Annons

Död begagnatmarknad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara så ni vet så sålde netonnet sina d7d med ett ??-200 optik för 9990 för ett tag sen.
Så en begad d7d borde man inte ge mycket mer än 7 kkr för tycker jag.
 
Hade NetonNet nâgra?
Jag hade tänkt köpa en o det var slut i lager när jag provade.
Nu velar jag mellan 7D o 5D.

John, jag vägrar bjuda i blindo, tala om vad du tänkt dig för pris sâ kan vi slâss om det sedan.
 
Jo, de hade när jag funderade på att köpa, men jag avstod från köpet, objektiven till minolat är ju lite dyrare
 
Canon Eos300 + batterigrepp BP200 till salu

Verkar vara en livlig diskussion här så jag hoppar in jag med =)

Ska köpa mig en 20D och ska göra mig av med min 300 "vanlig" + tillhörande batterigrepp. Har satt ut en annons här på säljsidan för 1000kr, vad tror ni? Är det ett skäligt pris? Verkar annars vara lite dött på analogsidan

/P
 
Kan fota manuelt med digitalhus

Erik Petersson skrev:
Hur vet man då vad man ska betala? Själv är jag intresserad av ett analogt Nikonhus som jag kan använda för att lära mig att fotografera manuellt.

Själv har jag manuell kamera hus och tycker att digitala husen har för dålig upplösning och en förstor brännviddsförlängning. Du kan fotografera manuellt med digitalhus.

Jag har vissa funderingar på att köpa en begangnad D1X eller D2X. Eftersom jag har äldre nikon optik och vill inte köpa nytt. Tuvärr gör bränviddsförlängning att vidvinkel inte fungerar som vidvinkel vilket medför svårigheter i landskaps fotografering.
 
Gunnar D skrev:
Hade NetonNet nâgra?
Jag hade tänkt köpa en o det var slut i lager när jag provade.
Nu velar jag mellan 7D o 5D.

John, jag vägrar bjuda i blindo, tala om vad du tänkt dig för pris sâ kan vi slâss om det sedan.

Den utrustning jag tänkt sälja kommer förmodligen säljas komplett - alternativt bytas mot billigare utrustning.

Nu kostar min utrustning knappt 22000 på Cyberphoto, exklusive minneskort, väska och filter. Jag betalade lite drygt 24'000 inklusive dessa prylar.. Detta i början på april.

Jag kan tänka mig att släppa allt för 16'000, så det är inte riktigt i närheten av vad Björn Engström tippar på. Dock är det ju ganska mycket vassare optik ect.

Är det intressant, månntro?

Edit: Man kan ju kika i min profil, för att se mer exakt vad det är för prylar..

Edit 2: Eller så kan man kika här. Tog inte speciellt lång tid att hitta länkar till prylarna..

KM D7D i kit med AF 17-35 2,8-4
Tokina AF-X 24-200 3,5-5,6
Skylightfilter till Tokinat.. 72mm!
KM 3600 HS(D)
LowePro Nova 2 AW, den svarta varianten
Kingston 1GB CF-kort
 
Senast ändrad:
Hejko skrev:
Den utrustning jag tänkt sälja kommer förmodligen säljas komplett - alternativt bytas mot billigare utrustning.

Nu kostar min utrustning knappt 22000 på Cyberphoto, exklusive minneskort, väska och filter. Jag betalade lite drygt 24'000 inklusive dessa prylar.. Detta i början på april.

Jag kan tänka mig att släppa allt för 16'000, så det är inte riktigt i närheten av vad Björn Engström tippar på. Dock är det ju ganska mycket vassare optik ect.

Är det intressant, månntro?

Edit: Man kan ju kika i min profil, för att se mer exakt vad det är för prylar..

Edit 2: Eller så kan man kika här. Tog inte speciellt lång tid att hitta länkar till prylarna..

KM D7D i kit med AF 17-35 2,8-4
Tokina AF-X 24-200 3,5-5,6
Skylightfilter till Tokinat.. 72mm!
KM 3600 HS(D)
LowePro Nova 2 AW, den svarta varianten
Kingston 1GB CF-kort

Varför jämför du med ett företag som tar ut överpriser på allt de säljer?

Den som lägger ner lite tid kan nog konstatera att han/hon kan få nya prylar som ligger i trakten runt det pris som du vill ha för begagnat.
 
Cyberphoto räknas väl som rätt okej vad gäller priser... jag hoppar inte på D7D av andra skäl än priset, jag väntar ännu på en riktig digital systemkamera ;-)

Till den är förverkligad får Aette jobba hårt...
 
George Tamm:
Jag jämförde med CyberPhoto då jag hade för mig att de låg bra till i pris - jag trodde det var en vettig jämförelse.

Du som då kan priserna, vad tycker du är vettigt? 10'000? Lägre?
 
Hejko skrev:
George Tamm:
Jag jämförde med CyberPhoto då jag hade för mig att de låg bra till i pris - jag trodde det var en vettig jämförelse.

Du som då kan priserna, vad tycker du är vettigt? 10'000? Lägre?

Ja, jag tycker att 11000 - 12000 verkar rimligt. D7D + lilla objektivet kan hittas för 10-11000 kr inklusive frakt i vissa tyska internetbutiker.

Det är egentligen bara blixten, objektiven och minneskortet som är intressanta för de flesta (förutom kameran då). Detta gör att man hamnar runt 16000 om man beställer kameran från Tyskland och de tre ovanstående från Cyberphoto och då snackar vi om nya grejor. Märkväl att dessa tre produkter nog går att pressa ner någon tusenlapp för den som verkligen letar.

Fördelen med ditt paket är att den hugade får allt på en gång, dvs inget väntande på butiker med dålig lagerföring, dåliga responstider, etc. Men det är fortfarande begagnat ;)
 
Jag skulle kunna tänka mig att köpa huset, minneskortet och i nödfall även 17-35-zoomen.
Om du är intresserad av att sälja delar så kan du höra av dig!

Patrik
 
Död marknad...analogt..nja..

Vad gäller begagnat analogt,
så funkar nog marknaden hyffsat fortfarande...

Men priserna har blivit något lägre...
Och "funkar inte marknaden" så är priset för högt! :)

Tror att det är som vanligt, att det är de "kända" analoga märkena som "överlever" även vad gäller priset...

Tex. Nikon, (men alla nikon är inte intressanta) Canon, Contax, Olympus (Leica)..osv

Har sett trenden på auktioner, och hört fotohandlare prata..

Vad gäller optik, så verkar "pirater" aldrig bli nå't,
i alla fall inte på auktioner...
(Tex. Sigma, Tokina osv)
OM, det inte är någon VÄLDIGT liten serie...
 
Digitala kameror får nog dåligt andrahandsvärde. Inte bara för att det kommer nya modeller och de äldre blir "ute" precis som med datorer, så är folk försiktiga när det gäller känslig elektronik. Man vill ju inte köpa en kamera som visar sig ha en massa döda pixlar, och kanske bara tar bilder i någon månad.

Klassiska manuella kameror säljs bra, enligt vad jag kan se på eBay. Speciellt de bättre med samlarvärde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.