Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Cykelväska för kamerautrustning?
- Trådstartare Stina.D
- Start datum
Stina.D
Aktiv medlem
Barkis skrev:
Tant-stämpeln kommer att sitta lika fastskruvad den också......
Jag har haft cykelkorg på cykeln sen jag var 7 år, så tantstämpeln har väl kommit smygande med åren ;-))
Och jag har för närvarande en sådan cykelkorg i metall fastskruvad på framgaffeln, men det metallgaller den är gjord av är tyvärr lite mjukt, har bockat ut den flera gånger redan ...
Men det är bästa lösningen hittills.
Någon som har fler?
AnWi
Aktiv medlem
Jag cyklar, typ, varje dag, året runt. Har nästan alltid kameran i en enkel ryggsäck.
Var kör du eftersom du talar om vurpor? Eftersom mer än kameran kan ta skada, du t.ex. kan ju dubbdäck vara ett alternativ. Om det är på vintern du brukar vurpa alltså.
Sen jag bytte till MTB har jag inte vurpat. De däcken fungerar mycket bättre på vintern då de inte så lätt fastnar i rillor och spår.
Kameran blir rejält omskakad om du har den i en cykelkorg!
Bara en tanke...
/AnWi
Var kör du eftersom du talar om vurpor? Eftersom mer än kameran kan ta skada, du t.ex. kan ju dubbdäck vara ett alternativ. Om det är på vintern du brukar vurpa alltså.
Sen jag bytte till MTB har jag inte vurpat. De däcken fungerar mycket bättre på vintern då de inte så lätt fastnar i rillor och spår.
Kameran blir rejält omskakad om du har den i en cykelkorg!
Bara en tanke...
/AnWi
pelle_bengtsson
Ny medlem
Appropå fotoanpassade ryggsäckar.
Var i Sverige (eller utomlands via postorder) köper man billigast ryggsäckar, typ LowePro?
/PER
Var i Sverige (eller utomlands via postorder) köper man billigast ryggsäckar, typ LowePro?
/PER
andreasc89
Avslutat medlemskap
Jag har alltid kameran i ryggsäcken förutom när det är kortare sträckor då jag använder axelrämmen på kameranväskan. När jag har kameran i ryggsäcken känns det som om det skakar lite för mycket ibland, speciellt när jag kör i skogen. Sen tar det ju alltid emot lite när man "måste" stanna i en nerförsbacke för att ta kort.
Att kameran tar skada när ramlar är nog mitt minsta problem, då är det mer kroppen som tar stryk. Jag använder en 35l. Everest ryggsäck som sitter jättebra när man cyklar.
/A\
Att kameran tar skada när ramlar är nog mitt minsta problem, då är det mer kroppen som tar stryk. Jag använder en 35l. Everest ryggsäck som sitter jättebra när man cyklar.
/A\
AnWi
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
När jag har kameran i ryggsäcken känns det som om det skakar lite för mycket ibland, speciellt när jag kör i skogen.
/A\
Såklart! men det måste ju ändå vara bästa stället. Cykeln skakar ju ännu mer. De mjuka skakningar som kameran blir utsatt för i ryggan är endast en bråkdel av vad den får uppleva i en cykelkorg. Skulle man mäta g-kraft, och det är det som gäller, antar jag att det är mycket mer än 10ggr värre i cykelkorgen.
/AnWi
Danne_K
Aktiv medlem
Nått nytt sen senaste inlägget?
Tar upp den här gammla tråden eftersom jag nyligen har börjat intressera mig för cykling och jag är nu på jakt efter en bra väska att ha på cykelstyret som rymmer en systemkamera och minst 2 objektiv med mera.
Någon som har något tips eller finns det någon som gjort ett eget fäste till att hänga upp en mindre kameraväska på styret.
Tar upp den här gammla tråden eftersom jag nyligen har börjat intressera mig för cykling och jag är nu på jakt efter en bra väska att ha på cykelstyret som rymmer en systemkamera och minst 2 objektiv med mera.
Någon som har något tips eller finns det någon som gjort ett eget fäste till att hänga upp en mindre kameraväska på styret.
Mangepange
Aktiv medlem
Hejsan!
Jag cyklar ofta med min kamerautrustning och tänkte att det vore smart att ha den i en cykelväska som tål att jag kör omkull och cykeln landar ovanpå väskan. Någon som har tips om en sådan lösning?
Glada hälsningar!
Stina
Det finns en sorts pakethållare som man skruvar direkt på sadelstolpen, en vanlig typ för cyklar utan ramfästen för skärmar & pakethållare...
I USA har jag sett hårda väskor monterade på denna typ pakethållare - men jag har tyvärr inte en susning om märke etc...men jag menar alltså "lådor" som verkat vara gjorda i laminerat glasfidber.
Kolla ngn amerikansk cykelaffärs hemsida...
Hittar man en sådan kan man ju gå till syaffärn och köpa skum och skära till ett perfekt skydd för sin älskling...
Jag har också sett halvhårda sidoväskor att hänga på pakethållaren...men samm där - har inte lagt på minnet vem som gör dem..
/ Magnus
ps. Men varför i hela friden ramlar du??? ;-)
ps II. Några förslag som jag inte vet så mycket om...:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/TO833_1.jpg
http://www.cyclecomponents.com/10/s...vaskor-korgar/topeak-dynapack-sadelvaska.html
ArneB
Aktiv medlem
Jag cyklar mycket och använder ibland en styrväska från Vaude som ser ut ungefär så här:
http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=2693&cat=347
Den går att inreda med skumgummi/liggunderlag och borde rymma en dslr med mindre objektiv. Något jag borde ha gjort för länge sedan!
Den går att inreda med skumgummi/liggunderlag och borde rymma en dslr med mindre objektiv. Något jag borde ha gjort för länge sedan!
perstromgren
Aktiv medlem
Jag cyklar mycket och använder ibland en styrväska från Vaude som ser ut ungefär så här:
Den går att inreda med skumgummi/liggunderlag och borde rymma en dslr med mindre objektiv.
Jag instämmer, det är en bra lösning. När jag cyklade på resor så var det precis så jag gjorde. DVs, jag inredde aldrg min väska utan slängde bara ner min Pentax ME en 28/2.8 och en 80-200/4 bland lite mjuka grejor. Min kompis, däremot, gjorde inredning till sin väska, eftersom han hade en dyrbarare Contax.
I alla fall; det är väldigt bekvämt att ta ett fotostopp efter vägen, och bara ställa sig grensle över hojen och hala upp kameran. Det går nog avsevärt fortare än att kränga av sig ryggan.
På min tid var det Karrimor som gällde, en sådan här:
http://i21.ebayimg.com/06/i/001/0d/93/c520_1.JPG
MattiasL
Aktiv medlem
Jag cyklade till Frankrike i somras med D200, 17-35 och 85 i en styrväska från budgetmärket Extreme. En ganska stor väska med rullstängning. Det fina var att inredningen till min LowePro StealthReporter 100 passade perfekt. Vattentätt, men lite knöligt med rullstängningen. Bästa lösningen är nog Ortlieb som någon nämnde.