Annons

D1 som ersättare för D70? (var: "Behöver era råd.")

Produkter
(logga in för att koppla)
Sportkameran......D2H

Varför inte en beg D2H?.. har sett dem för runt 10 000kr. Då har du ett robust hus och en hypersnabb kamera (8 bilder/sek). Upplösningen ligger på 4mp.
 
Söderhamns-fotograf skrev:
Jag letar en kamera som ska ta snabbare bilder än vad min nuvarande kamera gör. Nikon D70.
Vill även ha en robustare kamera som tål lite mer.
Jag fick tips om Nikon D1x, fast den kamera tar lika många bilder per sekund som mina D70.
Undrar därför om en D1h är en bra kamera att använda till ev pressfoto.
/Jens@
D1h är en D1'a, version 2. Där är de flesta barnsjukdomar och konstigheter, som D1'an hade, borta.
Samma upplösning och samma fps.
Du kan ta upp till 40 jpeg/tiff i ett svep.
D1, D1h och D1x tål mycket stryk. Du kan nog slå ned tältpinnar med dem, (dock tar jag inget ansvar för sånt användande :) ).
Själv har jag en D1'a och mina bilder publiceras av fackpress, så pressmässigt fungerar din "lilla" upplösningen helt OK.

/OD1N
 
Senast ändrad:
Jag har faktiskt fundera på att kanske köpa en Nikon d2H.
Har sett dom komma till ett pris som du säger 10000kr. Och den kameran lär väll vara en super bra kamera för just mig?
Eller rätta mig om jag har fel.
 
Nja, själv är jag inte riktigt säker på att D2h är det självklara valet. Den är visserligen bättre än D1h på alla tänkbara punkter utom en: bruset!
D1h har betydligt bättre brusegenskaper än vad D2h har och om man plåtar sport är ju 1600 iso vardagsmat vilket gör att man lär se en hel del brus...

Visserligen finns det ett antal sätt att försöka komma runt bruset, exponera precis rätt, neat-image med mera men personligen är jag rätt mån om att kameran klarar av att använda iso:t ordentligt.
 
Hur stort klarar sig en bild ur en D1? A4? självklart me interpolering..
Hur stora bildfiler får man ut? i raw.

(Lånar tråden lite:))
 
D2H är en fantastisk kamera för det pris på dryga 10000:- som den kostar begagnad. Den är betydligt modernare än alla D1-hus och hanteringen av kameran är fantastisk och den är verkligen blixtsnabb på allt, samtidigt som batterikapaciteten är mångdubbelt bättre än D1-orna.

Fotar man i RAW-format är inte bruset något större problem enligt min erfarenhet. Däremot är den betydligt brusigare om man fotar jpeg. Den största nackdelen som jag tycker, är att den klipper ganska tvärt i högdagerområdet.
 
Jimpawa skrev:
Hur stort klarar sig en bild ur en D1? A4? självklart me interpolering..
Hur stora bildfiler får man ut? i raw.

(Lånar tråden lite:))
A4 klarar du utan interpolering. A3 behöver oftast en smärre, till ungefär 3072 x 2016

RAW- filerna väger in på ca: 4MB

/OD1N
 
Hej!

Kan bara skriva att jag har en D1:a som jag är helnöjd med...

Ganska ny på detta med sportfotgrafering men jag fotade lite på en tennistävling med den och jag kan nog säga att det var sällan jag upplevde seriebildskapaciteten som en begränsning...

Har några bilder som är tagna med den i mina mappar, ISO 800 är dessa tagna med. (Har ett väldigt kasst 70-210 tub som jag jobbade med men men). Där kommer flera bilder snart.

Men tålig det är den så det ryker om det!

Hälsningar,
Peter
 
Känns som du underskattar snabbheten i D70 lite :)

Jag köper argumenten att den ska vara mer vattensäker och ha snabbare sekvenstagning.

I övrigt duger den superbra åt snabb sport ..
dessa tog jag i Enköping på SM-Crossen.
Crossbilder D70

Många bilder tagna med "Nikon 80-200 2,8" objektivet som lyfter kameran till nya höjder..
 
Jo, jag har sätt den på blocket, men helst skulle jag vilja klämma och känna innan jag köper, och helst betala i handen.

svårt det är, får nog samla ihopp lite mer cash först också.
 
Jimpawa skrev:
Jo, jag har sätt den på blocket, men helst skulle jag vilja klämma och känna innan jag köper, och helst betala i handen.

Sen vet man ju inte hur långt slutaren har gått heller.

Jag kör själv en f.d presskörd D1a som JönköpingsPosten har använt. Dem kör nu D1h. (fullservad, och slutaren är troligtvis bytt).

Kameran fungerar klockrent, aldrig något strul. Battertiden är skapligt bra. Vet ej om det är orginal eller priat-batteri.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.