Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dålig autofokus minolta dynax 4

Produkter
(logga in för att koppla)

jock scott

Medlem
Har en minolta dynax 4 + sigma zoom 28-80 f3.5-5,6. Ibland, och då framförallt inomhus, verkar kameran ha svårt att hitta fokus när jag använder dess autofokus. Den står och "tuggar" en lång stund innan den hittar rätt. Ibland hittar den inte rätt alls utan jag får göra om proceduren.
Har någon samma erfarenhet av samma kameramodell eller kan det vara fel på kameran alt. linsen ??

anders

Nej nåt fel på kameran tror jag inte att det är. Men när det blir lite sämre ljus får autofocusen det svårare att göra ett bra jobb, min dynax 5 är likadan. På den finns det även hjälpbelysning via blixten för att hjälpa autofocusen, det bör väl finnas på dynax 4 också? Trots att denna funktion finns har jag stängt av den då jag upplever det väldigt störande att en blixt fyras av varje gång autofocusen behöver hjälp.

/också anders

Har en själv, fast med minoltaoptik. Har inte haft några problem, utom när det är ovanligt mörkt inomhus.

Men om det är mer än bara när det är mörkt vet jag inte riktigt vad det kan bero på.

Gustav

Min högst personliga teori...

Du har stängt av blixten och då hoppar den inte upp för att hjälpa till med fokuseringen.

Den bästa lösningen är enligt mig att skaffa sig en tillbehörsblixt, t ex. minolta 3600 eller liknande som sänder ut ett infrarött mönster för att hjälpa till vid autofous.

/Tobbe

Tack för era svar. Ja det var relativt mörkt och jag hade stängt av blixten så då får jag väl känna mig lugn för att det inte är fel på kameran eller objektivet. I övrigt är kameran jättetrevlig och jag skall idag hämta ut de första
korten från framkallning. Skall bli kul att se hur bra kort den har tagit.

anders

Tänk också på att kameran behöver något kontrastrikt att fokusera på, att försöka fokusera på en slät vägg i dåligt ljus fungerar sällan med någon kamera.

/Martin

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar