Annons

Dålig erfarenhet av FotoVideo

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne.A

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte delge er mina erfarenheter av Foto Video som tyvärr inte blev så goda.
Min första kontakt med dom blev när jag beställde ett Sigma objektiv dom hade till mycket bra pris. Fick hem det och fick då se att det inte var det objektiv jag beställt utan en äldre variant med sämre prestanda. Givetvis ville jag ha det jag beställt men se det gick inte för sig och jag hade ingen större lust att tjafsa så jag returnerade det rätt och slätt. Klart man vart besviken men jag hade ju mitt kitobjektiv kvar som jag kunde fota med.

Sedan för en tid sedan fick jag tips på ett Sony objektiv också till mycket bra pris, kanske för bra sett i backspegeln när man kikat runt lite, på FotoVideo och tänkte att det förra måste ju ändå vart en tillfällig händelse förra gången. Sagt och gjort jag beställde det och betalade i förskott! Fick sedan dagen efter ett samtal från dom där de bekräftade min order och sade att det skulle ta ett par dagar att få hem det. Finemang! Glad i hågen sålde jag mitt gamla objektiv jag skulle byta ut.

15 dagar senare får jag ett mail där det står att de inte kan få tag på mitt beställda objektiv men jag kan få köpa ett annat som visar sig vara sämre till samma pris…
Jag frågar då vad det är som trasslar om det är Sony som inte kan leverera eller om det är grossisten och att jag kan vara villig att vänta ytterligare på det beställda.
Jag får då till svar att det beställda objektivet är utgånget och inte går att få tag på längre.
Det beställda objektivet är relativt nylanserat får jag reda på av en kompis som är insatt och att något gammalt objektiv med den betäckningen inte har funnits, alltså så vitt jag kan bedöma en ren lögn! På hemsidan ser jag då att de höjt priset på objektivet men det har samma beskrivning och artikelnummer som det jag beställt (som enligt FotoVideo är utgånget). Nu har det då gått 20 dagar sedan jag beställde och betalade!!!
Nu erkänner de dock att det finns ett nytt objektiv som heter som det jag beställt och får då frågan om jag vill beställa detta istället (till det nu höjda priset).
Jag avböjer och ifrågasätter alla turer och förklaringar (lögner).
Dom replikerar med att säga att dom inte kan sälja objektivet och att de har annullerat ordern.
Skitsur som jag blev skrev jag tillbaka och ifrågasatte deras affärsmoral och att jag som konsument bara skall tacka och acceptera hela soppan och vara nöjd med det?
Får då till svar att de kan tänka sig att rabattera objektivet med ca:7%...
Ber förvisso om ursäkt och säger att de ska kontrollera prissättningen noggrannare i fortsättningen och hoppas att jag skall fortsätta vara kund hos dom.

Så här står man nu 20 dagar senare utan sitt gamla och utan sitt nya objektiv och har lånat ut pengar till FotoVideo utan något för det.

Kontentan är väl att kolla runt ordentligt innan man beställer, verkar det vara ett riktigt bra pris bör man vara försiktig!
Att göra fel är mänskligt och hade de ringt dagen efter och istället för att bekräfta ordern sagt att något var galet hade jag accepterat det utan omsvep.
Men att förhala, hitta på ursäkter som uppenbarligen inte stämmer och försöka lura på mig ett sämre objektiv bara för att jag kanske inte har stenkoll på allt med foto gör mig riktigt förbannad! Till sist tycker jag att det är lika mänskligt att stå för sina misstag så väl som att göra dem men det tycker uppenbarligen inte Foto Video.


/Daniel Andersson
 
Första gången var det via Sthlmbutiken.
Andra gången vet jag inte riktigt till 100% då allt sköttes via nätet.
 
Näe, men det är väl inte en regelrätt bluff företag hoppas jag!
Fast ägarbytet kanske har något med attityden till mitt ärende att göra...
 
Jag ser nu vid en koll på vår mailkorrespondens att det var via sthlmsbutiken andra gången med...
 
Benny, tack för påminnelsen om återbetalningen hade faktiskt glömt bort den i all röra. Men det ser ut att vara ok! Alltså inget oegentligt där i alla fall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.