ANNONS
Annons

Dörr-filter på 70-200 4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

djr

Aktiv medlem
Hur bra är UV-filter av märket Dörr? Jag har ett sånt på mitt Canon 70-200 4L IS och undrar helt enkelt om filtret är för billigt/dåligt i förhållande till objektivet?

Hurvida man ska ha filter alls (enbart som skydd) verkar vara en ständig fråga, men om jag nu ändå har ett filter, vilken prisklass ska man ligga på?

Gäller det ett objektiv i den prisklassen skulle jag nog välja ett av de bästa uv-filter jag kan få tag på.

Strunta i UV-filter. De behövs inte längre. Helt bevisat och enda anledningen att använda ett är av tradition typ.

Uv-filter

Strunta i UV-filter. De behövs inte längre. Helt bevisat och enda anledningen att använda ett är av tradition typ.

Ett Uv-filter är den bästa försäkringen mot skador på den dyra frontlinsen.
Jag skulle aldrig ha ett objektiv utan UV-filter. Repa filter - byta filter. Dyrt. Repa frontlins - byta frontlins. Hutlöst!

Så traditionen här är väl då att skydda objektivet.

Hur menar du då? Är det bevisat att ett objektivs frontlins och antireflexbehandlingen på denna aldrig kan skadas fysiskt och t ex få repor?

Ett Uv-filter är den bästa försäkringen mot skador på den dyra frontlinsen.
Jag skulle aldrig ha ett objektiv utan UV-filter. Repa filter - byta filter. Dyrt. Repa frontlins - byta frontlins. Hutlöst!

Så traditionen här är väl då att skydda objektivet.

Den eviga diskussionen, och jag är helt emot dig =)

Med linsskydd under transport och under "farliga" manövrar på fototuren, samt med motljusskydd på är risken minimal. Ja motljusskyddet gör ju ingen större nytta som skydd på en vidvinkel, men på ett längre tele gör det det.

Ett filter som motsvarar optikens prestanda kostar dessutom ganska mycket om man ska upp över 70mm.
Självrisken på försäkringen ligger några hundralappar högre, men det tar jag om jag slipper ha ett filter som sabbar motljusegenskaperna jag betalat dyra pengar för.

PS. Jag har UV-filter i väskan ifall jag känner att det föreligger risk för stenskott e.d.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar