Annons

Dörr DAF42

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
har en Pentax k10D, och nu under julen har det blivit en del fotande inomhus och då har man verkligen upptäckt att det finns vissa begränsningar i den inbyggda blixten. Har hittat den här blixten, Dörr DAF42 och jag undrar om någon här som har några erfarenheter av den här blixten?

Sen har jag bara kitobjektivet och ett Sigma, 70-300 Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6. Så självklart är jag sugen på att köpa några ljusstarkare gluggar, tex Sigmas 18-50 2.8 och 70-200 2.8 ser intressanta ut men det rör sig om lite mer pengar så det får vänta lite.

Mvh Jonas
 
Dörr DAF 42

Jag köpte min DAF 42 från Cyberphoto nu i december. Det är mycket blixt för pengarna och den funkar alldeles uymärkt med min K10:a både som auto, slav (trådlöst via den inbyggda, kräver uppdatering av firmware i K10:an) och som manuell. Den kan synka till 2:a ridån och blixthuvuder är rörligt åt alla håll. Den säljs också som Soligor DG 420Z. Under den korta tid jag haft den har den funkat perfekt.
 
Jag hade en sådan och den fungerade inte bra alls till min K10D. Fick returnerat den och köpte sista exet av Sigmas EF500 DG Super istället. Fungerar MYCKET bättre.

Bilderna blev väldigt mörka och konstiga med Dörrblixten. Nu är jag iofs total novis när det gäller ext. blixt så det kanske var SBR. ;)
 
Jag har Soligor-varianten. Funkar bra vill min Canon 400D.

Största bekymmer: Det är MYCKET lätt hänt att man slår över den i slav-läge och då jobbar den inte som TTL-blixt. Den går efter de manuella inställningar som gjorts istället.
 
Jag har en Soligor DG-420Z som ska vara kompatibel med DAF42. Min Pentax K10 har jag har uppgraderat till den senaste versionen 1.30. Tyvärr får jag inte min Soligorblixt att fungera som slav. Hur gör du Peter eller någon annan som får detta att fungera.

mvh Thomas S
 
Den högra lilla strömbrytaren i läge "S" sen är den igång.
Men vad försöker du få den att synka med? Kompakter skjuter alltid en liten förblixt innan exponering. Det klarar den inte. Den synkar då mot förblixten och fyrar av innan kamerans slutare hunnit öppna.

Kan det vara det som är problemet?

Jag har testat att synka mot min DSLR:s inbyggda och det funkar fint.
 
Först sätter jag den högra brytaren längst ner på baksidan på S, ställer zoomen i blixten på 50. Sedan ställer jag in den inbyggda blixten på Trådlöst läge, sedan utlöses den externa blixten av den innbyggda. Hoppas detta är till hjälp.
 
Dörr/Soligor blixten har inte trådlös styrning, det går inte styra blixtstyrkan etc från kameran, så det spelar ingen roll om du har firmvare 1.3 eller tidigare. Den fungerar endast som slav, men det kan räcka långt i alla fall.

/Peder
 
Tack för era svar.
Jag får trots alla försök inte det att fungera. Jag trodde att Pentax nyaste firmware ( 1.30) skulle ha fixat till detta.
Jag har provat följande:
Pentax K10 inställd i läge "P" och blixtfunktion i läge Trådlöst.
Blixt Soligor DG-420Z inställd i läge "S" som slave och placerad frånskild från kamera inom ca 2 meter.
När jag utlöser kameran så utlöses blixten men blixtljuset är inte synkat med kamerans slutare så den utlöses för tidigt (tror jag). dvs blixtljuset fastnar inte på bilden förenklat uttryckt.

Jag kände till detta problem när jag köpte blixten så jag känner mig inte lurad eller så men jag fick lite hopp om att det nu på ngt sätt skulle ha fixat sig.

mvh Thomas S
 
Det som ställer till det när man försöker köra en slavblixt mot kamerans inbyggda är förblixten. Slavblixten synkar mot denna, det märks genom att man ser blixten i sökaren. Hur stänger man av förblixten då? Jag har letat mycket i K10d men hittar ingen inställning för detta. Men det går att lösa! Jag vet inte hur man kom på det, men jag läste ett tipps för länge sedan och jag har just testat om det fungerar. Det gör det!

Man behöver ett objektiv med bländarring. Ställ in bländaren dirket på objektivet och vips så är förblixten bortkopplad! Givetvis även all exponeringsautomatik, men i t.ex ateljé ställer man ju iallafall in kameran manuellt.

Jag testade just med soligor-blixten. Ställde kameran i X-läget med inbyggda blixten påslagen. f11 och iso100. Mörkt rum. Lade Soligoren på golvet en bit framför mig och fotade den för att vara riktigt säker på att se om den gick av ordentligt. Och visst gjorde den det. Ställde tillbaka bländarringen till A och ställde in f11 via kamerahuset. Nu slog blixten före och det blev bara en mörk bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.