Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döda pixlar på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Har senaste tiden sett att det blir två röda punkter på bilderna från min 1DmkIV. Det syns tydligast vid höga ISO. Bifogar en croppad bild på en gås där jag ringat in fenomenet, hoppas det syns här. Är det två pixlar som dött på sensorn? Är det i så fall ett tecken på att den håller på att ta slut? Kameran är 6 år gammal och har gått 300000+ exponeringar.

Bilagor

• sensorfel.jpg
    sensorfel.jpg
    455.5 KB · Visningar: 252
Döda pixlar kan förekomma även på helt nya kameror. Är det under garantitiden beror det på respektive tillverkares pixelgaranti.
Jag tolkar det inte som att hela sensorn är på väg att lägga av.
Med åren är det rätt normalt att fler och fler pixlar dör. När du tycker det blir för mycket kan du byta sensor eller kameran.
På Canon vet jag inte prisbilden, men på en Nikon D300 ligger det på typ 700:- + arbete.

Dessa pixlar kan också komma från rawkonverterare, men mer osannolikt.

Det vanligaste är väl att man mappar bort döda pixlar? Jag har dock ingen aning om hur detta kan göras på 1DmkIV.

Ser ut som "heta pixlar" och inte döda pixlar i den bilden. Skillnaden mellan döda pixlar är att de inte alltid uppträder (ofta då som röda). De kommer oftast och i större utsträckning desto högre iso man använder.

Det är sant.
Döda pixlar blir svarta.
Heta pixlar blir vita.

Pixeln i sensorn ger antingen ingen information alls (död), eller överstyr (ger för hög nivå, vilket stämmer med att felet blir värre med ökad känslighet (Högre ISO) ).

Det är sant.
Döda pixlar blir svarta.
Heta pixlar blir vita.

Pixeln i sensorn ger antingen ingen information alls (död), eller överstyr (ger för hög nivå, vilket stämmer med att felet blir värre med ökad känslighet (Högre ISO) ).

"Heta pixlar blir vita."

Nog är röda, gröna eller blå vanligare..det finns ju fysiskt inga vita pixlar.

Till TS: Lär dig mappa bort de fastnade pixlarna, jag skulle aldrig lämna in en kamera med ett sånt fel, speciellt en så gammal kamera.

"Heta pixlar blir vita."

Nog är röda, gröna eller blå vanligare..det finns ju fysiskt inga vita pixlar.

Till TS: Lär dig mappa bort de fastnade pixlarna, jag skulle aldrig lämna in en kamera med ett sånt fel, speciellt en så gammal kamera.

Jo, jag menade ljusa vilket överstyr betyder i sammanhanget,

OM det är fråga om att mappa ur dem direkt från Firmware kan det vara en ide att fråga kameraverkstaden om ett prisförslag och ta ställning efter det.
Men, 6år kamera. Mycket händer på sex år och det kanske är bättre att satsa en ev rep/justerings kostnad på en nyare kamera istället.
Om det betyder något alls. Det tar ingen tid speciell tid att döda dem i lightroom eller annan mjukvara. Så länge det bara är ett fåtal..

Jo, jag menade ljusa vilket överstyr betyder i sammanhanget,

OM det är fråga om att mappa ur dem direkt från Firmware kan det vara en ide att fråga kameraverkstaden om ett prisförslag och ta ställning efter det.
Men, 6år kamera. Mycket händer på sex år och det kanske är bättre att satsa en ev rep/justerings kostnad på en nyare kamera istället.
Om det betyder något alls. Det tar ingen tid speciell tid att döda dem i lightroom eller annan mjukvara. Så länge det bara är ett fåtal..
Man kan ju testa först själv och se om det fungerar. http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=4565.0

OK, då är det antagligen heta pixlar. Dom är röda men ser vita ut på den lilla bilden jag lade upp. Det är ISO 12800 så det kanske beror på det. Då är det alltså ganska normalt? Känns ju bra, jag gillar den gamla kameran :) Tackar för alla svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar