Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Död pixel i sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

klundahl

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag har en liten undran. Jag har för ca 1 månad sedan köpt en D5D och är super nöjd med den. Häromdagen så fick jag skit på censorn och köpte rengöringskitt iform av Digipads med rengöringsvätska och en liten trycklufts blåsare. Rengjorde sensorn och provade att fotografera igen. Skitet var borta men fick syn på 2 andra små punkter som jag inte får bort oavsätt hur mycket jag försöker rengöra, dom stannar kvar där och ser likadana ut oavsätt vilken bländare jag använder. Dom är väldigt minimala och syns enbart som små små svarta prickar när man visar bilderna i maxläge. Är dom lite nerzoomade syns dom inte alls. Kan detta vara döda pixlar på sensorn eller kan det vara något skit som satt sig rejält som inte går bort vid vanlig normal rengöring av sensorn? Har bifogat en bild så ni kan se hur det ser ut. Har prickarna ifrån originalbilden och förstorat för att ni skall kunna se.

MVH
Kim

Bilagor

• ccd damm.jpg
    ccd damm.jpg
    26.9 KB · Visningar: 587
så du tror att det kan vara smuts som sitter rejält fast, eftersom att jag inte får bort det med digipadsen heller?

klundahl skrev:
så du tror att det kan vara smuts som sitter rejält fast, eftersom att jag inte får bort det med digipadsen heller?

Ja det kan det mycket väl vara.

Har du för övrigt tänkt på att smuts även kan sitta på något av objektivglasen? Byt objektiv och testa för att eliminera den tanken.

Japp, jag har även tänkt på om det kan vara objektivet, så jag har kört med tryckluften på det med för att få bort eventuell damm. Tyvärr så har jag bara ett objektiv än så länge, så inte så mycket annat att testa med.

Om du rengör alla ytor, inklusive objektivet så att du är säker på att det är rent. Sen testar du att fota en grå yta så kan du kolla om det är något fel på en pixel. Om någon pixel på den gråa ytan i fotot blir svart, vit eller färgat så har du pixelfel. Är den vit så har pixeln fastnat, är den svart är pixeln död och är den färgad är pixeln defekt.

(Det som står nedan är bara något jag antar, kan vara helt fel men jag är säker på att jag blir rättad snabbt av någon då)

Är det en död pixel borde det ju bara vara en och endast en pixel som är svart, alltså följande borde fungera:

För att vara säker på att det inte är smuts på sensorn kan du ju kolla om det svarta är större än 1 pixel. Zomma in i bilden så att du ser pixlarna tydligt och kolla hur stor yta den svarta delen täcker. Täcker den bara en pixel i alla zoomnivåer så borde det handla om en pixel men täcker den flera pixlar så är det nog mest troligt smuts.

Kanske skulle fota i RAW också så att inte kameran fifflar med bilden innan du testar dom här sakerna.

//R

mile skrev:
Om du rengör alla ytor, inklusive objektivet så att du är säker på att det är rent. Sen testar du att fota en grå yta så kan du kolla om det är något fel på en pixel. Om någon pixel på den gråa ytan i fotot blir svart, vit eller färgat så har du pixelfel. Är den vit så har pixeln fastnat, är den svart är pixeln död och är den färgad är pixeln defekt.

(Det som står nedan är bara något jag antar, kan vara helt fel men jag är säker på att jag blir rättad snabbt av någon då)

Är det en död pixel borde det ju bara vara en och endast en pixel som är svart, alltså följande borde fungera:

För att vara säker på att det inte är smuts på sensorn kan du ju kolla om det svarta är större än 1 pixel. Zomma in i bilden så att du ser pixlarna tydligt och kolla hur stor yta den svarta delen täcker. Täcker den bara en pixel i alla zoomnivåer så borde det handla om en pixel men täcker den flera pixlar så är det nog mest troligt smuts.

Kanske skulle fota i RAW också så att inte kameran fifflar med bilden innan du testar dom här sakerna.

//R

Den större av prickarna är runt 9 pixlar stor och den mindre ligger på runt 6 pixlar i storlek. Är som sagt inte svart i centrum utan går faktiskt mer i färg med bakgrunden men mycket mörkare i centrum och blir ljusare i de pixlarna runt centrum. Så är kanske smuts trots allt som sitter jäkligt hårt på sensorn

klundahl skrev:
Den större av prickarna är runt 9 pixlar stor och den mindre ligger på runt 6 pixlar i storlek. Är som sagt inte svart i centrum utan går faktiskt mer i färg med bakgrunden men mycket mörkare i centrum och blir ljusare i de pixlarna runt centrum. Så är kanske smuts trots allt som sitter jäkligt hårt på sensorn

Med tanke på att du har endast ett objektiv så hade jag lugnat mig att "putsa" mer på sensorn fixa/låna ett objektiv till reka av läget lite!

Använd klon verktyget i PS ;)

Du skriver ju att prickarna syns vid alla bländare, men vanligen "försvinner" ju fläckarna vid allt utom de minsta bländarna. Det kanske är skräp mellan RGB/Antialias filtret och sensorn.

Förändras fläckarna vid stor resp liten bländare?

Smuts på linsen kan väl inte bli så "distinkt", eller?

rogerjmorell skrev:
Du skriver ju att prickarna syns vid alla bländare, men vanligen "försvinner" ju fläckarna vid allt utom de minsta bländarna. Det kanske är skräp mellan RGB/Antialias filtret och sensorn.

Förändras fläckarna vid stor resp liten bländare?

Smuts på linsen kan väl inte bli så "distinkt", eller?

Fläckarna förändras inte något när jag ändrar bländaren utan de är samma oavsätt bländare.

Om det skulle vara skräp mellan RGB/Antialias filtret och sensorn vad gör man åt det, något man kan göra själv eller det är att lämna in på rengöring som gäller då?

Då är det nog bara att lämna in. När jag snackade med en kamerabutik om att ta bort smuts varnade dom mig för att använda pensel eftersom man då skjuter smutset ut mot kanterna. När man gör det kan smutset glida in under glaset istället och då måste man lämna in det till verkstaden.

// Richard

klundahl skrev:
Fläckarna förändras inte något när jag ändrar bländaren utan de är samma oavsätt bländare.

Om det skulle vara skräp mellan RGB/Antialias filtret och sensorn vad gör man åt det, något man kan göra själv eller det är att lämna in på rengöring som gäller då?

Verkstad. Auktoriserad och med gott rykte. Det här är nog några nivåer högre än vanlig rengöring. Men prata med dom, jag kan ju vara helt ute och cyklar.

Kamera Teknik i Malmö är billiga med sensorrengöring. Jag betalade 268:- för min Nikon D100 och det blev superfint. De fixade dessutom bakfokus felet på mitt Nikon 35-70/2,8 helt gratis. Felet var att frontkransen på frontlinsen inte var helt åtdragen.

Fläsk-Tarzan skrev:
Kamera Teknik i Malmö är billiga med sensorrengöring. Jag betalade 268:- för min Nikon D100 och det blev superfint. De fixade dessutom bakfokus felet på mitt Nikon 35-70/2,8 helt gratis. Felet var att frontkransen på frontlinsen inte var helt åtdragen.

Tack för tipset Ragnar, jag har varit och lämnat in kameran ikväll. Då kameran bara är 1 månad gammal så lämna jag in den där jag köpte den eftersom att jag har garanti kvar på den. Jag kollade nämnligen på mina första tagna bilder och prickarna är där också på samma ställe, så det har med andra ord varit där från allra första början. Får vi dock se vad dom säger, är det inte något fel som täcks av garantin utan det bara är smuts så lämnar jag in den hos Kamera Teknik i malmö istället :). Får dock avvakta först och se vad domen blir från verkstan.

Tack för hjälpen allihopa!
MVH
Kim

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar