Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-lighting

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att det vore bra om vi kunde skilja mellan D-Lighting, som är en funktion för omvandlingen av råfilen till jpeg, där skuggorna lyfts till priset av lägre kontrast i mellantoner och högdagrar, och å andra sidan Active D-Lighting, där kameran dessutom mäter ljuset på ett annat sätt och försöker undvika att fräta ur högdagrar.

Enbart D-Lighting påverkar alltså inte råfilen, utan den är orörd.

Active D-Lighting exponerar motivet efter den ljusaste högdager som kamerans firmware hittar bland de mätfält som finns i flerfältsmätningen. Det är 63 mätfält i D7000. vilket ger hyggligt god förmåga att mäta högdagrar och träffa rätt. Active D-lighting ON ger alltså en annan råfil än om man har den ställd på OFF.

Det handlar alltså inte om några "tredjedels steg", utan värdet beror helt på den ljusaste högdager som kamerans ljusmätningssystem hittar, utvärderat tillsammans med resten av motivet. Om man exempelvis har en mycket skarpt belyst molnkant i bilden, så ska systemet inte ta lika stor hänsyn till den, som exempelvis en solbelyst vit bröllopsklänning. Det finns ett antal standardmotiv som har lagts in i firmware för utvärderingen av mätresultatet, för att få Active D-Lighting och flerfältsmätning (Evaluative Metering) att fungera på bästa sätt. Evaluative=utvärderande. Det kan röra sig om betydligt mer än några få tredjedels steg, i en del fall ett par hela steg eller mer. D7000 har mycket stort dynamiskt omfång, så det går att plocka fram mycket ur en råfil som är exponerad med Active D-Lighting.
 
Jag tycker att det vore bra om vi kunde skilja mellan D-Lighting, som är en funktion för omvandlingen av råfilen till jpeg, där skuggorna lyfts till priset av lägre kontrast i mellantoner och högdagrar, och å andra sidan Active D-Lighting, där kameran dessutom mäter ljuset på ett annat sätt och försöker undvika att fräta ur högdagrar.

Enbart D-Lighting påverkar alltså inte råfilen, utan den är orörd.

Active D-Lighting exponerar motivet efter den ljusaste högdager som kamerans firmware hittar bland de mätfält som finns i flerfältsmätningen. Det är 63 mätfält i D7000. vilket ger hyggligt god förmåga att mäta högdagrar och träffa rätt. Active D-lighting ON ger alltså en annan råfil än om man har den ställd på OFF.

Det handlar alltså inte om några "tredjedels steg", utan värdet beror helt på den ljusaste högdager som kamerans ljusmätningssystem hittar, utvärderat tillsammans med resten av motivet. Om man exempelvis har en mycket skarpt belyst molnkant i bilden, så ska systemet inte ta lika stor hänsyn till den, som exempelvis en solbelyst vit bröllopsklänning. Det finns ett antal standardmotiv som har lagts in i firmware för utvärderingen av mätresultatet, för att få Active D-Lighting och flerfältsmätning (Evaluative Metering) att fungera på bästa sätt. Evaluative=utvärderande. Det kan röra sig om betydligt mer än några få tredjedels steg, i en del fall ett par hela steg eller mer. D7000 har mycket stort dynamiskt omfång, så det går att plocka fram mycket ur en råfil som är exponerad med Active D-Lighting.
Tack för svaret är inte så hemma på det här så vad är best på eller av för vanligt foto
 
De har redan besvarats flera ggr i tråden.
Läs fr början och bilda din egen uppfattning om hur du vill jobba på bästa sätt.

// Mats W
 
Jag tycker att det vore bra om vi kunde skilja mellan D-Lighting, som är en funktion för omvandlingen av råfilen till jpeg, där skuggorna lyfts till priset av lägre kontrast i mellantoner och högdagrar, och å andra sidan Active D-Lighting, där kameran dessutom mäter ljuset på ett annat sätt och försöker undvika att fräta ur högdagrar.

Enbart D-Lighting påverkar alltså inte råfilen, utan den är orörd. .......
Vet inte om det föreligger en begreppsförvirring eller om jag missförstått diskussionen. Men i alla fall....

På D7000 (och även på D800 som jag också har) är D-lightning en funktion för redigering av redan gjorda exponeringar. Funktionen gör en kopia på originalet och ljusar upp skuggpartier på denna kopia. Akctive D-lightning påverkar den exponering som ska göras. För Active D-lightning finns som jag tidigare nämnt 6 inställningar, lika för D7000 och D800. Jag har utgått från att Ts har menat "Active D-lightning" i sin fråga. Hur det ser ut på andra kamerafabrikat än Nikon har jag ingen aning om:)

Anders W
 
Det finns inte en universell inställning av kameran som är "bäst" - och "vanligt foto" är ett mycket luddigt koncept. Jag kan inte riktigt föreställa mig vad "vanligt foto" är, men gissar att det kanske handlar om en selfie med mobilen? Det är ju ytterligt vanligt. Med hjälpljus...

Så om du vill "exponera åt höger" (ETTR) kan Active D-lighting vara en bra idé att använda som genväg när du har provat ut hur det fungerar, men du får troligen lov att arbeta från råfilen för att få bästa möjliga resultat, och det är en alldeles egen regndans att lära sig.

När du ska göra momentet "D-Lighting" i bildbehandlingen, så är det rätt enkelt med verktyget "Kurvor". Det skiljer lite mellan olika program hur verktyget fungerar, men för D-Lighting tar man tag i kurvan en liten bit in från vänsterkanten och lyfter. Det är allt. Hur mycket man lyfter är de olika graderna av D-Lighting. Man tappar lite kontrast i mellantoner och högdagrar, men vinner ljushet i skuggorna, som också blir lite mer brusiga än om man i stället hade exponerat mer, vilket kan fräta ur högdagrarna.

För att göra ungefär vad elementet Active gör, kan man ställa kameran på spotmätning och kompensera ungefär två steg plus (prova fram rätt värde) och sikta på den absolut ljusaste högdagern i bilden, där man fortfarande vill ha struktur och lite gradation. Där låser man exponeringen, komponerar bilden och knäpper. Ofta blir den exponeringen ett till två steg mindre än om man hade använt vanlig flerpunktsmätning (evaluerande).

Med det stora dynamiska omfånget som D7000 har kan man med fördel använda den metoden och senare tonseparera bilden (Tone Mapping) med lämpligt program, för att få en HDR från en enda exponering. Ännu bättre funkar det med D800, men precis hur mycket man ska ställa kompensationen på får man prova fram.

Om man tycker att det är för krångligt att lära sig exponera, kan man överlåta det åt kamerans automatik som gör det hyggligt bra, så länge det inte är väldigt mycket snö i bilden och grå himmel, eller strandmotiv, eller om man råkar vilja ta den där vitklädda bruden jämte svartklädd brudgum mot en granhäck i solljus. Man kan då chansa och ställa på Active D-lighting så mycket det går och hälla tummarna för att det funkar.
 
Så om du vill "exponera åt höger" (ETTR) kan Active D-lighting vara en bra idé att använda som genväg när du har provat ut hur det fungerar, men du får troligen lov att arbeta från råfilen för att få bästa möjliga resultat, och det är en alldeles egen regndans att lära sig.

När du ska göra momentet "D-Lighting" i bildbehandlingen, så är det rätt enkelt med verktyget "Kurvor". Det skiljer lite ...................................................
Säkert rätt allting i inlägget, men.......
Tråden handlar om inställningarna i kameran. D-lightning som redigeringsverktyg inbyggt i kameran har inga kurvor som man kan dra i eller pilla med. det finns endast 3 lägen - "Hög", "Normal" och "Låg".

Till TS skulle jag vilja upprepa det råd andra tidigare gett. Sätt "Active D-lightning" på "Auto" om du plåtar i jpeg och "off" om du kör raw om du känner dig osäker på vad de olika inställningarna ger för resultat.

Själv försöker jag så långt som möjligt minimera skruvandet på kameran för att i stället koncentrera mig på bildens innehåll, komposition och berättelse. Det viktigaste är att ha tillräckligt kort slutartid för att undvika skakningsoskärpa. Det mesta av det övriga finliret går som regel att fixa i efterbehandlingen, t ex lyfta skuggor och ge struktur i högdagrar.

Men det är klart det varierar beroende vad man plåtar. Är det stilleben eller arkitektur hinner man väl checka av varje sida i bruksanvisningen före exponering:)
Anders W
 
alla kan inte så mycket som du så jag får ursäkta att jag frågade vi är alla nya på det vi börjar med.

Ber om ursäkt för att jag råkade låta lite "snorkig" kompis, absolut inte min mening.

Nu har nog detta ämne fått en rejäl förklaring som bör tillfredsställa de flesta?
Önskar bara att jag förstod finessen de första åren då jag hade min D80 (måndags-ex).
Man lär så länge man lever.

// Mats W
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar