Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cyberphoto i Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)
CP har inget med reparationen att göra men trots allt så är jag deras kund.

De har varit tillmötesgående och jag fick en rabatt pga att kortet satt i kameran. Men framöver kommer jag se till att få en som inte är testad! Hade det aldrig varit problem med kameran med den men nu...

Ska i höst byta upp mig till 5D Mark II och en hel del proffsgluggar! Se där missar de minst 70 000 kr i intäkter, tack vare nonchig personal.
G R A T T I S!

Jag tror att du kommer att få ytterst svårt att hitta något företag som ger dig bättre valuta för de pengarna än vad Cyberphoto kan ge. Som du själv skriver så har de gjort det man kan förvänta sig i ditt fall - du fick såväl rabatt på kameran då den hade varit uppackad och de har enligt dina egna ord också varit tillmötesgående. De har dessutom skickat den till reparation när det uppdagades att den var trasig. Vad mer förväntar du dig egentligen? Dessutom var det inte de som reparerade kameran, varvid de inte kan belastas om reparationen misslyckades. Och tar du bara kontakt med dem så är jag övertygad om att de låter reparera kameran en gång till.

Visst vore det kul med ny 50D i utbyte så att man kan sälja den vidare ny och ouppackad, om man har bestämt sig för att man istället vill satsa på en 5D MkII. Men jag tror inte du hittar någon enda företag i Sverige som går med på ett sådant krav, särskilt efter att de gett dig rabatt just för att den från början har varit uppackad.

Som någon annan redan skrev så känner jag inte heller alls igen att de på Cyberphoto någonsin skulle ha bemött mig som kund på ett "nonchigt" sätt (jag antar att du menar ett "nonchalant sätt"?). Tvärtom har de alltid varit väldigt artiga och proffsiga i bemötandet. Och i de fall de under senare året inte har kunnat gå med på mina krav av prissänkningar till samma nivå som konkurrenterna, så har de aldrig svarat vare sig spydigt eller nonchalant på mina förfrågningar. Tvärtom har svaren alltid varit mycket sakliga och artiga. Jag hoppas verkligen att det som du upplevt inte är en ny trend inom företaget, då de är helt enkelt det bästa företaget att ta till vara kundernas intressen. Enligt min mening finns det inget kameraföretag i Sverige som har bättre kundbemötande än de. Så jag hoppas innerligt att det du upplevt är en engångs beteelse och ingen ny trend, då jag ogärna byter leverantör av min kamerautrusning.

Alternativet?

Jag förstår att du är kritisk pga av dålig erfarenhet i motsats till väldigt många andra. Det betyder dock inte att du har fel och att andra har rätt så det är bra att du talar om din erfarenhet. just därför skulle det vara intressant vilken annan leverantör av fotoprylar du skulle rekommendera/använda om CyberPhoto inte håller måttet? Jag har handlat av 5 olika leverantörer utan problem:

Cyberphoto
Dustin
Netonnet
Japanphoto
Scandinavian photo

Jag lägger gärna till ytterligare leverantörer tilli dessa.

Ja, och nej - alla förtjänar en extra chans tycker iaf jag och det har ju funnits en anleding till att jag handlade där från början. Främst sortimentet har varit det som lockat mig med CP - sen har jag iofs aldrig helt delat mångas åsikt att de är så fantastiska i övrigt. Långa leveranstider, märkliga reklamerbjudande, dålig leveransinformation, halvhöga priser och att de blåst en på pengar är på minuskontot onekligen, men har de sakerna man behöver så att man kan beställa ifrån ett ställe istället för två så är det värt en hel del. Storlek på sortimentet är en alldeles egen kvallité och i kombination med en bra hemsida så gör det det värt att testa igen även om servicen är tveksam.

Sen finns det en annna fördel - för att testa om de leverar och sköter sig även emot en kund som är uppenbart tveksam till deras service - missar de igen så gör jag allt jag kan för att sänka dem utan att tveka. I slutändan är det som driver företag - att undvika alltför många sura kunder. Några arga är oki, men blir de för många så sprider dessa alltför mycket negativ publicitet för att skall kunna locka tillräckligt många kunder och slutet är oundvkligt. Grundprincipen i en marknadsekonomi bara och det är därför som det är viktigt att framföra det som är negaivt så att dåliga förtag som inte bättrar sig gallras bort - "survival of the fittest.."

Jag har handlat av 5 olika leverantörer utan problem:

Cyberphoto
Dustin
Netonnet
Japanphoto
Scandinavian photo

Jag lägger gärna till ytterligare leverantörer tilli dessa.

Även jag har handlat av alla dessa fem. Valet av butiken blir alltid en avvägning mellan tillgång, pris och förmodad behov av service på produkten. Av alla dessa fem måste jag säga att jag är mest nöjd med Cyberphoto vad gäller serviceanda och kundbemötande. Förut var de också konkurrenskraftiga på priset, men senaste året har de haft svårt att möta konkurrenternas priser.

Dustin och Scandinavian har istället stort sortiment (Dustin särskilt på datasidan). Dustin har ofta varan på lager och man kan ofta få den hem inom ett dygn. Japanphoto och Nettonnet är däremot ofta väldigt konkurrenskraftiga prismässigt. Alla har de alltså sin egen nisch, varav kundbemötande och serviceanda är Cyberphotos. Det är som deras varumärke. Det är nog därför som så många är så frågande till det bemötande du fått. Det är naturligtvis svårt att gissa orsaken till det bemötandet, men kan det ha varit så att både kund som företag råkade bara ha en dålig dag? ;)

Håller med föregående inlägg till 100%. Det finns flera/många medarbetare på företgen och man kan inte döma ut ett företag efter en incident. Reklamationer och fel kan aldrig undvikas - bra eller dålig kundservece avgörs av hur företaget hanterar reklamationen.

Även jag har handlat av alla dessa fem. Valet av butiken blir alltid en avvägning mellan tillgång, pris och förmodad behov av service på produkten. Av alla dessa fem måste jag säga att jag är mest nöjd med Cyberphoto vad gäller serviceanda och kundbemötande. Förut var de också konkurrenskraftiga på priset, men senaste året har de haft svårt att möta konkurrenternas priser.

Dustin och Scandinavian har istället stort sortiment (Dustin särskilt på datasidan). Dustin har ofta varan på lager och man kan ofta få den hem inom ett dygn. Japanphoto och Nettonnet är däremot ofta väldigt konkurrenskraftiga prismässigt. Alla har de alltså sin egen nisch, varav kundbemötande och serviceanda är Cyberphotos. Det är som deras varumärke. Det är nog därför som så många är så frågande till det bemötande du fått. Det är naturligtvis svårt att gissa orsaken till det bemötandet, men kan det ha varit så att både kund som företag råkade bara ha en dålig dag? ;)

Har handlat av CP under ett antal och är mycket nöjd med deras kundbemötande. Finns emellanåt billigare affärer, men CP har alltid bemött mig bra. Alltid mycket snabba leveranser, finns det på lager skickas det samma dag om jag beställt inte alltför sent på dagen.Har inga dåliga erfarenheter av dom, har å andra sidan det av andra företag i branschen

I måndags ringde Cyberphoto upp mig personligen i och med det jag skrivit här. Lika förvånande som positivt!

Så nu har det ordnat sig så att de fixat en 50D från Canon som jag får låna under tiden min är på lagning hos Intervision, där min 50D dessutom skall gå före i kön. Eftersom det verkar vara ett intermittent fel så ska de testa kameran under en tid för att se så att detta inte återkommer igen.

Jag hoppas att andra företag tar efter detta seriösa handlande!
Nu känner jag mig nöjd som kund!

/ Ulrica

Jamen så skönt Ulrica!

Så som jag känner CP så vore det mycket märkligt om något annat kommit fram ur detta. Alla kan ha en dålig dag som skrivits men som du har sett i inläggen så är vi en hel del som bara har haft gott att säga om denna firma och nu finns det en till.

//Ronney

Inte billigast - men mycket bra service!

Vi som höll på CP är glada för CPs och för din skull.

I måndags ringde Cyberphoto upp mig personligen i och med det jag skrivit här. Lika förvånande som positivt!

Så nu har det ordnat sig så att de fixat en 50D från Canon som jag får låna under tiden min är på lagning hos Intervision, där min 50D dessutom skall gå före i kön. Eftersom det verkar vara ett intermittent fel så ska de testa kameran under en tid för att se så att detta inte återkommer igen.

/ Ulrica

Tycker det brukar vara så att de som har en tråkig ton och har lätt till humöret också blir bemötta på samma sätt. Nu säger jag inte att det är så eftersom jag inte känner trådskaparen, men det skulle kunna vara en möjlig orsak..

Har en kollega som jag tycker alltid klagar på servicen på alla möjliga ställen. Hör dock aldrig att någon annan har problem med dessa företag.

Lite som fenomenet när man var yngre och skolkamraterna alltid fick "stryk" av "snuten". De som skötte sig hade däremot en helt annan bild av myndigheten:).

Ledsen om du ser detta som ett påhopp, jag kan ha helt fel och ber i så fall om ursäkt..

/ Ulrica

Verkligen trevligt att höra. Är själv mycket nöjd och trogen kund där, och det tar faktiskt lite illa när man får höra om dåliga erfarenheter.
Proffsigt agerat att ringa upp personligen. Tyder på att de faktiskt försöker hålla bra nivå på servicen.

[NIX, så var det inte menat. :)

QUOTE=PrylHolm;1353604]Din kommentar kan låta som att jag inte "höll" på Cyberphoto, vilket jag alltid gjort, annars skulle jag aldrig valt att köpa min utrustning där!

Så jag håller också på CP.[/QUOTE]

Jag tycker man skall gynna sin lokala handlare så vi får behålla butiker att gå in och känna på prylarna i, med kunnigt folk. Sen är säkert CP jättebra för det.

Tyvärr använder en del sina lokala handlare till att känna på grejerna för att sedan köpa på nätet. -det håller inte i längden. Vi får nog acceptera att om vi vill köpa på nätet så får vi finna oss i att känna på grejerna efter leveransen. Distansköplagen ger ju oss full returrätt som privatpersoner utan krav på motivering. Det kostar en returfrakt och inget annat. Hur mycket man gillar sin lokala butik så är dwess framtid starkt hotad.

Jag tycker man skall gynna sin lokala handlare så vi får behålla butiker att gå in och känna på prylarna i, med kunnigt folk. Sen är säkert CP jättebra för det.

Jag tycker inte det är fult om butiken har fantasipriser. Jag betalar gärna en extra slant för service och fysisk butik - men inte hur mycket som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar