ANNONS
Annons

"Dålig" optik på D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

janne303

Avslutat medlemskap
Nån här som inte kör Proffsoptik på sina D700? Hur upplever ni kamerans prestanda med ej proffsoptik? Kör mest pro optik men jag kollar lite på skojjig gammal optik.

Har inte en D700, långt därifrån, men den bör snarast vara mer förlåtande än DX-kameror förutom vad gäller kantskärpa och vinjettering. Sensorn har ju lägre upplösning per ytenhet.

Jag kör lite blandat, har ett Sigma 18-35 och där ser man gluggens dåliga egenskaper rätt bra. Annars funkar det fint.
Vinjettering blir värra på FX än DX, så Nikkor 50mm f1.4G vinjetterar en del på f1.4.

/Karl

Man kan undra exakt vad som är "proffsoptik". Jag har bara provat ett objektiv som inte presterat bra på D700, och det var 28-105/3,5-4,5. Det var "okej", men inte mer. Vilket gammalt mög som helst från 70-talet är betydligt roligare i min mening.

Så, håll dig borta från plastiga zoomar från 80/90-talen, så ska det nog gå bra med nästan vad som helst;-)

Man kan undra exakt vad som är "proffsoptik". Jag har bara provat ett objektiv som inte presterat bra på D700, och det var 28-105/3,5-4,5. Det var "okej", men inte mer. Vilket gammalt mög som helst från 70-talet är betydligt roligare i min mening.

Så, håll dig borta från plastiga zoomar från 80/90-talen, så ska det nog gå bra med nästan vad som helst;-)

Pro är väl typ 14-24, 24-70, 70-200 å då menar jag de vanligaste. Tänkte på hur optik typ nikon 18-35, sigma 24-60, 24-70 osv osv funkar på D700.

Pro är väl typ 14-24, 24-70, 70-200 å då menar jag de vanligaste. Tänkte på hur optik typ nikon 18-35, sigma 24-60, 24-70 osv osv funkar på D700.
Frågan är väl vad du ska ha det till om du redan har "pro-optik"? Jag kan rekommendera att utforska djungeln av manuella objektiv annars. Där finns många godsaker till låga priser.

För att man är lite mer anonym med lite dåligare uppsättning när man är i vissa områden och fotar. Då vill man ha nått som inte är såå dyrt eller skriker fotograf men ändå har hyffsat bra kvalle på bilderna.

För att man är lite mer anonym med lite dåligare uppsättning när man är i vissa områden och fotar. Då vill man ha nått som inte är såå dyrt eller skriker fotograf men ändå har hyffsat bra kvalle på bilderna.
Jag betvivlar att eventuella kameratjuvar kan se hur bra objektivet är. Det man kan göra är att använda mindre objektiv, men det har ju inget med dess kvalitet att göra.
Ett helt vanligt 50/1,8 kostar lite mer än en tusenlapp och är mycket bra på FX. Lite grådassigt vid full bländaröppning, men det går ju att blända ner;-)

Instämmer med föregående. Är det DISKRET du vill vara, och ändå behålla lite ljusstyka så finns det inga omvägar runt fasta objektiv. Det finns lysande "mellanklass"-zoomar, men inga "diskreta" F/2.8-zoomar. Det närmaste du kommer är isf 35-70/2.8 - som gick att göra ganska diskret i storlek pga dess begränsade zoomomfång.

Det objektivet ser dessutom inte direkt "skrikigt" ut - så jag skulle räkna det som ganska diskret. Går att få tag på för ett par få tusenlappar.

Jag kör med Tamron-, Sigma- och Nikonobjektiv på min D700. Självklart syns det skillnad på Tamrons 28-75 jämfört med Nikons 24-70 men inte så det motiverar prisskillnaden enligt mig. Framför allt inte när byggkvalitet inte är direkt avgörande för mig. Inget av mina objektiv känns som att de kommer gå sönder.

Skillnaderna ligger mest i att mina objektiv inte är lika bra på full öppning, har sämre hörnskärpa och i vissa fall långsammare autofokus. Hör av dig om du vill se exempelbilder.

Testa med series-E 28mm 2.8 eller 35mm 2.5. Direkt dåliga tror jag knappast att de är, men inte heller lika bra som vassare versioner.

Har själv länge varit sugen på att köpa ett Series-E 28mm 2.8 och jämföra det mot mitt 28mm 2.8 Ais 0.2m, men skulle behöva en lite mer högupplöst kamera än D1H för att jag verkligen ska kunna se någon skillnad, misstänker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar