Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D-lighting
- Trådstartare tarragona
- Start datum
IngNer
Aktiv medlem
Eftersom du ställer frågan, och jag förutsätter att du faktiskt inte skojar med mig ska jag inte ge det enkla hackarsvaret "ja det ska man". Och eftersom du ställer frågan så här, så måste svaret bli att du ska ha den på OFF, tills du förstår vilken effekt det kan ge på bilderna.
Du kan alltså i olika situationer prova att ta med både ON och OFF för att se vilken skillnad det kan bli, men det du först borde göra är kanske att hitta en bra fotokurs, där du kan lära dig hur man mäter ljuset, och hur man kan exponera och hur man efterbehandlar RAW.
Det är ett lite för stort ämne för att kunna besvaras med ett enkelt ja eller nej på frågan om D-lighting ska vara på. Precis som med alla inställningar för att mixtra med kamerans automatik, måste man förstå vad D-lighting gör, och i vilka situationer man kan ha glädje av att använda det. Men eftersom det inte passar till alla bilder kan du gott låta det vara avstängt tills du själv förstår till vilka bilder det skulle kunna göra nytta.
Jag vet inte hur det är med D7000 om det är möjligt att ha bara D-lighting, men jag tror att den har Active D-lighting, där kameran försöker exponera efter motivets högdagrar och alltså minskar exponeringen vid sådana tillfällen som man kopplar in det. Enbart D-lighting är en manipulation av framkallningens tonkurva, när kameran omvandlar rådatat till en bildfil, så att kontrasten ökar i de mörkaste delarna av bilden på bekostnad av de ljusare, och att därmed skuggorna lättas upp. När man har "Active D-lighting" så minskar kameran dessutom exponeringen för att spara högdagrarna, och det är ganska stor risk att bilden blir lite platt och kontrastlös.
"Active" påverkar alltså exponeringen, och om man har lärt sig hur det fungerar och vet hur man bäst exponerar vissa högkontrastmotiv, så kan det vara en genväg för att närma sig att "exponera åt höger", dvs exponera så att högdagrarna inte fräts ur. D-lighting är inget som har med belysning att göra, utan är enbart en ändring av tonkurvan vid omvandlingen. Om man lär sig behandla råfilen, så kan man göra det själv när man omvandlar den till bild. Båda delarna av processen "Active D-lighting" kan man alltså göra själv när man tar kommandot över sin exponering och omvandlingen av råfilen.
Och då har man det vanligen avstängt i kameran.
Du kan alltså i olika situationer prova att ta med både ON och OFF för att se vilken skillnad det kan bli, men det du först borde göra är kanske att hitta en bra fotokurs, där du kan lära dig hur man mäter ljuset, och hur man kan exponera och hur man efterbehandlar RAW.
Det är ett lite för stort ämne för att kunna besvaras med ett enkelt ja eller nej på frågan om D-lighting ska vara på. Precis som med alla inställningar för att mixtra med kamerans automatik, måste man förstå vad D-lighting gör, och i vilka situationer man kan ha glädje av att använda det. Men eftersom det inte passar till alla bilder kan du gott låta det vara avstängt tills du själv förstår till vilka bilder det skulle kunna göra nytta.
Jag vet inte hur det är med D7000 om det är möjligt att ha bara D-lighting, men jag tror att den har Active D-lighting, där kameran försöker exponera efter motivets högdagrar och alltså minskar exponeringen vid sådana tillfällen som man kopplar in det. Enbart D-lighting är en manipulation av framkallningens tonkurva, när kameran omvandlar rådatat till en bildfil, så att kontrasten ökar i de mörkaste delarna av bilden på bekostnad av de ljusare, och att därmed skuggorna lättas upp. När man har "Active D-lighting" så minskar kameran dessutom exponeringen för att spara högdagrarna, och det är ganska stor risk att bilden blir lite platt och kontrastlös.
"Active" påverkar alltså exponeringen, och om man har lärt sig hur det fungerar och vet hur man bäst exponerar vissa högkontrastmotiv, så kan det vara en genväg för att närma sig att "exponera åt höger", dvs exponera så att högdagrarna inte fräts ur. D-lighting är inget som har med belysning att göra, utan är enbart en ändring av tonkurvan vid omvandlingen. Om man lär sig behandla råfilen, så kan man göra det själv när man omvandlar den till bild. Båda delarna av processen "Active D-lighting" kan man alltså göra själv när man tar kommandot över sin exponering och omvandlingen av råfilen.
tarragona
Aktiv medlem
Eftersom du ställer frågan, och jag förutsätter att du faktiskt inte skojar med mig ska jag inte ge det enkla hackarsvaret "ja det ska man". Och eftersom du ställer frågan så här, så måste svaret bli att du ska ha den på OFF, tills du förstår vilken effekt det kan ge på bilderna.
Hej stort tack för svaret har den på off
eskil23
Aktiv medlem
Hej har en Nikon D7000 har en fråga skall man ha d-lighting på eller off?
ADL har väl fler lägen än bara "on" och "off" även på en D7000? Ställ den på "auto" så blir det bra i de flesta fall. Jag har den på "high" om jag fotar ute i soligt väder, annars har jag den på auto. Enda gångerna man tjänar på att stänga av den är vid porträttfoto.
Bengf
Aktiv medlem
Hejsan. Sony och Nikon var väl först med skuggupplättning bland jpeg finesserna, Sony kallar sin version för DRO och har numera lägen från ett till fem, tror D7000 har liknande väljbara lägen. Några påstår att det kan följa med Rawfilen andra inte.
Finessen är inte dum och skall inte förringas tycker jag, alla är inte så bevandrade med Raw-hantering, så är man lite välvilligt inställd så kan det klart liknas vid en Raw-behandling fast i jpegform och inställt i kameran. enkelt uttryck så lättar den upp mörka partier i bilden, På nätet finns en hel del exempelbilder på skillnader.
//Bengt.
Finessen är inte dum och skall inte förringas tycker jag, alla är inte så bevandrade med Raw-hantering, så är man lite välvilligt inställd så kan det klart liknas vid en Raw-behandling fast i jpegform och inställt i kameran. enkelt uttryck så lättar den upp mörka partier i bilden, På nätet finns en hel del exempelbilder på skillnader.
//Bengt.
Mwd
Aktiv medlem
Jag har den alltid på då jag fotograferar för husbehov, semester mm.
Tycker att funktionen ger bättre JPEG direkt ur kameran.
Skall jag fotografera "kreativt" kör jag RAW så då kvittar det.
Då gör jag ju alla justeringar själv i PS.
Tag samma bilder med och utan så ser du snart skillnaden.
T.ex bilder fotograferade på stan i soligt väder med en fasad i sol och en i skugga blir mycket bättre med än utan D-Lightning.
Blixtbilder inomhus blir betydligt bättre med "D".
Det sägs att D-ligtning kan ge brusiga bilder i vissa fall men det är inget jag lidit av.
Alternativet för optimalt resultat är ju givetvis att fotografera i RAW och sedan pilla själv men hur kul är det med 500 filer på minneskoret??
Det gäller att funderar över vad man vill och hur man prioriterar.
//Mats W
Tycker att funktionen ger bättre JPEG direkt ur kameran.
Skall jag fotografera "kreativt" kör jag RAW så då kvittar det.
Då gör jag ju alla justeringar själv i PS.
Tag samma bilder med och utan så ser du snart skillnaden.
T.ex bilder fotograferade på stan i soligt väder med en fasad i sol och en i skugga blir mycket bättre med än utan D-Lightning.
Blixtbilder inomhus blir betydligt bättre med "D".
Det sägs att D-ligtning kan ge brusiga bilder i vissa fall men det är inget jag lidit av.
Alternativet för optimalt resultat är ju givetvis att fotografera i RAW och sedan pilla själv men hur kul är det med 500 filer på minneskoret??
Det gäller att funderar över vad man vill och hur man prioriterar.
//Mats W
AWid
Aktiv medlem
För info:
D7000 har 6 lägen. De är:
Enklast om man vill ändra är genom 2 tryck på "info"-knappen -- välja "Aktiv D-lightning" -- trycka "OK" så hamnar man på rätt plats i menyn. Men det är naturligtvis lite pilligt att mickla med detta när det är brådis. Tidigare rådet "Auto" vid jpeg och "Av" vid raw låter som vettigaste lösningen om man är lite osäker på hur det fungerar och hur mycket de olika valen påverkar slutresultatet.
Anders W
D7000 har 6 lägen. De är:
- Auto
- Extra hög
- Hög
- Normal
- Låg
- Av
Enklast om man vill ändra är genom 2 tryck på "info"-knappen -- välja "Aktiv D-lightning" -- trycka "OK" så hamnar man på rätt plats i menyn. Men det är naturligtvis lite pilligt att mickla med detta när det är brådis. Tidigare rådet "Auto" vid jpeg och "Av" vid raw låter som vettigaste lösningen om man är lite osäker på hur det fungerar och hur mycket de olika valen påverkar slutresultatet.
Anders W
eskil23
Aktiv medlem
Men det är naturligtvis lite pilligt att mickla med detta när det är brådis. Tidigare rådet "Auto" vid jpeg och "Av" vid raw låter som vettigaste lösningen om man är lite osäker på hur det fungerar och hur mycket de olika valen påverkar slutresultatet.
Anders W
Om man tycker att det är för pilligt att gå in i menyn för att ändra ADL så kan man sätta den funktionen på Fn-knappen. Det här jag gjort på min D7100.
Om man verkligen vill se vad ADL gör för skillnad så kan man välja ADL-bracketing. Då tar kameran tre bilder med olika inställningar för ADL.
eskil23
Aktiv medlem
om jag förstått det rätt så kan det vara en fördel med d-lighting vid jpg eftersom man får ett större tonomfång. Man sänker exponeringen med en 1/3 och ställer in d-lighting beroende på motiv. Detta är en metod för att bevara högdagarna.
Eller höjer exponeringen 1/3 för att lyfta detaljer i skoggorna. Skoggorna döljer oftast fler relevanta detaljer än högdagarna.
D-lightning påverkar dock inte RAW-filen mer än att värdet står i metadatat. ADL har helt och hållet att göra med hur kameran ska bära sig åt för att klämma in hela tonomfånget i 8 bittar. Offra högdagrar och skuggor (ADL=off) eller offra mellantoner (ADL=high).
easyrider
Aktiv medlem
Eller höjer exponeringen 1/3 för att lyfta detaljer i skoggorna. Skoggorna döljer oftast fler relevanta detaljer än högdagarna.
D-lightning påverkar dock inte RAW-filen mer än att värdet står i metadatat. ADL har helt och hållet att göra med hur kameran ska bära sig åt för att klämma in hela tonomfånget i 8 bittar. Offra högdagrar och skuggor (ADL=off) eller offra mellantoner (ADL=high).
Nej inte höja exponeringen. Genom att sänka exponeringen bevarar man högdagarna och man kan sedan höja exponeringen i cs om det behövs. D-lighting lättar upp skuggorna. Det är mycket svårare att rädda brända partier än att lyfta högdagarna i efterhand. Nu syftar jag på jpg. Källa på tipset: ”Nikon D800/E
An Encyclopedia of Interactive Solutions
Utdrag från: Peter iNova. ”Nikon D800/E.” Peter iNova, 2013. iBooks. https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewBook?id=741275216”Nikon D800/E
An Encyclopedia of Interactive Solutions
Detta är för övrigt den bästa boken om D800 jag har kikat i. Tråkigt bara att allt ska vara så krångligt det var bättre på filmtiden ;-)
”
tarragona
Aktiv medlem
Gud vad ni krånglar till det. All relevant info står i andra inlägget.
ADL påverkar(sänker) exponeringen på en RAW och sätter en flagga I metadata. LR vet inget om det men Capture NX kan göra samma behandling som kameran.
Hej då ställer jag den på auto eller ?
erro.se
Aktiv medlem
Som vanligt vid denna typ av frågor så är svaret: det beror på.
Det finns inte ett enstaka svar som är rätt i alla situationer. Och framför allt så kan ingen annan säga vad som är rätt för just dig, dina bilder, och det sätt du fotograferar på. Du får prova dig fram och se vad som passar bäst för just dig.
Det finns inte ett enstaka svar som är rätt i alla situationer. Och framför allt så kan ingen annan säga vad som är rätt för just dig, dina bilder, och det sätt du fotograferar på. Du får prova dig fram och se vad som passar bäst för just dig.
tarragona
Aktiv medlem
Som vanligt vid denna typ av frågor så är svaret: det beror på.
Stort tack för svaren. Om man fotar för HDR har jag fel om att D-lighting ska vara avstängd då?
tarragona
Aktiv medlem
Stort tack för svaret.Då skulle jag stänga av den.
Se "D" som ett sätt at slippa fotoshoppa dina bilder.
Skall du fotografera kreativt och efterprocessa är det bättre med rena standardinställningar vid fototillfället.
// Mats W
eskil23
Aktiv medlem
Stort tack för svaren. Om man fotar för HDR har jag fel om att D-lighting ska vara avstängd då?
Om du använder kamerans inbyggda HDR-funktion så tror jag att kameran ignorerar inställningarna för ADL. Själv tycker jag att en exponering med ALD ställd på high+ ger bättre resultat än kamerans HDR-funktion.
Om du däremot kör med gaffling och gör HDR i datorn, jag då bör den vara avstängd.