Annons

Dåligt av Nikon med D5300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Har precis bytt upp mig till en Nikon D5300, så nöjd och glad över köpet och som innebär att jag kan utvecklas mera med mitt fotograferande - till en början. Hade en D3100 förut men kände att jag liksom inte kom längre med den, den var ju också en nybörjarkamera.

Jag gillar att fota utomhus i mörkret med stativ och långa slutartider, gärna norrskensbilder.
Och blev grymt besviken när det väl blev dags för en fotograferingskväll.

Den jäkla kameran låter mig inte själv bestämma hur länge jag vill ha fördröjd Utlösarläge. Behöver ju få undan handen innan bilden tas. Så fördröjt utlösarläge med 2 sek är en självklarhet. Max 9 bilder med 2 sek fördröjning, sen återgår den till standardläge.

På en kväll kan det bli många många bilder, speciellt om det är norrskenskväll. Något hundratal bilder under några timmar får man räkna med.

Grymt besviken! Går ju iofs snabbt att ställa om utlösarläget, men jag vill själv bestämma och inte låta kameran göra det. Att behöva tänka på det när allt fokus ligger på att ha rätt manuella inställningar är inte kul :(

Köpte därför en fjärrutlösare, men går det en stund mellan tagningarna så måste fjärrutlösaren också aktiveras.

Hela tiden så återgår kameran till standardläge. Det är så man kan hoppa av ilska! :(

Är denna idiotiska funktion något som alla Nikonkameror har, förutom 3100 då? Borde jag ha köpt en annan modell?

Har ni några tips att ge till mig som gillar långa slutartider med stativ?
 
Vad har du för inställningar?
Pröva Bulb mode. Annars låter det som att det kan vara fel på fjärrslutaren.
 
Jag snokade runt lite på nätet och kollade manualen för D5300 och det verkar dessvärre som att det inte går att ändra dessa inställningar. Du kan ändra hur länge fjärrutlösaren ska vara aktiv, men tiden är ändå begränsad.

Jag vet inte om det finns trådad fjärrutlösare till D5300, men om det gör det är nog det det bästa alternativet.
 
Jag snokade runt lite på nätet och kollade manualen för D5300 och det verkar dessvärre som att det inte går att ändra dessa inställningar. Du kan ändra hur länge fjärrutlösaren ska vara aktiv, men tiden är ändå begränsad.

Jag vet inte om det finns trådad fjärrutlösare till D5300, men om det gör det är nog det det bästa alternativet.

Hade ett litet hopp om att någon skulle skriva nåt i stil med; gör så här och så där, så har du löst det!

Eller: Hade du istället köpt den eller den modellen så bestämmer du själv hur länge fördröjd utlösning ska vara.


Himla besviken på Nikon som gör funktionerna på det sättet, i övrigt så är jag helnöjd med kameran. Men denna lilla skitgrej retar mig något enormt.
 
Som sagt - köp en trådad fjärrutlösare (som den som länkats till) så slipper du problemet. I övrigt håller jag med om att det är lite synd att det inte går att ställa in annorlunda på den kameran.
 
Jag kör med en sådan här http://hegethorns.e-line.nu/Nikon_tr_dutl_sare_MC-DC2__D7100_D90_D5000_?id=018208253951 till mina Nikon-hus.

Enkel och smidig (inga inställningar behövs och inte heller några batterier).

Ja, det får väl bli sådan även för mig, gillar inte att behöva köpa till grejer som man i förväg inte begriper att man måste ha. Finns ju annat i fotoutrustningsväg som det är intressantare att kika på.

Gillar inte att behöva hålla på med tillbehör som ska hänga och dingla när man håller på, eller som man glömt hemma.

Men med den här prylen så behöver du alltså inte ställa in något alls? Kör bara med standardläget och prylen är liksom den förlängda tagningsknappen?
 
Jag brukar läsa på innan jag köper något så att jag får med det jag tänkt mig. En sökning på t.ex. "gammal kamera" vs "ny kamera" kanske skulle avslöjat bristen om nu den önskade funktionen fanns med i den gamla.
En trådad självutlösare som MC-DC2 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123944 funkar ju till D5300. Om den trådlösa inte funkar som tänkt.
 
Jag brukar läsa på innan jag köper något så att jag får med det jag tänkt mig. En sökning på t.ex. "gammal kamera" vs "ny kamera" kanske skulle avslöjat bristen om nu den önskade funktionen fanns med i den gamla.
En trådad självutlösare som MC-DC2 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123944 funkar ju till D5300. Om den trådlösa inte funkar som tänkt.

Om du visste hur jag hade läst på innan jag gjorde köpet. Utan och innan och jämförde och grejade. Hade jag haft råd så hade jag helt klart skaffat snäppet värre modell.
Jag tillhör inte dem som kan köpa nytt och nytt, när jag väl skaffar något så är det för långvarigt bruk.
Nu ligger nytt stativ närmast.... men kommer inte till skott. Stativet jag har är från 1900 kallt och utomhus i kyla och fukt så kärvar det igen och går knappt att skjuta ihop. Men det funkar med sin fullhöjd och för sitt ändamål. tar bara sisådär 5 minuter att få fast kameran. Men men....

Det var just den här lilla, men ack så viktiga detaljen, som jag missade. För det fanns inte i min värld att Nikon kunde tillverka en systemkamera som man inte kan styra funktionerna så att man själv bestämmer hur de ska vara. Ända tills man ställer in kameran till annat själv. Så just den lilla detaljen tog jag som helt självklar. Vilket jag fortfarande tycker att den är...
 
Skulle tro att Nikon tror att de hjälper till att låta den gå tillbaka till standard. På några av mina kamerar jag haft så är det faktiskt så att jag inte har kunnat ta en bild när jag plockar fram kameran pga att den står i fjärrkontrolläge som jag glömt att ställa tillbaka, men det upptäcker man ju ganska snart. Har nu en D7000 och en D7100 på D7000 så ställer man fjärrkontroll med en ratt medan man på D7100 ställer in den i menyn och visst jag har varit tvingad att gå in i menyn några gånger under en tagning för att återaktivera fjärrkontrollen. På D7000 så är den ju fix och står den på fjärrkontroll så är det fjärrkontroll.

Inte säker på att det spelar någon roll om man har trådad fjärrkontroll eller inte om programmeringen i kameran är så att man ändå lämnar fjärrkontrolläge efter ett tag
 
Stötte på samma "aber" när jag läste på om Nikon D5500 inför en eventuell uppgradering av D90:n. Läste en massa tester och recensioner men det var endast på Cyberphotos sida det stod nämnt att kameran återgår till standardläge efter endast en tagning med fjärrkontroll.

Surt, jag använder fjärren alldeles för mycket för att Nikon då ska bli intressant.

Däremot bör det gå att koppla upp den mot smartphonen via wifi:t och ta flera bilder därifrån.
 
Hade ett litet hopp om att någon skulle skriva nåt i stil med; gör så här och så där, så har du löst det!

Eller: Hade du istället köpt den eller den modellen så bestämmer du själv hur länge fördröjd utlösning ska vara.


Himla besviken på Nikon som gör funktionerna på det sättet, i övrigt så är jag helnöjd med kameran. Men denna lilla skitgrej retar mig något enormt.

En D7000 kan du styra det.
 
Inte säker på att det spelar någon roll om man har trådad fjärrkontroll eller inte om programmeringen i kameran är så att man ändå lämnar fjärrkontrolläge efter ett tag

Med en trådbunden fjärrkontroll vet kameran inte om att den är fjärrkontrollerad, och en av anledningarna att det stängs av automatiskt (med trådlös fjärr) är att kameran drar mer batteri i det läget (den måste aktivera IR-mottagaren). Med en trådbunden fjärr uppstår inte det problemet.
 
Lösningen är nog att använda fjärrutlösare som kopplas in i porten på vänstersidan. Sedan spelar det inte så stor roll om den är trådad hela vägen eller om den kör över radio.
 
Med en trådbunden fjärrkontroll vet kameran inte om att den är fjärrkontrollerad, och en av anledningarna att det stängs av automatiskt (med trådlös fjärr) är att kameran drar mer batteri i det läget (den måste aktivera IR-mottagaren). Med en trådbunden fjärr uppstår inte det problemet.

Ok, så om man ansluter en trådad fjärr så fungerar fjärren direkt, men behöver inte gå in i menyn och ställa in fjärrkontroll. Kan ju vara bra att veta för jag har tröttnat på att gå in i menyerna på D7100 och som stängs ner
 
Ok, så om man ansluter en trådad fjärr så fungerar fjärren direkt, men behöver inte gå in i menyn och ställa in fjärrkontroll. Kan ju vara bra att veta för jag har tröttnat på att gå in i menyerna på D7100 och som stängs ner

Ja, en trådad fjärrkontroll (eller en radiostyrd som kopplas till samma kontakt) beter sig precis som avtryckaren på kameran. Inga inställningar behöver ändras.
 
Jag fick lite hjälp med att köpa en trådad fjärrutlösare av en jobbarkompis på ebay.
typ 150kr
O den har intervalltagning, timer, bulb
Kräver då ett litet tunt batteri.
De finns säkert till din modell också men jag är inte så duktig att hitta på ebay så jag kan inte länka till ngt med garanti men gör ett litet förslag o så får vi se om ngn annan kan hjälpa dig att välja ngt bättre
Utan skärm, 35kr
http://www.ebay.com/itm/Meike-Wired...753386?hash=item3f3c7cd42a:g:UFQAAOSwd0BV1CQd

Med skärm men knapparna ser lite pilliga ut
http://www.ebay.com/itm/Vivitar-Wir...503787?hash=item339758af6b:g:5o0AAOxyVaBS5r-k
 
Jag har både fjärrkontroll och trådkontroll. Trådkontrollen är helt överlägsen och enkel att köra autofokus genom halvt nedtryck. Jag har original för ca 300 kr och pirat är troligen lika bra för halva kostnaden.
 
Bra att det finns grejer som löser problemet....... men tokigt är det.

Även om en fjärrutlösare inte är dyr så ska man inte behöva ha sådan, om man inte vill av andra skäl.

Köper man en dyr rätt avancerad systemkamera så borde tillverkaren begripa att den som ska använda den vill kunna styra alla ändringsbars funktioner på egen hand. Det är ju det som är grejen.. liksom.

Jag använder enbart manuell tagning och det är skruvande och ett vridande och ett klickande på displayen hela tiden. Jag vill känna att jag har full koll på detta och med ambitionen att hitta rätt så att bilden blir som jag tänkt.

Att då inte kunna styra en funktion som ju faktiskt är ändringsbar är ett j-a feltänk av Nikon.

Nu köpte jag en fjärrutlösare på Kjell&Co för 89 spänn och insåg att inte heller den löste problemet. Om man inte fotar hela tiden. Pausar man för länge så måste man iaf in i funktionen och ändra, så man måste ändå vara uppmärksam på detta hela tiden.

Så nu väntar jag på en trådad utlösare som jag tror kommer med posten idag, räknar med att det då kommer att funka.

Men irriterad på detta är jag..... känner mig nästan lite lurad faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.