Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dåliga färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
Varför är skärpan och färgerna så dåliga när man laddar upp bilder? Även bildvisaren i Xp presterar sjukt mcylet bättre, sen ger PS ännu lite högra kvalitet.

Vissa bilder är inte värda att lägga upp, speciellt om det är mycket små detaljer och klara färger.

Jag kanske gör fel och det är därför allt blir så dåligt? Bildern är tagna i antingen adobe RGB, eller RAW och konverterade till jpeg, sparade i nästan maximal kvalitet.

Tänk också på att dina bilder är större än 640px i någon riktning och att den då förminskas för visning om man inte trycker på förstora. Den förminskade bilden ser lite softare ut än originalet.

Jag har ändrat en jäkla massa i PS nu och det verkar funka bra nu. När jag klickar t.ex. på save for webb så ändras inte färgerna som det gjorde vid tidigare försök.

Nu är då frågan, hur många därute är medvetna om detta? Ofta ser man bilder med usla färger och dålig skärpa och begriper inte varför, nu vet jag att det troligtvis beror på färgprofil.

tack för hjälpen!

Måste bara tillägga att bilderna fortfarande är rejält oskarpa jämfört med bildvisaren i XP eller PS. Jag måste skärpa upp dem med minst 200% 0.3 usm för att få samma skärpa, fast då finns det risk att bildkvalitén minskar.

Kollar du på bilderna i 100% i bildvisaren och kollar du på den förstorade bilden här på Fotosidan?

Hur stor är bilden (i pixels) när du laddar upp den?

Håller den sig inom 1024x1024 skall inte den förstorade versionen påverkas. Om du ändå tycker att den påverkas, maila bilden till [email protected] så skall jag kolla på den.

Problemet är fixat nu! tänkte inte på att bilden ska vara mindre än 1024pix! Med den tunna ramen så blev den 2-3 pixlar bredare än så.

tack för hjälpen!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto