Annons

Cyberphoto's lager i Umeå varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Undrar mest varför Cyberphoto valt att lägga sitt lager i Umeå? Det flesta köpare finns väl under Stockholm ner till Malmö. Såg ioförsig nu att det går en färje slinga till Finland från Umeå kanske är en anledning, men det känns bara lite dumt att sakererna först ska fraktas upp i landet å sen ner.

Är väldigt glad om jag får mina grejer innan resan på lördag, beställde i torsdags...
 
För att företaget är från Umeå kanske?

Hadde väl varit underligare om den som starade postorderförsäljningen lagt lagret nån helt annanstans, typ Sala eller nåt.


Nästan inga fönster på nedervåningen, ser nästan ut som nåt riksbankshus.
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/s5is/IMG_0013.JPG

Nån som har bilder på hur lagret ser ut inuti?
 
Senast ändrad:
Jag kan ju tillägga att vi bor några stycken norr om Dalälven också. Själv har jag alltid fått prylarna dagen efter jag beställt, och då bor jag ändå nere i Östersund. :)
 
Allemyr skrev:
Undrar mest varför Cyberphoto valt att lägga sitt lager i Umeå? Det flesta köpare finns väl under Stockholm ner till Malmö.

*fniss*

Jag blir alltid lika full i skratt när ngn väljer att räkna bort nästan två tredjedelar av sveriges yta. Även om det i mångt kan kallas glesbygd så vill jag ändå påstå att det är ett respektfullt antal människor som lever i den landsändan :)
 
Jo det är ju klart att Umeå å större städer där ikring har många invånare, å många beställer säkert gärna av Cyberphoto för att det ligger nära. Finns väl ioförsig tillräckligt med lager i den södra delen av Sverige, men det låg mkt bra i pris denna gång, annars blir det ju SP oftast för egen del.

Det där med att det skulle kunna ligga i Sala låter kanske lite strange men det finns säkerligen bättre infrastruktur därifrån.

Hur transporterar Posten sina uppdrag till t ex till Göteborg från Umeå?
 
Det fanns ju nån "fin" fotobutik som skröt med att dom låg så centralt vid stureplan, min spontana tanke är att det borde vara bra mycket billigare lokalkostnader på Ersboda än Stureplan.
 
Allemyr skrev:
Jo det är ju klart att Umeå å större städer där ikring har många invånare, å många beställer säkert gärna av Cyberphoto för att det ligger nära. Finns väl ioförsig tillräckligt med lager i den södra delen av Sverige, men det låg mkt bra i pris denna gång, annars blir det ju SP oftast för egen del.

Det där med att det skulle kunna ligga i Sala låter kanske lite strange men det finns säkerligen bättre infrastruktur därifrån.

Hur transporterar Posten sina uppdrag till t ex till Göteborg från Umeå?

Kanske en dum fråga du ställde, men samtidigt inte.

Givna svaret är givetvis att företaget fins i området. Men samtidigt så har du helt rätt i att det logiska är INTE att företagets centrallager ligger i Umeå, för precis som du säger så kommer grejerna troligtvis med båt till Amsterdam eller liknadne hamn, sedan transporteras det vidare runt om i Europa. Det som skall till Sverige kommer givetvis till sverige men sedan körs det alltså upp till Umeå föratt sedan åka ner till Göteborg om du beställer hemifrån. Logiken är alltså inte helt självklar. Miljömässigt är det helt förkastligt.
Det finns flera företag som centraliserar sina stora lager, dom har sin verksamhet på ett ställe och storlagret på annat. jag vet att DHL tex har enorma terminaler i Jönköping just förat Jönköping är en knutpunkt med många genomskärningar.

Men saken är nog den att cyberphoto är troligtvis för små för att det skall löna sig/finnas poäng att ha ett lager på helt annan ort. Plus att det är givetvis klara negativa aspekter också att ha en anläggning 100 mil bort.

Så enligt mig, inte så dum fråga endå.

Ang postens transporter, Dom nyttjar inte bara gula lastbilar, gula cyklar och elfordon, dom har flyg också :)

Förövrigt under lumpentiden så låg jag på rygg på landningsbanan på Umeås flygplats iförd armens vita snödräkter. Några umeåkillar lurade ut mig efter att dom fått ideen i någon film... Kan säga att det var det jävligaste och dummaste jag någonsin gjort, men satan vilken kick man fick!
 
A det är nog ingen riktig hitt å bygga ett lager så centralt. Detta är väl ett "I landsproblem" hehe, Det kanske inte är så dumt att ha ett lager i Umeå, dom har ju ändå 24 anställda å det ser väl liknande ut hos alla fotokedjor.

Jag menar att det är liksom inte över 1000 personer som jobbar där då man t ex skulle tjäna på å bygga tre lager, ett i GBG ett i STHLM o ett i Umeå.

Men visst "när" butiker är inte att förakta, tycker det är riktigt trevligt att få testa grejerna innan å få tips å råd i butik.
 
Allemyr skrev:
Det där med att det skulle kunna ligga i Sala låter kanske lite strange men det finns säkerligen bättre infrastruktur därifrån.

Hur transporterar Posten sina uppdrag till t ex till Göteborg från Umeå?

Infrastruktur? Senast jag besökte Umeå var staden ansluten till såväl väg som järnväg och det ryktas till och med om flygmaskiner men det är kanske att gå verkligheten lite långt i förväg. :)
 
Kalle_B skrev:
Kanske en dum fråga du ställde, men samtidigt inte.

Givna svaret är givetvis att företaget fins i området. Men samtidigt så har du helt rätt i att det logiska är INTE att företagets centrallager ligger i Umeå, för precis som du säger så kommer grejerna troligtvis med båt till Amsterdam eller liknadne hamn, sedan transporteras det vidare runt om i Europa. Det som skall till Sverige kommer givetvis till sverige men sedan körs det alltså upp till Umeå föratt sedan åka ner till Göteborg om du beställer hemifrån. Logiken är alltså inte helt självklar. Miljömässigt är det helt förkastligt.
Det finns flera företag som centraliserar sina stora lager, dom har sin verksamhet på ett ställe och storlagret på annat. jag vet att DHL tex har enorma terminaler i Jönköping just förat Jönköping är en knutpunkt med många genomskärningar.

Men saken är nog den att cyberphoto är troligtvis för små för att det skall löna sig/finnas poäng att ha ett lager på helt annan ort. Plus att det är givetvis klara negativa aspekter också att ha en anläggning 100 mil bort.

Så enligt mig, inte så dum fråga endå.

Ang postens transporter, Dom nyttjar inte bara gula lastbilar, gula cyklar och elfordon, dom har flyg också :)

Förövrigt under lumpentiden så låg jag på rygg på landningsbanan på Umeås flygplats iförd armens vita snödräkter. Några umeåkillar lurade ut mig efter att dom fått ideen i någon film... Kan säga att det var det jävligaste och dummaste jag någonsin gjort, men satan vilken kick man fick!

A det är ju detta med transport, ngt av ett avgörande för mänskligheten är det allt.

Tittade lite på kartan innan dit inlägg Kalle å Jönköping kändes som ett väldigt bra centrum.

Jäkligt rolig lumpen erfarenhet för övrigt!
 
Du vet, det finns vägar, järnväg, flygplatser m.m även norr om Stockholm. Infrastrukturen tar inte slut helt plötsligt. Hört talas om E4 t.ex? Kolla sträckningen på den. Men vad vet jag, den kanske bara är en skoterled eller körs med hundspann lite längre upp i landet.

Om du beställer en sak på postorder spelar det väl ingen roll vart grejerna finns? Det är ju ingen skillnad på fraktpriserna och paket fraktas dygnet runt. Visst är Sverige långt, men det tar ju inte så otroligt lång tid att köra Umeå-Stockholm.

Det självklara i att man startar en firma i sin hemmastad har andra redan påpekat.
 
Allemyr skrev:
.........Det där med att det skulle kunna ligga i Sala låter kanske lite strange men det finns säkerligen bättre infrastruktur därifrån.........
Sala har säkert fördelar, ett av dom största bokaffärerna har lagret där.
Konstigt är väl att många (nät)butiker ligger i Stockholm och andra storstäder med dom skyhöga kostnaderna.
 
Från släp till böker

Clas Ohlson finns kvar i Insjön.

Tror faktiskt att just lokalkosnaderna kan spela roll, i Morgongåva tror jag bokhandelsföretaget Adlibris har sitt lager. Morgongåva ligger nånstans mellan Uppsala och Sala tror jag.
Förut gjorde dom jordbruksmaskiner och Aktiv Stabil släpvagnar där.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Morgongåva,_Heby_kommun
Verkar som om både AdLibris och Bokus har lager där.
 
Senast ändrad:
Då är det väl bara å säga att Scandinavianphoto hade väldigt tur som startade i Bankeryd (Jönköping).

Saken att Cyberphoto har sitt central lager i Umeå är väl för att omsättningen inte är särskilt stor.

Jo jag har hört talas om E4:an men tycker inte den värkar så rolig en bit upp efter Gävle. Men visst transporten från Japan-Holland-Sverige är väl inte så rolig den heller.

Jaja, får stå ut med att jag smutsar ner landet för att spara pengar, men lite spännande är det att titta på avståndet från Jönköping till Göteborg å Umeå till Göteborg.
 
Magen gillar Cyberphoto

Vem säljer mest, Cyberphoto eller Scandinavianphoto eller nån annan?

Och så brukar man ju få lite godis av Cyberphoto, det fick jag inte av Fotokompaniet i Uppsala när jag köpte min kamera där.
 
Allemyr skrev:
Saken att Cyberphoto har sitt central lager i Umeå är väl för att omsättningen inte är särskilt stor.

Det beror väl på vad man menar med stor. Jag gissar på att de har bland de största, när det gäller fotoprodukter.
 
Vem som säljer mest? Det måste ju vara Scandinavianphoto eftersom de syns o hörs överallt.. marknadsföring vet ni...

Men varför handlar man på Scandinavianphoto när den personliga servicen är obefintlig och priserna i stort sett alltid högre till skillnad från Cyberphoto? Det kan man allt undra det :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.