Annons

Dörr Studioblixtpaket DE 300DC

Produkter
(logga in för att koppla)
men nu till mitt igentliga ärende..fick den i morse, laddat 8 timmar och började testa, det första jag märkte va att fläkten i blixten drog igång mycket snabbare än vanligt och hade haft den på några bara min och kört hnåga blixtar innan börja lysa rött, först trodde jag att batteriet va slut men den va "överladdad"..
/ Erik

Den UPS du visar där ger (Precis som alla andra entry-level-UPS) fyrkantsvåg ut under batteridrift. Det vanliga elnätet ger en sinusvåg. Dessa tycker inte alls om stora kapacitiva laster, och stora kapacitiva laster gillar inte fyrkantsvåg heller.

Har man lite otur kan man slå sönder den ansluta utrustningen.

hmm, ja det är svårt att hitta genvägarna(dom bra) när man inte kan el..

i förgård natt kom jag på att det kanske hjälpte koppla in ups imellan elverket och blixten, men enligt sista inlägget så är det tydligen forfarande inte sinusvåg..

får vänta en stund med just elverk, men lutar fortfarande dit åt med tanke på att jag ska va ute på ganska döda platser visst får man ström(kabel) jätte bra, men annars och tanke på att många mina bild'er behöver jag rökmaskin, så valet är hyfsat enkelt, och kombinera det med iallfall en blixt som man kan använda på full styrka,.

den lilla ups kan jag annars använda till backup, för bärbar dator, ljus eller nått annat smått vid lite större fotosessioner..så att den kommer kunna användas säkerligen på nått bra sätt också.

så just nu är det rökmaskin & cykelvagn nästa köp.
efter det elverk.

i slutändan blir nog allt bra.

Jag tror att du köper det, testar det och avlägger rapport här!

jag har istort sett bestämt mig och det blir det och kommer köpa dom närmsta dagarna, men skrev ifall det va nått som appsolut skulle fela men det jag tänkt att använda det till, främst på el sidan (sinus,watt,VA,V,HZ,)osv..

men jag lovar att återkomma skriva lite vad jag tycker om det när jag väl använt det på riktigt fotosession.

/Erik

jag har istort sett bestämt mig och det blir det och kommer köpa dom närmsta dagarna, men skrev ifall det va nått som appsolut skulle fela men det jag tänkt att använda det till, främst på el sidan (sinus,watt,VA,V,HZ,)osv..

men jag lovar att återkomma skriva lite vad jag tycker om det när jag väl använt det på riktigt fotosession.

/Erik

Jag vet bara att studioblixtar drar mycket ström precis vid laddningsögonblicket på en ½sekund eller så.
Det kommer att visa sig om generatorn hinner pumpa fram så mycket som behövs. Om dina blixtar har analog inställning(potentiometer) så kommer dom att vara redo med inställt värde när dom är fulladdade. Om dom har elektronisk inställning finns risken att dom "tappar" minnet mellan laddningarna, tradigt i så fall att man bara kan fota på lägsta effekt. Om det blir stora strömrusningar så kan studioblixtarna "brinna upp" men det brukar gå bra de första gångerna, som en varning...

tack, för svar Max !

testade idag, lovade komma tillbaks när jag testat, även om jag inte använde på fotosession, så fick jag lite hum om hur det funkade.

först så generellt för att va ett elverk är det riktigt litet & lätt och smidigt att bära med sig, det är också rätt tyst, låter närma men går man 20m så är det betydligt mindre..

styrkemässigt, är jag också nöjd, kommer inte va några problem att använda effefktmaskiner eller bara använda blixt, dock så blev det lite mixat, ena blixten blev det överladdat både på låg och hög, det stannade inte men blinkade till, tror inte den funkar så bra ihop med elverket, att elverket inte skulle orka med bara en blixt på lägsta(12-30W) tror jag inte på..det gör till och med min ups utan att klaga..kan tilläggas att blixtarna inte varit bästa kvaliten, båda har tappat reglage knappen för styrkan & reglaget för byta tillbehör har nästan fastnat. men fortfarande nöjd & glad att jag köpte detta paket, eftersom det är samma ljus och mycket pengar över till annat.

den andra blixten funkade helt utan varningar, både låg & på 400w, tyvär testat jag inte med min 3 blixt ihop..dock körde jag denna blixt och med rökmaskinen, funkade som det skulle, fast grejen här är ju att att rökmaskinen värmer upp sen drar nästan ingenting & har man rökmaskin så tar man ju ändå bild när den är uppladdad.
det va det som var det viktigaste för mig att jag kunde använda 1blixt på max(eller 2 på låg) kombinerat med rökmaskinen..

nästa köp är höghastighetfläkt/vindmaskin :)

för att gå tillbaka lite till ämnet så är jag fortfarande sugen på dörr 300 de, för att börjar bli misstänksam mot elverket om det är värt att köra blixtar på det och bara ha det till effekt maskiner istället.
och det blixtpaket jag har redan kommer passa perfekt hemma i studion.

så börjar tänka lite på dörr paket igen, mest för att det inte finns så många alternativ till det här paketet speciellt när det gäller pris...

men det är lite som tar emot också..

1. osäker om 300w räcker för mig även om jag tänkt mig 2 st paket..(dvs 4 blixtar)

2. 150 blixtar iför sig inget som tar emot då många andra liknande paket har samma antal. går ju alltid att köpa ett/flera extra batteri.

3. tiden för uppladdning vilket är den stora skillnaden mot många andra paket, blixten på batteri så tar laddningen omkring 10sek (max effekt) och enligt technikdirekt.de så kan uppladdnings tiden öka till omkring 16sek när man tagit över 100 blixtar..

ska fundera vidare, men det är ingen på detta forum som har dörr 300 som kan ge lite information hur det är i batteridrift utomhus..

/Erik

haha, jag är ganska velig ändrar mig hela tiden i den här tråden..men beställde ett innovatronix explorer XT SE och fick det idag och funkar hur bra som helst med alla 3 blixtar och 1200w(400 var)..

det som tog emot lite med dörr va att jag fick lägga ut pengar för hela blixtpaketen igen, ganska få blixtar per batteri, lång laddningstid..
tex men en blixt på epxlorer 400w laddar exakt lika snabbt som från vägg..och vid längre foto sessioner kan jag ladda XT vid pauser från elverket..

jäkligt nöjd, och får tacka max du sa ju från början att jag skulle köpa detta blixtpaket(linkstar) och sen explorer XT :)
och känner mig klar tekniskt sett för att fota ute i vår..

/Erik

Senast ändrad:
Fint att du ger återkoppling även om det var länge sedan tråden startades.Inget fel med att ägdes sig så länge man blir nöjd i slutändan och det verkar ju du vara. Lycka till med din explorer xt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar