Linmajon skrev:
Pixeldöd?? Det är ju en CMOS-krets. Kan pixlar bara 'dö' utan vidare? Isåfall skulle ju varenda processor krascha direkt om en transistor skulle strejka!!?? Kan någon bringa klarhet i ämnet?
Jag är ute på lite djup vatten nu, rätta mig gärna. Jag sysslar normalt med maskinteknik...inte halvledarteknik.
Men jag gör ett försök...
Man kan inte direkt jämföra en CMOS microprocessor och en CMOS bildsensor. CMOS är i detta fall (bildsensor) främst en tillverkningsteknik. Till skillnad från CCD-sensorer kan man tillverka CMOS-bildsensorer i vanliga halvledarfabriker på vanliga wafers (sådana runda blanka skivor) som sen skärs upp till separata bildsensorchip och placeras i kretskapslar. Billigt, enkelt och lätt att massproducera.
CMOS sensorn och CCD-sensorn fångar ljuset på ungefär samma sätt med hjälp av celler som omvandlar ljus till elektroner. Men sen skiljer själva avläsningen av den ackumulerade laddningen i bildcellen och konverteringen till elektriska signaler sig åt.
Mycket förenklat, CMOS använder flera transistorer i varje bildcell för att läsa av laddningen och sen transportera signalen vidare. I en CCD-sensor transporteras värdet på laddningen i bildcellen av själva sensorn till sidan av den där en Analog/Digital-omvandlare gör om varje bildcells (pixel) elekriska värde till ett digitalt värde.
Hoppas jag inte är för luddig...
Här är min teori (eller gissning) om döda pixlar....
När en pixel dör eller ger konstiga färger, vilket den kan göra både på en CCD sensor och en CMOS, så är det i regel själva bildcellen som konvertar ljuset som är paj, inte nödvändigtvis transistorerna i CMOSen...men nu gissar jag bara.
Hoppas nån annan här på fotosidan har ett mer exakt svar...
Kanske lite off-topic....men men
/Danne