Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 kompatibelt med Nikkor DX 18-70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, de två funkar alldeles utmärkt ihop.

Alla Nikons DX-objektiv funkar ihop med alla Nikons D-kameror (eller finns det något undantag?).

Kitzoomen AF-S Nikkor DX 18-70/3.5-4.5G ED är mycket objektiv till små pengar, jag är mycket nöjd med mitt, man kan hitta flera begagnade här på fotosidans "annonsmarknad".

Jaha då kommer nästa dumma fråga som jag inte hittar svaret på, trots att det säkert är uppenbart.

Undrar om samma Nikon objektiv är kompatibelt med diverse Canon hus? Passar aldrig olika tillverkare med varandra, eller har det med andra saker att göra?

magnusand skrev:
Jaha då kommer nästa dumma fråga som jag inte hittar svaret på, trots att det säkert är uppenbart.

Undrar om samma Nikon objektiv är kompatibelt med diverse Canon hus? Passar aldrig olika tillverkare med varandra, eller har det med andra saker att göra?
Nej, Nikonobjektiv går inte att använda till Canonhus (eller tvärtom). Bajonetten - hopkopplingsanordningen mellan glugg och hus - och elektronikkopplingarna ser helt annorlunda ut.

Du kan köpa piratobjektiv (dvs objektiv från oberoende tillverkare, vanliga sådana fabrikat är Tamron och Sigma) till ditt Nikon- eller Canonhus men de måste då vara tillverkade med Nikon- respektive Canonbajonett för att kunna användas, du uppger vid köptillfället vilket kamerasystem du har.

Och allt funkar? Utan backfokus och andra kul effekter.....?

Makten skrev:
Jodå, det funkar visst:) Man behöver bara en särskilt adapter. Omvänt går nog däremot inte.
Och Nikon DX-objektivets bländarfunktion, silent wave motor och övrig elektronik funkar ihop med Canonhusets motsvarande funktioner?
Eller det går att koppla ihop rent fysiskt med hjälp av adaptern, men med reducerade funktioner?

Makten skrev:
Jodå, det funkar visst:) Man behöver bara en särskilt adapter. Omvänt går nog däremot inte.

Jag tror inte det är någon direkt hit med G-objektiv då man måste blända ner manuellt innan bilden tas med en dylik adapter. Man kan alltså bara ta bilder på fullt öppen glugg och med manuell fokus, utan någon hjälp från kamerans AF eller nånting.

Det känns inte som att en dylik adapter ens hade funnits om det inte funkat, eller?
Rent tekniskt borde det väl gå att ordna, eftersom Canons bajonett är större än Nikons.

Det funkar ju med objektiv som har bländarring, men man måste då blända ner manuellt, dvs vrida på bländarringen, både när man mäter ljuset och när man tar bilden. På ett G-objektiv finns det ingen bländarring och därför är man låst till en mycket mörk sökare och att ta bilder på minsta bländare, det finns nämligen ingen möjlighet att styra bländaren.

"The disadvantage is inconvenience"

dumbo skrev:
Det funkar ju med objektiv som har bländarring, men man måste då blända ner manuellt, dvs vrida på bländarringen, både när man mäter ljuset och när man tar bilden. På ett G-objektiv finns det ingen bländarring och därför är man låst till en mycket mörk sökare och att ta bilder på minsta bländare, det finns nämligen ingen möjlighet att styra bländaren.
Blev nyfiken och surfade runt lite och upptäckte att CameraQuest (scrolla halvvägs ner på sidan till "Nikon F Lenses: NEOS") säljer just sådana här NikonF-till-CanonEOS-adaptrar för USD 175.

CameraQuests adapter ser ut att vara en rent mekanisk hopkoppling som inte överför några elektroniska eller mekaniska funktioner mellan objektiv och hus.

* G-optik (exv AF-S Nikkor DX 18-70/3.5-4.5G ED) som saknar bländarring kan inte användas, ja, om man inte alltid vill använda minsta bländare förstås.
* Bländaren på icke-G-objektiv manövreras manuellt (som dumbo beskriver ovan).
* Man fokuserar manuellt.
* Canon 5D kan ev vara lite problematisk "..has a larger than normal EOS mirror, so take extra care mounting lenses".

Adaptrarna öppnar kul möjligheter "...allowing you to combine elements of SEVEN fantastic systems: Leica R, Leica Visoflex, Nikon F, Pentax Screw, Contax/Yashica, Olympus OM, and Canon EOS".

Med mitt arbetssätt hade nog den helt manuella bländarfunktionen upplevts som outhärdligt jobbig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar