Annons

Cyberphoto paket

Produkter
(logga in för att koppla)
K20D paketet jag har är
Pentax K20D
4GB minne
Pentax Fjärrkontroll F

SMC-DA 16-45/4 ED AL
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED

2xUV-filter
2xMicrofiberduk

Soligor Zoom Väska Modell L classic

Manfrotto 055 XPRO B
Manfrotto 486RC2 Compact ball kulled

Drygt samma pris som Canon.

+ på canon är väl vad jag förstår bättre optik.
+ på K20D är kameran och IS på objektiv och att framtida objektiv troligen blir billigare.

- på canon är priser på objektiv
- på K20D är väl bara begagnatmarknaden vad jag kan tänka mig

KLUVEN är ett ord som cirkulerar i huvudet.

Ok. Har bestämt mig för Pentax. Tyvärr tycker jag utbudet är lite dåligt på objektiv, men ser ut att bli bättre.

Frågan är nu reducerad till
Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL
eller
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro

Zewrak skrev:
KLUVEN är ett ord som cirkulerar i huvudet.
Gå till en butik och känn ordentligt på kamerorna med aktuell optik. Det brukar vara enklaste sättet att bestämma sig. På pappret är de ju, enligt din bedömning, ganska likvärdiga -- och jag är övertygad om att du kommer att ta utmärkta bilder med båda. Men du kommer att ta fler utmärkta bilder med den kamera som du trivs bättre med!

ErlandH skrev:
Gå till en butik och känn ordentligt på kamerorna med aktuell optik. Det brukar vara enklaste sättet att bestämma sig. På pappret är de ju, enligt din bedömning, ganska likvärdiga -- och jag är övertygad om att du kommer att ta utmärkta bilder med båda. Men du kommer att ta fler utmärkta bilder med den kamera som du trivs bättre med!

Jag har klämt runt i tre månader nu på alla fabrikat. Desvärre tycker jag alla är lika obekväma ;). Storleken är dock av betydelse, alla instegskameror utan batterigrepp är omöjliga att hålla i, känns som att hålla i en tändsticksask. Har på tok för stora händer (därav var batterigrepp ett krav på 400D).

Förövrigt tycker jag inte det spelar så stor roll vilken kamera det är, iofs inte tagit på K20D men hållt i en K10D och de ska vara likadana i princip, och den duger utmärkt. Så det får bli en sådan.

Zewrak skrev:
Jag har klämt runt i tre månader nu på alla fabrikat. Desvärre tycker jag alla är lika obekväma ;). Storleken är dock av betydelse, alla instegskameror utan batterigrepp är omöjliga att hålla i, känns som att hålla i en tändsticksask. Har på tok för stora händer.
Ungefär så kände jag också -- och fastnade därför för en 40D (som dessutom har en sökare som spöar "lillebror" ganska rejält). Men den fanns kanske inte med på din lista?

Jodå, den finns med, men jag har suttit och tittat mig blodig nu. Och faktiskt verkar Pentax mer "prisvärt" att investera i. Kostnaden för IS objektiv osv är ju skrämmande på Canon/Nikon.

Hade kanske varit annorlunda om jag kunnat leva på att ta bilder etc. Men tyvärr kostar familj och hus för mycket för att börja kasta 20,000:- lappar runt sig. :D.

Gillar EOS 30/40D mycket, men tror inte jag kommer ha råd att leva upp till de priserna.

Zewrak skrev:
Kostnaden för IS objektiv osv är ju skrämmande på Canon/Nikon.
Nja, är det så stor prisskillnad egentligen? Pentax 300/4 kostar omkring 12000, Canons kostar 14000. Pentax 50-200/4-5.6 kostar 2200, Canons 55-250 kostar 2600.

Den stora skillnaden är väl att många av Canons gluggar inte har någon motsvarighet i Pentaxsortimentet.

Men, som sagt: Jag är övertygad om att K20 är en utmärkt kamera och att du kommer att ta massor av bra bilder med den!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto