Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt med ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Förmodligen har frågan varit uppe men hittade ingen bra tråd så tar en snabbfråga i ämnet ISO

Skulle fota i lite sämre ljus med min Finepix S5000 så jag ville höja iso från 200 som autoläget gav och upptäckte då att den har bara tre (3) lägen 200, 400 och 800 det känns ganska begränsande!!

Dessutom var 800 läget bara tillgängligt om jag kör den i manuellt läge inte i A läget som jag oftast gör, har jag missat något eller är det så illa med denna kamera?

Vet att brusigheten ökar med ISO men ibland är det Ok ändå när ljuset är svagt.

Om jag inte minns fel så kan du inte använda iso800 vid största bildstorleken.

Personligen använde jag inget annat än iso200 på min. Det är ju en hel del brus i den där kameran =)

Om jag inte minns fel så kan du inte använda iso800 vid största bildstorleken.

Personligen använde jag inget annat än iso200 på min. Det är ju en hel del brus i den där kameran =)

Aha jag kör ju min i RAW läge kanske det inte funkar då heller?

Men då vet jag iaf att jag inte behöver utforska menyerna för att "hitta" fler ISO lägen, och jo visst är den lite brusig men man kan ju inte få allt för De pengarna ;-)

Tack för snabbt svar

Nu har jag kollat. Om du trycker på bildstorleks/bildstils-knappen ovanför skärmen ser du att iso800 enbart går att använda vid 1megapixels bildstorlek.
Den har bara iso200, iso400, och iso800. Så du behöver inte leta.

Den har hemsk bildkvalitet, men fotar man RAW och kör på iso200 blir det ganska bra.
Bruset är mycket mycket mindre om man kör RAW. Jag tror den komprimerar till JPEG väldigt hårt.

Det är hur som helst en väldigt trevlig kamera. Rejält byggd, mycket funktioner och inställningar, och motsvarande 370mm med ganska bra bildkvalitet.
Dessutom tål den höga fall och har "öl- och sprittätat chassi ;)
Går numera som vardagskamera.

Den presterar ju faktiskt riktigt bra i bra ljus =)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/424911.htm?set=mp

Nu har jag kollat. Om du trycker på bildstorleks/bildstils-knappen ovanför skärmen ser du att iso800 enbart går att använda vid 1megapixels bildstorlek.
Den har bara iso200, iso400, och iso800. Så du behöver inte leta.

Den har hemsk bildkvalitet, men fotar man RAW och kör på iso200 blir det ganska bra.
Bruset är mycket mycket mindre om man kör RAW. Jag tror den komprimerar till JPEG väldigt hårt.

Det är hur som helst en väldigt trevlig kamera. Rejält byggd, mycket funktioner och inställningar, och motsvarande 370mm med ganska bra bildkvalitet.
Dessutom tål den höga fall och har "öl- och sprittätat chassi ;)
Går numera som vardagskamera.

Den presterar ju faktiskt riktigt bra i bra ljus =)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/424911.htm?set=mp

Det var just den knappen jag tryckte på när jag insåg dessa begränsningar!!

Jo RAW ger bättre kvalitet sannolikt beroende på just avsaknaden av komprimering, går att jobba ganska bra med bilderna i PSE, men jag ser fram emot den dag jag får råd att köpa en riktig kamera = Digital systemare!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar