Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dålig kvalitet med Eos 350D
- Trådstartare Carro32
- Start datum
reboot81
Aktiv medlem
Jag är nybörjare på foto. Har en Canon eos 350 D som jag fotar med. Tycker själv bilderna blir bra men när jag lägger upp dem hos photobox för att förstora så är kvaliten för dålig. Vad gör jag för fel? Tacksam för hjälp!
Till att börja med, hur gör du nu?
Bildstorlek, behandling osv.
reboot81
Aktiv medlem
Gör så, sidan 52 i Camera User Guide som finns på www.canon.se/support/consumer_produ...ital_slr/eos_350d.aspx?type=manuals&language=
Macroscian
Aktiv medlem
Här kan du se vad andra tagit med samma kamerahus och en billig 50mm 1.8
Huset är 10-11 år gammalt men kan fortfarande prestera. Använd RAW om du har bildbehandlingsprogram för det. Ställ in bildstorleken under menyer, ska vara lätt att hitta. Canon är relativt intuitiva.
Huset är 10-11 år gammalt men kan fortfarande prestera. Använd RAW om du har bildbehandlingsprogram för det. Ställ in bildstorleken under menyer, ska vara lätt att hitta. Canon är relativt intuitiva.
unoengborg
Aktiv medlem
Här kan du se vad andra tagit med samma kamerahus och en billig 50mm 1.8
Lätt modifierat råd: Fotografera i RAW och skaffa bildbehandlingsprogram för det, om du inte redan har det. Canon borde ha något att ladda ned gratis. Annars är Adobe Lightroom billigt och lätt att lära sig. Det hjälper dig dessutom att hålla reda på och kategorisera dina bilder.
225237
Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har själv en Canon EOS 350D.
Som andra har sagt fota i RAW.
Kameran leverar jätte bra bilder när man har lärt sig använda den.
Kit objektivet 18-55mm går att få bra bilder med också.
Men ansträng dig för att lära dig kameran och investera i ett bra objektiv.
Jag körde oftast Av läget på ratten med valbara lägen.
ISO är bäst mellan 100-400, 800 funkar men iso 1600 brukar bli väldigt brusig med kitobjektivet.
Den inbyggda blixten är ganska hård men det funkar.
Se till att fota i RAW det går åt lite tid i Photoshop sen mem resultatet blir betydligt bättre än färdiga jpg i kameran.
Tror att någon nämnde objektivet Canon EF 50mm f1.8 det är plastigt men levererar väldigt fina bilder tillsammans med din kamera.
Det finns mer inställningar man kan göra, hör gärna av dig via pm om du vill ha hjälp med något.
Mvh Gustav
Jag har själv en Canon EOS 350D.
Som andra har sagt fota i RAW.
Kameran leverar jätte bra bilder när man har lärt sig använda den.
Kit objektivet 18-55mm går att få bra bilder med också.
Men ansträng dig för att lära dig kameran och investera i ett bra objektiv.
Jag körde oftast Av läget på ratten med valbara lägen.
ISO är bäst mellan 100-400, 800 funkar men iso 1600 brukar bli väldigt brusig med kitobjektivet.
Den inbyggda blixten är ganska hård men det funkar.
Se till att fota i RAW det går åt lite tid i Photoshop sen mem resultatet blir betydligt bättre än färdiga jpg i kameran.
Tror att någon nämnde objektivet Canon EF 50mm f1.8 det är plastigt men levererar väldigt fina bilder tillsammans med din kamera.
Det finns mer inställningar man kan göra, hör gärna av dig via pm om du vill ha hjälp med något.
Mvh Gustav
flutte
Aktiv medlem
Tycker själv bilderna blir bra men när jag lägger upp dem hos photobox för att förstora så är kvaliten för dålig. Vad gör jag för fel? Tacksam för hjälp!
Först och främst ska du se till så att bildkvalitén är satt till hög (jag tror det heter L som i Large). Sedan ska du komma ihåg att kameran är gammal och det innebär att förstoringar större än A2 inte är rekommenderat. Du ska undvika att fotografera med ISO 800 och ISO 1600, för bilderna blir ofrånkomligen brusigare! Men ibland har man inget val ...
Några har föreslagit att du ska välja RAW och lära dig bildbehandla. Personligen tycker jag att det låter som om det är för avancerat för dig i det här läget. Jag tycker att du ska köra JPG tills du märker att det inte längre är dina kamerakunskaper som begränsar dig.
225237
Avslutat medlemskap
Tack alla för hjälpen!!
Någon som kan rekommendera en ny kamera? Tar mest porträtt på barn.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167130 läs den tråden så hittar du kanske rätt.
Men också ta dig tid att lära dig kameran annars kommer ingen kamera att duga åt dig.
dumbo
Aktiv medlem
Bara för att klargöra så är det photobox som gör prints osv som vi prata om?
För det första så behöver ju ju ha koll på hur stora bilderna du laddar upp faktiskt är. 350D har ju en maxupplösnig på 3456x2304 pixlar, vilket ger 8Mpix.
Bilderna från den räcker ganska långt så länge man inte beskär för hårt eller skruvar upp ISO-talet för långt.
Sedan är det ju åxå frågan om hur stora prints du försöker/vill göra. Vissa onlineprinttjänster kan ibland varna "i onödan".
Jag har gjort utskrifter från min gamla D70 (6Mpix) på 50x75cm som ser bra ut.
Om det är pixlarna som "inte räcker till" så kan ju en ny kamera råda bot på varningen. Det är ju inte säkert att den slutliga bilden påverkas jättemycket dock. Att lära dig kameran och det basala ang. hur du gör med filerna i datorn kommer du ju dock inte ifrån, oavsett.
För det första så behöver ju ju ha koll på hur stora bilderna du laddar upp faktiskt är. 350D har ju en maxupplösnig på 3456x2304 pixlar, vilket ger 8Mpix.
Bilderna från den räcker ganska långt så länge man inte beskär för hårt eller skruvar upp ISO-talet för långt.
Sedan är det ju åxå frågan om hur stora prints du försöker/vill göra. Vissa onlineprinttjänster kan ibland varna "i onödan".
Jag har gjort utskrifter från min gamla D70 (6Mpix) på 50x75cm som ser bra ut.
Om det är pixlarna som "inte räcker till" så kan ju en ny kamera råda bot på varningen. Det är ju inte säkert att den slutliga bilden påverkas jättemycket dock. Att lära dig kameran och det basala ang. hur du gör med filerna i datorn kommer du ju dock inte ifrån, oavsett.