Annons

Dåligt exponerad gruppbild, sälen

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat121029

Avslutat medlemskap

Bilagor

• salen_gruppfoto.jpg
    salen_gruppfoto.jpg
    19.6 KB · Visningar: 673
1 minut, 3 lager..
Ett med kurvor, ett med orginalet duplicerat där jag pillade på ljuset i sahdows/highlights samt där jag lade på soft ljus och ett för nivåer i slutänden. Aningens vinjettering blev det också för att "lura" fram lite roligare ljus.

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    45.2 KB · Visningar: 650
lottawe skrev:
1 minut, 3 lager..
Ett med kurvor, ett med orginalet duplicerat där jag pillade på ljuset i sahdows/highlights samt där jag lade på soft ljus och ett för nivåer i slutänden. Aningens vinjettering blev det också för att "lura" fram lite roligare ljus.

Tack så jätte mycket, lite svårt att se om det blev bättre eftersom du använde den lilla bilden som laddades upp på fotosidan.se men jag ska testa på det sättet du gjorde så får vi se hur det går :)

Jag använde den jpg-filen på 2,24MB så jag kan skicka den större till dig om du talar om vart. (Dock har jag flattat ihop lagrena, men den behandlade filen är kvar.)

Blev tvungen komprimera den lilla här ovan rätt kraftigt (52 i save for web) för att klara filstorleken här så det tog på kvalitèn.

Har tyvärr inget bidrag, men klurar bara lite på om bilden verkligen är dåligt exponerad. Mörkare så hade detaljerna i ansiktet varit helt förlorade, ljusare så hade snön frätt ut. Eller? (Ang. rubriken alltså. Frågar eftersom jag själv är ganska "svajig" i mitt exponerande, och vill lära mig bättre.)

Jag tycker inte heller bilden är dåligt exponerad, men den behöver en kontrasthöjnng i "framkallningen" och ljuset går att piffa till. Men själva exponeringen är väldigt bra för den ger ett bra utgångsläge till resten som kvarstår vid "framkallningen" (i bildbehandlingsprogram i detta fallet.)

lottawe skrev:
1 minut, 3 lager..

...alltså hur då?
Leker du med opacitet också eller sammanfogar du lagren efterhand? Annars ser man väl bara det översta. (är också lite grön på ps)

js1 skrev:
...alltså hur då?
1. Jag duplicerar orginalet så jag får ett nytt lager. Ställer mig på det nya lagret och går in på shadow/highlights där jag pillar efter behag. Mest på lågdagrar i detta fallet och mindre på högdagrar. Här ändrar jag inte optaciteten nu, men flattar ihop med orginalet.

2. Gör ett nytt duplicerat lager där jag valde soft light och drog ner optaciteten på det till typ 65 tror jag.

3. Fixar lite i kurvor. I detta fallet en mycket svag S-form eftersom det softa ljuset redan höjt upp kontrasten en aning.

4. Dags för nivåer. Kollade och drog bara ytterst ytterst lite. Knappt så det borde räknas..

5. Lade på en lätt vinjettering (via färdig tidigare tillverkad action,) minskade bilden och skärpte upp.

När jag läser nu inser jag att det handlar om 4 lager och inte 3 som jag skrev förut. Sorry för fel info då. Nu är det rätt iaf:)

Senast ändrad:
Jag gjorde lite som Lotta men valde en ”mjukare” slutbild.

Jag använde nivåer för att framför allt styra upp det ljusa till nästan vitt.

Värdena för ingångsnivåer blev; 26 - 1,35 - 245.
Jag gjorde även bilden en aning varmare i tonen.

Sedan en ”S-kurva” för att få mer briljans i bilden.
Värdena för kurvan blev:
punkt: 0, 0
punkt: 42, 42
punkt: 108, 107
punkt: 181, 208
punkt: 255, 255

Skugga/Högdager (försiktigt) för att ljusa upp de svarta kläderna.

PS. Jag hade nog gärna sett originalbilden lite mer exponerad. Den är nästan ett steg underexponerad, man ser att bruset börjar komma fram i bilden.

Bilagor

• sälen.jpg
    sälen.jpg
    37.3 KB · Visningar: 558
Senast ändrad:
Okej, här kommer min snabbfix, slängde på lite blått över himlen.

Bilagor

• salen_gruppfoto_original.jpg
    salen_gruppfoto_original.jpg
    54.8 KB · Visningar: 539
Finns säkert smartare sätt, men jag lade ett lager med blått överst, ställde in blandningsläge "Color" och maskade bort längs horisonten och huvudknopparna.

emilsall skrev:
Har tyvärr inget bidrag, men klurar bara lite på om bilden verkligen är dåligt exponerad. Mörkare så hade detaljerna i ansiktet varit helt förlorade, ljusare så hade snön frätt ut. Eller? (Ang. rubriken alltså. Frågar eftersom jag själv är ganska "svajig" i mitt exponerande, och vill lära mig bättre.)

Är själv ny på det här men tycker det ser ut som exponeringen blev fel samt att ansiktena blev väldigt oskarpa men det ganske inte har något med exponeringen att göra.

lappen81 skrev:
Är själv ny på det här men tycker det ser ut som exponeringen blev fel samt att ansiktena blev väldigt oskarpa men det ganske inte har något med exponeringen att göra.

Skärpan i ansiktena är lite sämre utåt kanterna, så det är nog snarare objektivets fel än ditt. Rätt exponering ger dock mindre brus och bättre detaljer i ansiktet så lite hänger det ändå ihop.

När man fotar i snö vill kamerans exponeringsautomatik försöka få den vita snön mellangrå, så allt annat blir underexponerat. Tricket är att använda exponeringskompensationen och ställa upp den ett att överexponera ett par steg.

Björn Öst skrev:
Skärpan i ansiktena är lite sämre utåt kanterna, så det är nog snarare objektivets fel än ditt. Rätt exponering ger dock mindre brus och bättre detaljer i ansiktet så lite hänger det ändå ihop.

När man fotar i snö vill kamerans exponeringsautomatik försöka få den vita snön mellangrå, så allt annat blir underexponerat. Tricket är att använda exponeringskompensationen och ställa upp den ett att överexponera ett par steg.

oj kan inte min kamera så bra men antar att det inte har något med slutare eller bländare att göra? Använder oftast helautomatiska inställningar med blixten avstängd.

Använde förövrigt ett vidvinkel objektiv när jag fotade med lite digital zoom vilket kanske inte var det smartaste sättet.

Här är en ny variant som jag slängde ihop, Tips på hur man kan blanda två el flera bilder. el Dubbelexponera om man orkar;)

Bilagor

• salen_gruppfoto_original.jpg
    salen_gruppfoto_original.jpg
    44.7 KB · Visningar: 181
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar