Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
"Dålig" optik på D700?
- Trådstartare janne303
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Man kan undra exakt vad som är "proffsoptik". Jag har bara provat ett objektiv som inte presterat bra på D700, och det var 28-105/3,5-4,5. Det var "okej", men inte mer. Vilket gammalt mög som helst från 70-talet är betydligt roligare i min mening.
Så, håll dig borta från plastiga zoomar från 80/90-talen, så ska det nog gå bra med nästan vad som helst;-)
Så, håll dig borta från plastiga zoomar från 80/90-talen, så ska det nog gå bra med nästan vad som helst;-)
Makten
Aktiv medlem
Det enda den gör är att ljusa upp kanterna i efterhand, med ökat brus som följd. Inget jag vill att kameran ska göra. Det påverkar heller inte råfiler.då funkar alltså inte vinjetteringskontrollen så bra på D700?
janne303
Avslutat medlemskap
Man kan undra exakt vad som är "proffsoptik". Jag har bara provat ett objektiv som inte presterat bra på D700, och det var 28-105/3,5-4,5. Det var "okej", men inte mer. Vilket gammalt mög som helst från 70-talet är betydligt roligare i min mening.
Pro är väl typ 14-24, 24-70, 70-200 å då menar jag de vanligaste. Tänkte på hur optik typ nikon 18-35, sigma 24-60, 24-70 osv osv funkar på D700.
Makten
Aktiv medlem
Frågan är väl vad du ska ha det till om du redan har "pro-optik"? Jag kan rekommendera att utforska djungeln av manuella objektiv annars. Där finns många godsaker till låga priser.Pro är väl typ 14-24, 24-70, 70-200 å då menar jag de vanligaste. Tänkte på hur optik typ nikon 18-35, sigma 24-60, 24-70 osv osv funkar på D700.
Makten
Aktiv medlem
Jag betvivlar att eventuella kameratjuvar kan se hur bra objektivet är. Det man kan göra är att använda mindre objektiv, men det har ju inget med dess kvalitet att göra.För att man är lite mer anonym med lite dåligare uppsättning när man är i vissa områden och fotar. Då vill man ha nått som inte är såå dyrt eller skriker fotograf men ändå har hyffsat bra kvalle på bilderna.
Ett helt vanligt 50/1,8 kostar lite mer än en tusenlapp och är mycket bra på FX. Lite grådassigt vid full bländaröppning, men det går ju att blända ner;-)
The_SuedeII
Aktiv medlem
Instämmer med föregående. Är det DISKRET du vill vara, och ändå behålla lite ljusstyka så finns det inga omvägar runt fasta objektiv. Det finns lysande "mellanklass"-zoomar, men inga "diskreta" F/2.8-zoomar. Det närmaste du kommer är isf 35-70/2.8 - som gick att göra ganska diskret i storlek pga dess begränsade zoomomfång.
Det objektivet ser dessutom inte direkt "skrikigt" ut - så jag skulle räkna det som ganska diskret. Går att få tag på för ett par få tusenlappar.
Det objektivet ser dessutom inte direkt "skrikigt" ut - så jag skulle räkna det som ganska diskret. Går att få tag på för ett par få tusenlappar.
Falumas
Aktiv medlem
då funkar alltså inte vinjetteringskontrollen så bra på D700?
Jo, om jag slår på den. Föredrar att köra den i Capture NX, så jag har den avslagen i kameran.
Fast problemet med vinjettering är ju där i alla fall även om det går att lösa.
/Karl
Malmeqvisto
Aktiv medlem
Jag kör med Tamron-, Sigma- och Nikonobjektiv på min D700. Självklart syns det skillnad på Tamrons 28-75 jämfört med Nikons 24-70 men inte så det motiverar prisskillnaden enligt mig. Framför allt inte när byggkvalitet inte är direkt avgörande för mig. Inget av mina objektiv känns som att de kommer gå sönder.
Skillnaderna ligger mest i att mina objektiv inte är lika bra på full öppning, har sämre hörnskärpa och i vissa fall långsammare autofokus. Hör av dig om du vill se exempelbilder.
Skillnaderna ligger mest i att mina objektiv inte är lika bra på full öppning, har sämre hörnskärpa och i vissa fall långsammare autofokus. Hör av dig om du vill se exempelbilder.
schaki
Aktiv medlem
Testa med series-E 28mm 2.8 eller 35mm 2.5. Direkt dåliga tror jag knappast att de är, men inte heller lika bra som vassare versioner.
Har själv länge varit sugen på att köpa ett Series-E 28mm 2.8 och jämföra det mot mitt 28mm 2.8 Ais 0.2m, men skulle behöva en lite mer högupplöst kamera än D1H för att jag verkligen ska kunna se någon skillnad, misstänker jag.
Har själv länge varit sugen på att köpa ett Series-E 28mm 2.8 och jämföra det mot mitt 28mm 2.8 Ais 0.2m, men skulle behöva en lite mer högupplöst kamera än D1H för att jag verkligen ska kunna se någon skillnad, misstänker jag.