Annons

Döda pixlar, färgbrus, damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJD

Aktiv medlem
Vid långa exponeringar typiskt 30 sekunder får jag alltid en röd prick med på bilden (se bild tagen med följande data, ISO 100, exponering 30 s, bl 3,2). http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2341269.htm?set=mp

Om jag tar mot natthimmel kan jag urskilja någon ytterligare pixel blå eller röd. Detta gäller mina bägge systemkameror. Inte så svårt att hantera men irriterande. Vid normala exponeringar under ca 5 s syns inga sådana fenomen. Om ISO ställs upp tillkommer liknande pixlar. Om man drar på till högsta ISO och tar en bild med objektivlocket på i 8 s blir det mycket färgprickar vilket nog är att betrakta som normalt. Men vid ISO 100 bör man kanske inte få en röd prick i bilden vid långa och ljussvaga exponeringar. Ska man nöja sig eller ta det på garanti? Att bägge mina kameror (5D MK2, 40D) uppvisar samma sak antyder att det är svagheter som man kanske får acceptera.

Tacksam för era erfarenheter och synpunkter?

Anders
 
Ser onekligen ut som en "hot pixel". Syns som du märkt vid höga ISO och/eller långa slutartider.

Dessvärre inget ovanligt (inte ens på nya kameror) och antagligen (kan vara värt att kolla upp) inget som går på garantin. En liten tröst är väl att den är väldigt enkel att ta bort med spot healing brush/clone stam/...
 
Jag vet att 40D har en funktion för att just ta bort dessa så kallade hot pixels vid långa slutartider. Vad kameran gör är att först ta din bild, sedan tar den en referensbild med slutaren stängd och därefter tar den bort hotpixlarna den fann på referensbilden från din bild. Nackdelen med denna metod att det nu tar dubbelt så lång tid innan din bild är klar (tar man t.ex. en bild med 20 min slutartid, så tar det totalt 40 minuter innan du kan se din bild.

Hur du aktiverar detta står i din svenska manual på sidan 156;
"C.Fn II -1 Brusreducering för lång exponeringstid"
Ställ inställningen till På/On så kommer alla bilder med slutartider över 1 sekund att genomgå denna behandling.

Om det går på din 5D vet jag tyvärr inte.

Har du bara 1 st hotpixel så låter det som du fått en mycket bra sensor.
Jag har nog minst 5-15 stycken på alla mina kameror.
 
Ser onekligen ut som en "hot pixel". Syns som du märkt vid höga ISO och/eller långa slutartider.

Dessvärre inget ovanligt (inte ens på nya kameror) och antagligen (kan vara värt att kolla upp) inget som går på garantin. En liten tröst är väl att den är väldigt enkel att ta bort med spot healing brush/clone stam/...

Sant, så är det, men man vill helst inte behöva trixa med sådant men jag antar att man får leva med det! Tack för ditt svar!
 
Jag vet att 40D har en funktion för att just ta bort dessa så kallade hot pixels vid långa slutartider. Vad kameran gör är att först ta din bild, sedan tar den en referensbild med slutaren stängd och därefter tar den bort hotpixlarna den fann på referensbilden från din bild. Nackdelen med denna metod att det nu tar dubbelt så lång tid innan din bild är klar (tar man t.ex. en bild med 20 min slutartid, så tar det totalt 40 minuter innan du kan se din bild.

Hur du aktiverar detta står i din svenska manual på sidan 156;
"C.Fn II -1 Brusreducering för lång exponeringstid"
Ställ inställningen till På/On så kommer alla bilder med slutartider över 1 sekund att genomgå denna behandling.

Om det går på din 5D vet jag tyvärr inte.

Har du bara 1 st hotpixel så låter det som du fått en mycket bra sensor.
Jag har nog minst 5-15 stycken på alla mina kameror.

Nja, jag har en uppenbar, den som syns i bilden, men flera andra mot en svart himmel. Har noterat att båda mina kameror uppvisar detta men 40D är mindre framträdande. Jag har provat den funktion du angav och konstaterade precis som du att det tar dubbelt så lång tid. Har inte utvärderat resultatet men det kanske blir ok. Att fler än jag ser detta får mig att acceptera och ge tusan i att reklamera det. Tack för ditt svar!
 
Nja, jag har en uppenbar, den som syns i bilden, men flera andra mot en svart himmel. Har noterat att båda mina kameror uppvisar detta men 40D är mindre framträdande. Jag har provat den funktion du angav och konstaterade precis som du att det tar dubbelt så lång tid. Har inte utvärderat resultatet men det kanske blir ok. Att fler än jag ser detta får mig att acceptera och ge tusan i att reklamera det. Tack för ditt svar!

Återkom gärna med resultat. Funktionen har alltid fungerat för mig och alltid lyckats ta bort samtliga hotspots vid längre slutartider.
Om du trots detta har problem att hotspots återstår, då tror jag att du möjligtvis kan reklamera kameran, men försvinner samtliga punkter så fungerar din kamera som den ska.
(Prova t.ex. att ta bilder med objektivlocket på och lång slutartid. Med funktionen aktiverad ska bilderna bli svarta utan hotspots).
 
Återkom gärna med resultat. Funktionen har alltid fungerat för mig och alltid lyckats ta bort samtliga hotspots vid längre slutartider.
Om du trots detta har problem att hotspots återstår, då tror jag att du möjligtvis kan reklamera kameran, men försvinner samtliga punkter så fungerar din kamera som den ska.
(Prova t.ex. att ta bilder med objektivlocket på och lång slutartid. Med funktionen aktiverad ska bilderna bli svarta utan hotspots).

Tack för hjälpen! Om än konstgjord andning (dubbelt så lång tid) så har du helt rätt, bägge kamerorna gav helt perfekt resultat. Antar att det är så man måste göra i den digitala åldern.

Tack!

mvh Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.