Annons

Dålig skärpa med extender 1,4 och 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

mbjornbe

Aktiv medlem
Hej,
Har ett 70-200 4L IS, som jag är otroligt nöjd med. Kompletterade detta med en Canon extender 1,4 för några veckor sedan.
Men jag måste säga att jag upplever samtliga bilder med dessa två i kombination som oskarpa. Har provat med olika bländar öppningar för att se om det är någon skillnad, men jag upplever att det är lika "illa" rakt igenom.
Någon annan som upplevt detta? Om så är fallet, blir mitt nästa steg att lämna in på service.
Känns ju oerhört märkligt med tanke på kostnaden att egna produkter inte fungerar ihop.

Tack på förhand!

/Michael Björnberg
 
Jag har samma kombination men har inte märkt någon påtaglig skärpeförlust. Nu har jag i och för sig inte jämfört bilder sida vid sida men rent spontant tycker jag bilderna med konverter är helt OK.

Mvh
Anders
 
Ja, jag hade hoppats på det men problemet för mig är att jag får kanonfin skärpa utan extender.


/Michael
 
Samma problem

Visserligen Nikon men ändå.
Har en Kenko Pro 2x extender som ändå kostar en slant, även om den är billigare än orginal.
Upplever att bilderna blir softade när jag kör med den på tyvärr. Viss kvalitetsskillnad får man nog dock räkna med eftersom ljuset skall passera fler linser än annars.

Mvh Niclas
 
Det vore bra om du kunde posta 100% crop bilder här så kan vi andra se och kanske blir lättare för oss att hjälpa dig.
 
Nej, har tyvärr inte möjlighet till detta men det hade varit oerhört intressant att se om det blir samma resultat.

/Michael
 
Jag får vad jag tycker är väldigt skarpa bilder med den kombinationen (70-200/4IS+EF1.4x).

Kan du möjligen kolla om det är generellt oskarpt eller om det bara är AF som inte riktigt lirar med kombinationen. Fota t ex en tegelvägg, gräsmatta eller något annat detaljrik lite "från snedden" både med och utan konverter. Blir det skarpt någonstans med konvertern?
 
Jag för göra som Mikael tipsar om, ta två bilder med och utan extender och så kan ni se skillnaden och bedöma om det inom ramen för vad som anses normalt eller ej?

/Michael
 
Här är ett exempel från helgen och vår resa till Hornborgarsjön.
Fokuspunkt är satt till huvudet på tranan och övriga värden är F8, ISO400(auto), 1/800 och objektivet på max med extender (applikationen säger 234mm).

/Michael
 

Bilagor

  • img_2140.jpg
    img_2140.jpg
    95.7 KB · Visningar: 616
mbjornbe skrev:
Här är ett exempel från helgen och vår resa till Hornborgarsjön.
Fokuspunkt är satt till huvudet på tranan och övriga värden är F8, ISO400(auto), 1/800 och objektivet på max med extender (applikationen säger 234mm).

/Michael
Vad är det för applikation du kör, den borde säga 280mm om du kör på max som du säger. Har själv samma uppsättning som du (dock utan IS). Men mina applikationer säger 280mm när jag kör på "max".
 
mbjornbe skrev:
Missade den informationen, detta är en crop på 100% på den del som skall vara i skärpa.

/Michael

Jag tycker det är svårt att bedömma. Bilden är väl tagen på ganska långt håll.

I testsyfte tycker jag det är bättre att fota mera kontrollerat. Tejpa upp en 500-lapp på väggen, fota med och utan extender, croppa och lägg ut ett utsnitt. I 100% bör det bara bli en liten del av sedeln och då brukar man ha lätt att se skillnaderna i skärpa/upplösning.

Detta sagt, din bild ser inte speciellt skarp ut.

Beträffande brännvidden, din applikation borde ju rapportera 280 mm. Det gör i alla fall Lightroom när jag använder extenders och 200 mm.

Mvh
Anders
 
Och mina applikationer, Adobe CS3, Lightroom samt ACDSee Pro rapporterar 280mm med bilder tagna på max med 200mm + extender vid max. Kan det vara något med din prg.vara? Senaste uppdateringar, senaste firmware?
 
ser mycket bra ut

Tycker bilden på tranan ser väldigt bra ut! Den lilla oskärpan som finns (tänk på att det är 100%) tror jag kommer från den absolut vanligaste oskärpefaktorn vid foto med teleobjektiv - värmedaller. Att få en knivskarp bild i 100% på ett föremål ganska långt bort brukar bara gå väldigt tidigt på morgonen eller under väldigt gynnsamma förhållanden. Bilden är ju dessutom för ljus och har dålig kontrast. Lite rattanden i reglagen hade gett en skarpare bild. (bilden nedan tråkigt igensotad undertill dock)
 

Bilagor

  • img_2140_ny.jpg
    img_2140_ny.jpg
    56.3 KB · Visningar: 391
Jag tycker att det ser bra ut men det är bäst att du gör ett ordentligt test som Anders nämnde.

Kan vara något som inte stämmer eftersom du får inte 280mm som max.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.