Advertisement
ANNONS
Annons

Cyberphoto om Dynax7D. KUL!

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Hallå!

Har ni sett vad cyberphoto säger om Dynax7D? Jespers kommentarer om den i Photokinarapporten är även de bra.

Det känns som att Minolta verkligen gjort en kanonbra kamera! Själv är jag otroligt glad att min chansning på Minolta (dvs köpen av objektiven) nu har gått hem. LYCKA! =)

Edit: Och under det här senaste året som jag fotograferat med systemkamera så har jag verkligen insett att AS/IS är något som definitivt behövs. =)

Den verkar riktigt, riktigt lovande och de testbilder som ligger ute ser också bra ut.
Säkert ett bra köp.

Inte ens den mest förhärdade Canonfantast eller inbitna Nikonist kan förneka att kameran är bäst i sin klass. Men tyvärr har både Nikon o Canon högre status, så till samma pris riskerar Minolta att komma trea ändå... men någon hoppades på en snabb budgetuppföljare med D7D som prestigemodell.

Hade den bara haft lite fler pixlar o större buffert också så hade väl även storheter som MkII varit nere för räkning.

Nu ska det bli kul att se vem som spränger 5000 kronors vallen för ett digitalt kamerahus... Jag har gissat på Canon o jag har gissat på 2005...

HDFS) (KGS skrev:
Inte ens den mest förhärdade Canonfantast eller inbitna Nikonist kan förneka att kameran är bäst i sin klass.
Det är ren spekulation så länge det inte finns några tester.
Upplösningen lär inte kunna konkurera med 20D dock och inte hastigheten heller, troligen heller inte brusnivåerna.

HDFS) (KGS skrev:
Hade den bara haft lite fler pixlar o större buffert också så hade väl även storheter som MkII varit nere för räkning.
Då hade den kunnat konkurera med 20D på allvar.

Jag tror KG har rätt angående 5000-kronors DSLR under 2005.

Vad tror du om det här då: Vilket år kommer en ny DSLR (eller motsvarande; digitalkamera med utbytbara objektiv, med eller utan spegel) marknadsföras så att man måste läsa i de tekniska specifikationerna för att se hur många pixlar den har?

Jag gissar på 2010.

sagan skrev:
Det är ren spekulation så länge det inte finns några tester.
Upplösningen lär inte kunna konkurera med 20D dock och inte hastigheten heller, troligen heller inte brusnivåerna.

He, he, var det nån jag förväntade mej skulle opponera sej så var det väl du ;-) givetvis menar jag bäst baserat på vad som hittills är känt och visat... men det hjälper inte.

En Skoda kommer aldrig att erkännas som bättre än en BMW... märkesmagi.

Om man utgår ifrån vad som är känt så kan den konkurera med 10D och vinna, tack vara AS.
Men det saknas hastighet och upplösning för att kunna konkurera med 20D.
HDFS) (KGS skrev:
Tekniska fakta har inte med märkesmagi att göra.

bjornt skrev:

Edit: Och under det här senaste året som jag fotograferat med systemkamera så har jag verkligen insett att AS/IS är något som definitivt behövs. =)

Det är bra att Minolta lanserar bildstabilisering i ESR-hus, VR/IS optik är för dyrt i längden. Nästa komplettering blir förhoppningsvis tilt&shift sensor. Håller tummarna för att Minolta fortsätter att driva sin linje och får med sig de andra fabrikaten.

Är det bara jag som tycker den uppfällbara blixten är fult konstruerad på Minoltan!!? Verkar vara en rejäl "glipa" i framkant så att blixtglaset syns? Ser ut som på dom gamla Nikon 1:a generations AF-husen F401 och F601 från början av 90-talet......inte snyggt! Inte för att detta påverkar handhavandet eller bildkvaliteten, men ändå.....;-)

/Matti

sagan skrev:
Tekniska fakta har inte med märkesmagi att göra.

Jo, faktiskt, märkestroende har mycket lätt för att blunda o sortera fakta så att det som blir kvar stödjer deras teorier...

Det är sällan en produkt är bättre på ALLA punkter, så man kan välja vilka man vill stödja sej på.

Vi får väl se när mer blir känt. Men det gäller inom alla områden och foto är (för många) en ren materialsport...

Själv bryr jag mej inte alls eftersom ingen kamera kan leverera det jag vill ha än... i väntan på det duger A1 som kompromiss.

HDFS) (KGS skrev:
Jo, faktiskt, märkestroende har mycket lätt för att blunda o sortera fakta så att det som blir kvar stödjer deras teorier...

Det är sällan en produkt är bättre på ALLA punkter, så man kan välja vilka man vill stödja sej på.
Jag nämnde enbart de mest grundläggande punkterna:

*upplösning
*hastighet
*brusnivåerna

sagan skrev:
Jag nämnde enbart de mest grundläggande punkterna:

Jag tror KG's poäng är att de är grundläggande för dig.
Exempelvis, själv uppskattar jag att risken för skakiga bilder minskar, samt en stor sökare där man tydligt ser bilden. Men, det är ju subjektivt.
Edit: Jo, och att dynamiskt kunna ändra ISO'n. Men det kan man ju på alla digitalkameror.

HDFS) (KGS skrev:

Vi får väl se när mer blir känt. Men det gäller inom alla områden och foto är (för många) en ren materialsport...

KG har helt rätt. Ibland är märkeslojaliteten nästan rörande ;)

Jag hoppas verkligen Minolta (och även Nikon)lanserar riktigt bra kamerahus och därmed balanserar konkurrenssituationen.
Aldrig bra med en allt för dominerande aktör som Canon är på väg att bli.

Dessutom är det inte bra för oss canonister vars begagnatmarknad spolieras om alla ropar efter Canonprylar.

/Johan

matti skrev:
Är det bara jag som tycker den uppfällbara blixten är fult konstruerad på Minoltan!!? Verkar vara en rejäl "glipa" i framkant så att blixtglaset syns? Ser ut som på dom gamla Nikon 1:a generations AF-husen F401 och F601 från början av 90-talet......inte snyggt! Inte för att detta påverkar handhavandet eller bildkvaliteten, men ändå.....;-)

/Matti

Om du menar bilden på cyberphoto så är det en gammal bild nyare bilder finns här...

http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/index.html

De är de =)
Jag har den analoga 7an och är störtnöjd över hur lätt och smidig den är att ställa in, till viss del pga de stora vreden.
Enda skillnaden i den digitala varianten verkar vara att exponeringskompensationsvredet är lite lutat, men det tror jag bara gör det lättare att komma åt.

HDFS) (KGS skrev:

Hmmm, nu skulle jag nog mer se Minolta som t.ex. Alfa Romeo än som Skoda. Alfa är en bil som BMW och Merca folket ser ner på, italiensk skit, dålig kvalitet, you name it.... tills de får åka med. Jag har några kompisar (BMW-folk) som när de åkt med en sväng i min bil inser att de haft lite fel.

Minolta ger (liksom Alfa Romeo) fotografen det han vill ha ofta med finurliga lösningar och teknik i framkant. Dock saknas kanske ballfaktorn. Kolla ex. XD-serien, där var man väl först med bländarförval. Innan dess hade man XE som inte heller var dålig.

Jag tror (hoppas) det blir samma sak med D7D, det blir en kamera som ger dem som köper den väldigt mycket för pengarna. Inte samma prestanda som en Mk II (BMW M5) eller D2X (Merca SLK) men den kostar bara bråkdelen. När sedan Minolta släpper D9D (Alfa GTA) så kommer även de stora att känna att det är någon som nafsar efter dem, dock utan några egentliga abitioner att stjäla deras fina rampljus. Dock kommer den att leverera det som köparen vill ha.

Hoppas hoppas. Om D7D håller det jag hoppas, eller ännu bättre är lika bra som de lovord man läst, så blir det en sån till jul. Annars får man väl titta på de andra systemen.

Toba skrev:
Hmmm, nu skulle jag nog mer se Minolta som t.ex. Alfa Romeo än som Skoda.

he, he, jag försökte bara vara så tydlig att Kim skulle förstå ;-)
I min värld är en Alfa en intressantare skapelse än de flesta BMW... och en Skoda ett förnuftigare köp än en dyr Mercedes, fast jag skulle hellre köpa mercan...

Jag kommer sannolikt inte att köpa ett digitalt system som "tvingar" mej att betala för bildstabilisering flera gånger om.

Det vore FÖR oförnuftigt, eftersom jag börjar från scratch den dag jag börjar med system igen. Mina gamla Konicaobjektiv räknas väl inte längre, eller funkar de också på KONICAminolta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar