Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Död 400d! Tips ?

Produkter
(logga in för att koppla)

morrberg

Avslutat medlemskap
Min 400d dog idag efter att ha stått oanvänd i några dagar. Skulle sätta i ett nytt nyladdat (Canon orginal) batteri i den och då vägrade den starta. CF lampan blinkade till när jag satte i batteriet men inget mer hände. Detta hände med kit objektiv, sandisk ultra minneskort och canon original batteri.
Har testat att ta ut båda batterierna, samt att ta bort objektivet, byta minneskort och låta den vila ett tag, men det har inte gjort någon skillnad, CF lampen blinkar till sen händer det inget. Har ju bara tagit ca 60 kort med den. Finns det nått mer att testa eller är det bara att skicka in den ?

CF-lampan ska blinka när batteriluckan stängs (med batteri i), och när minneskortluckan stängs (med minneskort i), så långt är allt som det ska vara.

På vilket sätt är den död? Inget syns på skärmen? Inget syns i sökaren? Inget händer när man trycker på avtryckaren?

Strömomkopplaren står på "on"? :)

Inget händer överhuvudtaget, när man vriden strömomkopplaren till on så händer det inget alls. Helt svart. Inget på skärmen, eller i sökaren och det händer heller inget om man trycker ner avtryckaren.

Aj då.

Då finner jag inga alternativ till att det är fel på kameran.
Tyvärr får du nog skicka tillbaka den, om ingen annan på forumet får en snilleblixt.

Lycka till, och glöm inte att berätta hur det går.

Nu lever den helt plötsligt och är lite väl levande, det jag gjorde var att när CF lampan blinkade till så satte jag kameran på on och då blev det liv i den. Men nu går det å andra sidan inte att riktigt att stänga av den. Ställer jag strömomkopplaren till OFF så lyser fortfarande On lampan, går den in i sömnläge så vaknar den inte när man trycker ner avtryckaren. Men när den är igång verkar den funka bra.
Blir nog till att ringa Canon imorgon.

Kontaktproblem

Har upplevt detta på en Nikon D100. Kontaktproblem i strömbrytaren var det! Och när det gäller den biten så är det ofta ett enkelt fel, men försök inte åtgärda det själv. En strömkrets är en strömkrets och den kan brytas varsomhelst.

Kontaktproblem löses av Canons relationsexpert:)

Tråkigt att sådant ska hända på en så pass ny kamera, men bättre att det händer nu när garantin gäller än senare. Eller när det stora ögonblicket infinner sig och BILDEN finns där och kameran vägrar fungera.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar