Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa med extender 1,4 och 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer en bild från helgen och test av objektivet med extender 1.4.

Det är en crop på 100% av en handhållen bild F10, 1/50 och ISO 100. Fokus är precis på fågeln i 280mm.
Borde det verkligen inte bli bättre än så här, eller är jag kräsen?

Tack på förhand.

/Michael
 

Bilagor

  • _mg_2340.jpg
    _mg_2340.jpg
    43 KB · Visningar: 228
mbjornbe skrev:
Här kommer en bild från helgen och test av objektivet med extender 1.4.

Det är en crop på 100% av en handhållen bild F10, 1/50 och ISO 100. Fokus är precis på fågeln i 280mm.
Borde det verkligen inte bli bättre än så här, eller är jag kräsen?

Tack på förhand.

/Michael

Varför väljer du så svåra testmotiv?

280 mm och 1/50 handhållet kan ju mycket väl resulterar i skakningsokskärpa. Fåglar sitter inte still, alltså kan det vara rörelsedito.

Gör ett mer kontrollerat test där du har ett stillastående motiv på relativt kort avstånd och en riktigt kort slutartid, alternativt stativ.

Mvh
Anders
 
Om du tänker plåta fåglar med f/10 och 1/50 sek. 100 ISO handhållet så kommer de flesta bilderna att bli oskarpa givetvis
 
Snälla! Gör ett kontrollerat test så slipper du gissa om det beror på oerfarenhet eller ej.

Har själv ett 70-200/2,8VR, visseligen Nikon men ändå inte helt väsenskilt.

När jag använder extender TC17 (1,7) blir bilderna helt klart lite sämre. 1,4 varianten är lite snällare och 2,0 bör man helt undvika.

Att mäta är att veta ;-)
 
Ok, tack.Då skall jag försöka mig på ett "vetenskapligt" test för att reda ut en gång för alla om det är o skarpt eller ej.
Bara en kort sista fråga, oavsett om jag fotar i 70 eller i 200 (+ vad extendern ger) så skall det inte vara någon skillnad i tänkt skärpa?

/Michael
 
mbjornbe skrev:
Ok, tack.Då skall jag försöka mig på ett "vetenskapligt" test för att reda ut en gång för alla om det är o skarpt eller ej.
Bara en kort sista fråga, oavsett om jag fotar i 70 eller i 200 (+ vad extendern ger) så skall det inte vara någon skillnad i tänkt skärpa?

/Michael

1/50 i 280mm + 1,6crop ger sällan skarpa bilder. 1/500 är tumregeln på denna brännvidd. Visst kan du med lite tur få skarpa bilder på 1/50 med IS, men det är inget du kan räkna med.
Stativ och snabba tider om du ska testa skärpan.

Optiken ger sämre skärpa i 200mm än i 70mm, vilket naturligtvis blir ännu sämre med extender. Du kan mycket väl se en skillnad där.
 
På en zoom kan skärpan variera ganska mycket mellan olika brännvidder. Nu har ju du ett bra ojbektiv så någon enorm skillnad bör det inte bli men säkert kommer du att kunna se små variationer mellan de olika brännvidderna.

Mvh
Anders
 
mbjornbe skrev:
Ok, tack.Då skall jag försöka mig på ett "vetenskapligt" test för att reda ut en gång för alla om det är o skarpt eller ej.
Bara en kort sista fråga, oavsett om jag fotar i 70 eller i 200 (+ vad extendern ger) så skall det inte vara någon skillnad i tänkt skärpa?

/Michael

Det är din slutar-tid som är för långsam. Innan du ändrar den och börjar att plåta med en mycket snabbare tid så är det inte ens lönt att börja testa objektivet.
Ändra bländaren till runt f/5,6 och höj ISO talet så löser det sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.