Annons

Cyberphoto paket

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Vad har ni att säga om detta paket som en första systemkamera?

Canon EOS 400D hus
EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
batterigrepp BG-E3
2GB minne
UV-filter
extra batteri
väska
microfiberduk

12.095:-

- 1030:- på cashback

Så totalt 10965:- för hela kitet. Låter inte det alldeles utmärkt?
 
Låter som ett fint kit, även om jag kanske hade tänkt om vad gäller 17-85. Den är rätt dyr och har inte fått de allra bästa recensionerna rent optiskt. USM är ju dock aldrig fel, och IS är en mycket stor fördel.
400D är en mycket bra kamera, men beakta att 450D snart släpps. Den har lite lull-lull som 400 saknar, men är också dyrare.
 
Mjo, jag vet att 450 är på gång. Men jag resonerar som såhär, om jag köper en instegskamera nu, så kommer jag troligen vilja byta upp mig om ett år eller så, då kommer inte 450 ha något andrahandsvärde (van vid datorer), så då kan jag lika gärna försöka få tillbaka lite med cashback.

Och jag tror inte 450 kommer ge mig så mycket extra egentligen. Då kan jag lika gärna köpa 40D eller en Pentax K20D.

Vad gäller optiken så har jag fått för mig att den är helt ok? Vilket annat skulle jag ta och titta på med samma egenskaper? Det är väl samma som kommer med 450 fast med USM? Och vad jag förstår ska det till 450 vara en bra nybörjar optik?
 
Det är ett bra kitt.

Har själv haft precis samma grejer, och jag kan inte ge annat än positiv kritik. Det objektivet är kanon som reseoptik. Mitt fick åka med på bra många semestrar innan jag bytte. Huset är kanon, men jag tycker det är helt oanvändbart utan batterigreppet.

Det enda jag har emot det är just att det är en instegskamera. Jag tror att du kommer tröttna rätt så fort. I ditt ställe så hade jag hellre satsat på en begangnad och välskött 30 eller 40D. Just för att de är bättre. Du kan lätt komma över dem till samma pris, och med bättre grejer till.
 
Mjo. Men jag känner inte att jag är kapabel till ett köp av en begagnad kamera. Jag vet inte riktigt hur jag kontrollerar den osv.

Jag har ju tittat på 40D vilket är prisvärt tycker jag. Men det blir ju några tusenlappar extra direkt. Känner att jag borde klara mig fint med en 400 i cirka ett år eller kanske till och med två. Och sedan byta upp mig, använda 400 just som insteg, känna på olika optiker osv. Tänkte att en 400 och bra optik är bättre att köpa nu och sen bara inhandla huset.

Vem vet tills dess kanske det har kommit en 50D ;).

Vad är det med optiken som inte är 100?
 
Jag hade min 17-85:a i drygt ett halvår.

Då gick den ganska mycket på min 400D. Dom är ett superpar men det finns småsaker som stör (med optiken);

- Den är inte särskill skarp, inte mycket skarpare alls jämfört med 18-55: an som annars är kittad med 400D.

-Bländaren på 4-5,6 kunde varit bättre. Det är svårt att ta bra bilder över huvud taget om det är dunkelt eller mörkt. Med IS på blir det heller inte bättre. Ökar du ISO:n på 400D så ser du dess största brist - bruset.

- Den "åker ut" eller kryper ut från 17 till 85mm när man bär den. Detta är något som i stort drabbar alla zoomar, men inte så fort som denna optik. Går ej på garanti.

Det finns många plus som;
- Kanonbra omfång

- Bildstabilisering (IS) som är snabb och exakt.

- USM AF- motor. Är lika bra som ovan nämnd.

- Bra finish, trots att det är plats.

Jag säger köp! Men inte för de 5 395:- som den är listad.

Detta paket finns ju!

Canon EOS 400D hus + Tamron 17-50/2,8 + UV-filter + 2GB minne + väska + microfiberduk
 
Tror det är en perfekt instegskamera för dig! Och då tillsammans med det bättre objektivet 17-85 IS (än 18-55). Som är ett riktigt bra allround objektiv.
Men som någon sa, komplettera med batterigreppet BG-E3, det blir en helt annan kamera, bättre känsla, greppvänligt mm.
Finns många 400D begagnade till salu, kolla här på fotosidan eller blocket där kan du göra fynd. Eftersom du kommer att byta om ett drygt år till något bättre...;-)
//Janne
 
Jag har också betänkligheter angående optiken. Den är nog skarp så det räcker. Ingen superglugg men ändå sjysst omfång. Det som stör mig är den knapphändiga ljusstyrka. jag hade hellre satsat på Tamrons 17-50 2,8 eller Sigmas 18-50 2,8 macro. Ju mer du fotar desto mer kommer du uppskatta ljusstarka gluggar och då kan det vara bra att ha skaffat sig en trotjänare redan från början. Sigmas 18-50 är näst intill professionellt byggd. Sen är steget kort till Canons utmärkta 100 2,0 eller 100 2,8 macro. Två supergluggar som focuserar snabbt och är knivskarpa.
 
Jan, batterigrepp och extra batteri är med i priset i första posten.

Sitter och stirrar mig blind på förkortningar på Tamron och Sigma objektiven. Inget av dem har IS vad jag förstår? Det kan ju svida en hel del, i och för sig förstår jag ju på priset att man inte kan få allt.

Begagnat kommer inte på fråga dock, dels för att jag som småbarnsfar inte har ekonomin att kasta ut allt på en gång utan tänkte mig en avbetalning. Och dels för att jag som sagt är nybörjare (har inte använt systemkamera på 15 år, och då var det helt andra apparater) och därmed inte kan vara säker på vad jag får för pengarna.

Köper jag nytt har jag garantier och så, vilket är en trygghet när man ger sig in på en ny arena.

Hur som helst, har lyssnat på råden och kollat runt lite mer.

Vad sägs om detta paket då:

Canon EOS 400D hus
Tamron 17-50/2,8
UV-filter
2GB minne
väska
microfiberduk

9,995.-

Canon BG-E3 batterigrepp
1,195.-

Totalt 11,190.-

Med cashback 10,630.-

Alltså cirka 300.- billigare än första paketet men utan extra batteri och IS.
 
Ursäkta Dan, missade att du hade med batterigrepp i första inlägget. Batterier köper du hos batteriexperten.com. Til en bråkdel av vad dom kostar original, fungerar kanon hade dom till mitt BG-E3. Tamron 17-50 eller Sigam 17-70, är jag inte rätt man att svara på, men vad jag har läst så har Sigma 17-70 fått kanon recensioner.
Lycka till!
 
Zewrak skrev:
Alltså cirka 300.- billigare än första paketet men utan extra batteri och IS.

Det blir säkert jättebra. Extra batteri kan du ju lägga till - om du skall ha full nytta av batterigreppet behöver du ju två batterier. Köp något "pirat" så blir det inte så dyrt.

Lite synd att tappa IS men du har säkert mer nytta av 2.8 bländare över hela omfånget. Jag har inte själv erfarenhet av Tamron gluggen men den vår ju genomgående god kritik.

Jag tycker du gör helt rätt som "snålar" lite på kamerahuset. 400D är extremt lätt att hantera så om man gillar det lite mindre formatet finns inte så många skäl att köpa en 40D.

Lycka till.

Mvh
Anders
 
gurrizz skrev:

-Bländaren på 4-5,6 kunde varit bättre. Det är svårt att ta bra bilder över huvud taget om det är dunkelt eller mörkt. Med IS på blir det heller inte bättre. Ökar du ISO:n på 400D så ser du dess största brist - bruset.

Hur menar du då?

Menar du att 17-85 gluggen är brusig?

Eller menar du att 400D brusar på höga ISO?

Inget tycker jag stämmer, gluggen påverkar ju inte bruset och 400D ger förhållandevis lågt brus på höga ISO. För att få mindre brus måste du ju upp i en helt annan prisklass på kamerahuset.

Visst har 17-85 gluggen sina brister men att den skulle vara "svår" att ta bra bilder med håller jag inte med om. Jag tycker det är et underskattat objektiv och mitt exemplar är förhållandevis skarpt tycker jag.
 
Tänkte kasta in den här med i paketet

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Vad sägs om den? Hur presterar det i skymmning?
 
Zewrak skrev:
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM Vad sägs om den? Hur presterar det i skymmning?
I skymning räcker förstås inga ljusstyrkor till... Men man kan vrida upp ISO-talet. I min 40D går det att få användbara bilder på 3200 -- tror inte att 400D är så mycket sämre.
 
Ok, såhär ser det ut nu

Canon EOS 400D hus

Canon BG-E3 batterigrepp

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

Canon RC-1 Fjärrutlösare

2 x Microfiberduk
2 x UV-filter

2 x SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet). Typ I

Soligor Zoom Väska Modell L classic

Manfrotto 055 XPRO B
Manfrotto 484RC2 Mini Ball kulled

totalt cirka 18,000.-, vilket får mig att fundera Pentax K20D.
 
Senast ändrad:
jag skulle nog rekomendera en beg 30D den känns betydligt goare i handen och är mer lätt jobbad, lånade en 400D då jag tänkte byta till det men det var ett nerköp insåg jag rätt fort.

Har sätt att den finns beg för ca 5000:- nu vilket är vrak pris på ett så bra hus. En bra glugg till och du kommer inte vilja byta till en 400-450D
 
En k20d är väl en rakt igenom bättre kamera så har du råd så är det väl inte ett så svårt beslut.

Normal-zoomen blir ju bildstabiliserad dessutom och alla andra objektiv du tänker köpa så småningom...

Batterigreppet kan du vänta med?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.