Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

skylifter

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en Dynax 7D och jag tycker inte jag får till skärpan på någon bild. Har fotat med Kodac P712 kompakt tidigare och på den är oftast skärpan knivskarp. Jag vet inte riktigt om det är jag som inte får till det på något sätt eller om det är kameran som inte funkar som den ska. Har 3 (billiga) objektiv som jag använder och skärpan blir ungefär samma på alla. Någon som har tips och råd att ge?
mvh Harriet

hej
testa och lägg upp någon bild här så vi får se.
tänk på att det tar lite tid innan man behärskar en systemkamera (om man inte använt någon tidigare). Vet av egen erfarenhet. Var ruggigt miissnöjd i början, tänkte - "fixar kameran inte bättre bilder än så här?".
Senare insåg jag att kameran inte fixar så mycket alls. Det är, tack och lov, upp till användaren.
Man lär sig nytt hela tiden och det är också tjusningen med systemkameror.

en grej kan vara att du testar att lite bilder på bländarautomatik (A), sätt bländare på 5,6 - 8 och knäpp lite bilder. De flesta objektiv är som skarpast runt bländare 8.

En kompakt är mer aggresiv i sin bildbehandling än en system.
Det du först bör kolla är att skärpan (den skärpa som nu finns) verkligen ligger där du valt att lägga den. Kör med mittpunkten och testa. Undvik att köra med full bländaröppning om du inte absolut måste, de flesta billigare objektiv är rätt mjuka där.

Om du kör jpeg kan du öka skärpan till +1 eller +2 i inställningarna. Då får du en skarpare och mer "färdig" grundbild. Sen brukar jag lägga på oskarp mask med värdena 80/2/3 då ser bilderna riktigt bra ut på skärmen.

Jag kikade igenom en del av de bilder jag inte kasserat och ser att jag brukar ligga på bländare 4,5 - 5,6. Använder mig oftast av bländarförval A när jag fotar. Jag har nu höjt skärpan på jpg med 2 steg och ska ut i eftermiddag och testa lite mer på bländare 8 och 11. Jag ska också försöka att kolla så att fokus ligger rätt, jag är inte helt säker att så är fallet.
Tack för alla goda råd, jag återkommer med resultaten.

Vill ju inte vara ofin men dina bilder med Kodakken lider ju av en rätt svag skärpa.Kotten är av bättre kvalite men behöver skärpas för att komma till sin rätt.Oftast räcker det med "skärpa" om du har PS, ibland lite kantskärpa.
Mvh/Gunte..

Jag tycker det ser bra ut. Att inte RAW-bilderna är skarpa beror väl på att dom är helt oskärpta.

Vad kör du för råkonverterare?
I photoshops konverterare ser bilderna jättekass ut tills man öppnar dom i ps.

Jag har photoshop CS men jag kan inte öppna RAW-filerna i det, istället använder jag ACDSee Pro.
Normalt använder jag inte det programmet så jag får testa mig fram när det gäller RAW-konvertering.

Jag brukar inte ändra skärpan styrka i kamerahuset, utan lägger först i camera raw, sedan extra oskarp mask i photoshop.

jag har bara budget objektiv, och de ger ju säkert inte lika bra skärpa som ett delux objektiv.

dock har jag märkt att man måste hålla lite koll på 7d och var den väljer att lägga skärpan, inte bara en gång man får trycka in "mitten knappen" för fokuseringen.

har tyvärr också börjat få (väl) oskarpa bilder med min Dynax 7D, vet inte om det är mitt fel (skakningsoskärpa) eller kameran. Är ändå uppe i 50 000 exponeringar nu, kanske borde skicka in den för "en genomgång".
Kan ingenting om sensorer och sådant, men blir det "slitna" med tiden? Känns som mina bilder också har mer brus än vanligt.
Fotar främst med Minolta 28-105, Tamron 90, Minolta 50mm F/1.7 samt Sigma 21-35 (som anses vara ganska skarpt, även om inget av ovan är "proffsobjektiv". Det enda objektiv som än så länge håller ställningar och alltid levereras knivskarpa bilder är Minolta 100mm F/2. Det är vansinnigt bra objektiv, måste jag säga.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto