100-400 är bättre än 400/5,6 på många sätt. Men med "motsatsen" menade jag motsatsen till vad du påstod. Istället för att "skärpan med detta zoomobjektiv är inge vidare" hävdar jag alltså att "skärpan med detta zoomobjektiv är alldeles utmärkt".
Jag måste ge min syn på dessa två objektiv, då jag just nu har både 100-400 och 400/5,6 och kommer troligen att sälja den ena av dem, men jag vet inte vilken... Jag säger troligen därför att de två objektiven trots likvärdiga specifikationer på pappret är så olika och därför kompletterar varandra väldigt bra (har 400/5,6 sedan ett par år och skaffade 100-400 inför en safariresa nu i höst pga dess flexibilitet). Vilket av dem man bör använda beror på egentligen på det användningsområde man tänkt sig.
Zoomens flexibilitet är odiskutabel och visst är den skarp, men den är inte lika skarp och har inte lika snabb AF som den fasta 400/5,6. Dessutom är den tyngre och klumpigare. På full öppning och 400 mm är zoomen mjukare än den fasta, nedbländat 2/3 steg är det i princip omöjligt att avgöra med vilket objektiv bilden tagits.
Det låter kanske som att jag sågar zoomen, men så är det inte. Dess flexibilitet gör att den används oftare. I praktiken är det zoomen som används om inte hustrun följer med, då vill hon använda den pga dess IS och jag får ta den fasta 400'an.
Den fasta 400'an är tveklöst mycket bra men den har inte lika brett användningsområde som zoomen. Den är den mindre, lättare och har märkbart snabbare AF än vad 100-400 har. Den är också lätt att handhålla, jag har tagit skarpa bilder ner till 1/60 handhållet med den. Sätt kameran på seriebildstagning och mata på några rutor så brukar de bilderna i mitten av sekvensen bli skarpa.
Det blir en snyggare bokeh på den fasta 400/5.6 än med 100-400 eftersom man i princip alltid måste köra med zoomen nedbländad till 7.1 för att få samma skärpa i 400mm-läge som man får med den fasta på full öppning (5.6).
En Jorduggla taget på fri hand med 100-400, 1/30 bl 7.1
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1738815.htm
En älg tagen på fri hand med 400/5,6, 1/60 bl 5.6
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1089334.htm
//Leif