Annons

D1 som ersättare för D70? (var: "Behöver era råd.")

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Vad är den stora skillnaden?

Hej. Jag fotar mycket sport till min hemsida som jag gör med en polare. Jag brukar även få frilansa för en av lokaltidningarna i Staden.
Nu använder jag mig av en Nikon D70 och diverse tillbehör. Jag har beslutat att jag ska satsa på att köpa ett kamerahus beg som är lite snabbare och robustare som jag kan ha när jag tex plåtar sport.

Har tittat på begagnat Nikon hus. Har sett att det finns flera Nikon D1 hus. När jag kollar på Nikons egna hemsida hittar jag inte just den modellen. Hittar bara Nikon D1h och Nikon D1x.
Varför finns inte enbart Nikon D1. Är den en för dålig kamera??
Vad är skillnaden på dom tre olika modellerna.
Det skulle jag vilja få svar på av er som kan.
/Jens@
"Den unga fotografen i Söderhamn"
 

Bilagor

  • nikon-d1-1.jpg
    nikon-d1-1.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,363
Jag har en D1 just nu, och jag är hel nöjd med den. Varför den inte finns med på Nikons hemsida är antagligen för att den är en allt för gammal modell, men som sagt fungerar bra än. Har du några specifika frågor så är det väll bara att ställa dom så ska jag svara så bra jag kan.

Mvh Björn.
 
Ettan är väl den första i "serien" av dessa kameror , och minns jag fel kommer det nog en korrigering. De senare har fler pixlar och en del förbättringar

Men de finns säkert alla att läsa om på:

http://www.dpreview.com

Eller kolla recensionerna på Fotosidan
 
Jag har märkt att den har 2,7 megapixlar. Nu har folk börjat pratat mcyket om pixlar. Jag har ju en Nikon D70 med 6,0 megapixlar.
Med en Nikon D1 vilj jag fota fart m.m
För kvalitet porträt och studio har jag D70.
Jag undrar även hur många bilder den tar i sekunden.
/Jens@
 
Jag tycker att om du kan välja så köp en D1H, den har flera förbättringar inbyggda jämfört med en ren D1, och den är snabbare. Har själv kvar och använder som backup både en D1 och en D1H. Båda är otroligt robusta och bra kameror, men D1H'n är strået vassare. Och båda säljs ofta för ungefär samma pris.

/Ingvar
 
På tal om upplösning och pixlar, så är skillnaden inte så där otroligt stor som den ofta låter.
Här är en illustration som visar den faktiska storleksskillnaden i upplösning mellan några av Nikons vanliga modeller.

/Ingvar
 

Bilagor

  • upplösning.jpg
    upplösning.jpg
    10.1 KB · Visningar: 1,208
Jag ska nog vänta ca två månader på att den kanske kommar in fler kameror för billigare priser. Jag har fått höra av en fotograf att tex en Nikon D1 inte kan ta bilder i långa sekvenser. När den har tagit sina 4,5 bilder i en sekund måste den spara ner dom på kortet.
Stämmer det?
För jag letar efter en kamera som jag kan ta flera bilder i en intervall, t.e.x sport.
/Jens@
 
Behöver era råd.

Vad är den stora skillnaden?
Hej. Jag fotar mycket sport till min hemsida som jag gör med en polare. Jag brukar även få frilansa för en av lokaltidningarna i Staden.
Nu använder jag mig av en Nikon D70 och diverse tillbehör. Jag har beslutat att jag ska satsa på att köpa ett kamerahus beg som är lite snabbare och robustare som jag kan ha när jag tex plåtar sport.

Har tittat på begagnat Nikon hus. Har sett att det finns flera Nikon D1 hus. När jag kollar på Nikons egna hemsida hittar jag inte just den modellen. Hittar bara Nikon D1h och Nikon D1x.
Varför finns inte enbart Nikon D1. Är den en för dålig kamera??
Vad är skillnaden på dom tre olika modellerna.
Det skulle jag vilja få svar på av er som kan.
/Jens@
"Den unga fotografen i Söderhamn"


Har även fått höra av någon att en Nikon D1 eller D1h inte kan ta sekvensbilder på en intervall utan bara ta sina 4,5 bilder och sedan spara ner dom på kortet innan man kan trycka ner knappen för att ta fler bidler. Stämmer det???
 

Bilagor

  • nikon-d1-1.jpg
    nikon-d1-1.jpg
    54.6 KB · Visningar: 950
På mig verkar det som D200 är helt rätt alternativ för dig, om du kan vänta lite. Nikon verkar ju ha lite leveranssvårigheter.
Har du D200an som alternativ ?

mvh
Leif
 
Köp en beg Nikon F5 ,
Otroligt prisvärd med dagens Begpriser ,
(4-10000) Otroligt snabb (8b/s) 8 fokuspunkter .
24 custominställningar osv . .
Och för att inte glömma otroligt tålig och biffig.
Men såklart , är bara digitalt ett alternativ?
 
Jag hade en tråd igång om D1 för ca 1 månad sen, delad mening om kameran, jag vart osäker på om jag ska köpa den, fast det är klart, till rätt pris så!
 
D1. Tiden har sprungit ifrån denna modell. Satsa på en D1x isåfall eller kanske en d100 om du vill ha massivare grejor. Annars tror jag D200 är optimal för dig!
 
Jag letar en kamera som ska ta snabbare bilder än vad min nuvarande kamera gör. Nikon D70.
Vill även ha en robustare kamera som tål lite mer.
Jag fick tips om Nikon D1x, fast den kamera tar lika många bilder per sekund som mina D70.
Undrar därför om en D1h är en bra kamera att använda till ev pressfoto.
/Jens@
 

Bilagor

  • pic_001.jpg
    pic_001.jpg
    14.7 KB · Visningar: 297
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.