Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt exponerad gruppbild, sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Slängde ihop en variant oxå... ganska lik dom övriga kanske men.

Hur?
- Använde kurvor.
- Använde "Shadow/Highlight"
- Lade en blå toning över himlen
- En liten uppskärpning med "Smart Sharpen"

Bilagor

• salen_gruppfoto_mini.jpg
    salen_gruppfoto_mini.jpg
    56.7 KB · Visningar: 150
lappen81 skrev:
oj kan inte min kamera så bra men antar att det inte har något med slutare eller bländare att göra? Använder oftast helautomatiska inställningar med blixten avstängd.

Använde förövrigt ett vidvinkel objektiv när jag fotade med lite digital zoom vilket kanske inte var det smartaste sättet.

Digitalzoom är en styggelse, om du behöver "komma närmare" får du troligen betydligt bättre resultat genom att förstora och beskära i photoshop istället. Du kan säkert stänga av funktionen nånstans i kameran så du inte frestas använda den.

Exponeringskompensationen har med slutare och bländare att göra såtillvida att den antingen öppnar bländaren eller förlänger slutartiden när man plussar på. Grejen är att man inte behöver ställa sig i manuellt läge för att ändra själv utan kameran lägger till tex 2 bländarsteg till vad automatiken säger.

Denna kompensation finns hos nästan alla kameror så en titt i bruksen kan vara värd besväret :).

För nattbilder och mycket mörka miljöer gäller tvärtom. Där vill du oftast underexponera lite grann mot vad kamerans automatik säger för att inte få det svarta grått.

Tack så jätte mycket ska ta en titt i manualen om jag hittar den :/

Ni som har gjort ett jätte bra jobb med bilderna någon mer som är sugen på att maila, lättare att kolla resultatet på en stor bild. [email protected]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar