hus till min D1h?

Går det kanske att trycka in den i ett F5 hus eftersom kameran bygger på samma kropp?
 
Tack för ditt svar...

Det är ett "hårt" UV hus jag letar efter och är medveten om att ett sådant är rätt dyrt, men det är även D1h:n och är inte helt säker på att jag vill stoppa den i en påse :)

Jag har försökt scanna av marknaden och inte riktigt fått klart för mig om det finns något hus till D1h:n, men tycker att F5 huset borde fungera.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Uv hus är alltid anpassande till EN kamera modell. Dvs, det går inte att köra ett F5 hus till en D1H.

Seacam som är ett bra märke med aluminium hus http://www.seacam.com har även en svensk åf. Har hus till D1h. Men smakar det så.....

Jag skulle aldrig köra någon kamera i en "plastpåse" variant.

Fotar själv med F100 i Subal hus.
 
Är det någon som faktiskt råkat illa ut med ett "plastpåsehus"? Det känns onekligen läskigt att stoppa dyrgriparna i en påse och dyka till 30-40 m, men Eva-marines hemsida verkar kolugna när det gäller att dyka med påsarna (inte helt oväntat iofs). Det är ju inte bara priset som är trevligt, även möjligheten att packa en påse i den övriga respackningen är ett stort plus jämfört med ett skrymmande plexi- eller aluhus(jag har varje gång allt för spännande invägningar av bagaget på flygplatserna och en groteskt tung "kabinbväska"). Jag har inte lyckats hitta någon info eller tråd på nätet som beskriver en plastpåseolycka. Någon som vet om någon olycka med Eva-marines påsar inblandade?
 
Vill man fota "seriöst" vad nu det är ;-) under vattnet så behövar man extern blixt som kopplas och belyser motivet. Inte en blixt i påsen som lyser upp en massa partiklar utan blixten måste iväg från linsen. Min korta tolkning är att det inte går att koppla en extern blixt.

Jag ser mer "påsarna" som ett alternativ till att plaska vid stranden eller i pool.

Som vanligt får man vad man betalar för. Och man får värdera vad man stoppar i huset och vad man vill riskera (hur välförsäkrad man är)

Mvh
Anders
 
Jo, jag förstår blixtproblemet, och det verkar inte gå att koppla till externa blixtar. Och förmodligen är ett "riktigt" hus bättre ur många avseenden. Men om det är plastpåse eller inget det står mellan? En 550 ex lyser ju upp en del ändå, och med dslr kan man ju även i viss mån köra på lite högre känslighet. Men om risken är ganska stor att få upp sin dslr med nyköpt vidvinkel samt dyr blixt genomblöt av saltvatten, är påsarna ju vare sig ett rese- eller budgettalternativ. Hur är det med risken för vatten i dyrgriparna?
 
Jag tror att ni är onödigt kritiska till Ewa-marine på en punkt, nämligen kvalitetsbiten.

Jag kan inte tänka mig att ett företag tillverkar en vattentät påse till dyra kameror och sedan säljer den för ganska mycket pengar (inte jämfört med riktiga hus) och sedan inte kan garantera att den håller.

De skriver ju att den klarar ner till 50m och det tror jag är ganska väl testat.

Däremot kan jag hålla med om att du får aldrig lika bra bilder med en påse som med ett hus.
Det krävs mycket ljus för att ta bilder under vatten om man kommer ner en bit på djupet, och blixtarna är ett viktigt kapitel.

Jag har en Ewa-marinepåse (som jag dock inte haft tillfälle att använda) och det finns inga möjligheter till andra blixtar än den som sitter på kamerans blixtsko.

Min ide är att använda den till vattensporter t.ex windsurfing,wakeboard, kajak och liknande, men kanske även lite snorkling.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.