Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS6 paketet - var köper jag billigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

millefiore

Medlem
jag ska köpa CS-paketet men vet inte jag ska köpa det. Är det stora kostnadsskillnader beroende på var man köper det? Jag vill ha cd-skivorna så att jag har dem när jag byter dator eller vid datorkrasch.

De program jag behöver är
Photoshop
Indesign
Illustrator
Dreamweaver

Jag har Lightroom

Adobe clouds, vad är det? Är det vits att hoppa på det istället? Kan någon förklara hur det fungerar?

Mille

Man kan hyra plats i Adobes moln.
Du får alltid tillgång till uppdaterade verktyg.

Adobes hemsida.
Det finns 5 paket.
PS
PS+webb
PS+layout
PS+video
Master collection

Har du barn i skolan eller att du är lärare eller att du tar en högskolekurs o blir student så finns det förmånliga priser. Kursen kan vara i vilket ämne som helst. Du har inte rätt att sälja en studentlicens.
ca:
2000 PS
4000 PS+webb
4000 PS+layout
4000 PS+video
7000 Master collection

Du kan välja mellan att ladda ner eller att få hem en skiva.

Man kan hyra plats i Adobes moln.
Du får alltid tillgång till uppdaterade verktyg.

Adobes hemsida.
Det finns 5 paket.
PS
PS+webb
PS+layout
PS+video
Master collection

Har du barn i skolan eller att du är lärare eller att du tar en högskolekurs o blir student så finns det förmånliga priser. Kursen kan vara i vilket ämne som helst. Du har inte rätt att sälja en studentlicens.
ca:
2000 PS
4000 PS+webb
4000 PS+layout
4000 PS+video
7000 Master collection

Du kan välja mellan att ladda ner eller att få hem en skiva.

Tyvärr har jag inga barn i skolan inte heller är jag lärare. Jag kan inte heller ta en högskolekurs.

Det lutar nog att köpa Design Standard, där verkar det finnas både illustrator/indesign/photoshop/acrobat Pro/dreamweaver.

Är det på Adobes hemsida jag hittar paketet billigast? Ofta brukar det finnas andra inköpsställen som är billigare. Exvis, om jag köper en mobiltelefon så går jag inte till Telias hemsida eftersom det blir dyrare att köpa där.

Jag kan inte heller ta en högskolekurs.
Varför då?
Det finns gott om internetkurser.
Franska för nybörjare tex eller en vårdkurs.

Det du skall ha är en högskola som har godkända utbildningar.
Vad du läser spelar ingen roll.
Faktiskt inte heller OM du läser.
Utan du behöver bara vara student med ett mecenatkort så är det klart.

Tyvärr har jag inga barn i skolan inte heller är jag lärare. Jag kan inte heller ta en högskolekurs.

Det lutar nog att köpa Design Standard, där verkar det finnas både illustrator/indesign/photoshop/acrobat Pro/dreamweaver.

Är det på Adobes hemsida jag hittar paketet billigast? Ofta brukar det finnas andra inköpsställen som är billigare. Exvis, om jag köper en mobiltelefon så går jag inte till Telias hemsida eftersom det blir dyrare att köpa där.

Visst kan du "ta" en högskolekurs. Skriv in dig på en 7,5 hp distanskurs så är du per definition student. Om du sen tar några poäng på kursen eller ej är ju sk*t samma. Rabatten är din ändå!

Johan

Det förutsätter att man har allmän behörighet. Det är inte alla av oss som har det.

Ja du Erland, det finns alltid nått skit man kan råka ut för, eller hur?

Allmän behörighet finns inte längre, idag heter det grundläggande behörighet och det finns mängder av varianter på detta. Uppfyller man inte några av alla dessa kan man hävda Reell kompetens och det kommer man ofta undan med om man inte har tre ögon i pannan och päls.

Det finns mängder av högskolor i riket som inte fyller sina kurser och ett snabbt telefonsamtal till den kursansvarige kan ofta lösa problemet med behörigheten. Tro mig, jag har jobbat 13 år som kursansvarig för diverse kurser på högskolenivå och släppt in åtskilliga efter telefonsamtal där jag konstaterat att vederbörande har förutsättningar....

Johan

Det förefaller finnas utrymme för en högskolekurs 'Grundläggande Photoshoppande' med som enda moment just inköp av PS.

Jag går gärna en tekniska fotokurs, inte någon komposition o sånt utan mer tid, bländare o så. Mer avancerad. Jag kan en del. I så fall kan jag ju köpacs paketet med studentrabattt. Har ni något bra förslag?

Jag har alltid undrat om Adobe's programvaror är så dyra för att folk piratkopierar och myglar, eller om folk piratkopierar och myglar för att programmen är så dyra? Var det hönan eller ägget som kom först?

Jag hoppade på Adobe Creative Cloud, då jag fick ett erbjudande att det under första året skulle kosta drygt 300:-/månad för hela paketet (fick erbjudandet för att jag ägde en licens av PS CS4 sedan jag gick en kurs i Digital Bildbehandling på distans).

När det första året gått blir kostnaden drygt 500:- per månad vilket förvisso är ganska mycket, men ändå inte lika kännbart för plånboken som att köpa loss hela paketet för dryg 30 000:- :)

Men om du inte behöver alla programmen nästa år och inte vill betala 6000 kr per år, vad händer då? Då har du redan betalat 3600 kr, men får återgå till din gamla CS4?

Men om du inte behöver alla programmen nästa år och inte vill betala 6000 kr per år, vad händer då? Då har du redan betalat 3600 kr, men får återgå till din gamla CS4?

Ja, så är det förstås, eller så kan jag t.ex. "prenumerera" på endast Photoshop för att få ner månadskostnaden.

Ja du Erland, det finns alltid nått skit man kan råka ut för, eller hur?

Allmän behörighet finns inte längre, idag heter det grundläggande behörighet och det finns mängder av varianter på detta. Uppfyller man inte några av alla dessa kan man hävda Reell kompetens och det kommer man ofta undan med om man inte har tre ögon i pannan och päls.

Det finns mängder av högskolor i riket som inte fyller sina kurser och ett snabbt telefonsamtal till den kursansvarige kan ofta lösa problemet med behörigheten. Tro mig, jag har jobbat 13 år som kursansvarig för diverse kurser på högskolenivå och släppt in åtskilliga efter telefonsamtal där jag konstaterat att vederbörande har förutsättningar....

Johan

Om anledningen till kursen bara är att få rabatt på PS CS känns det i alla fall för mig inte rätt att ta till ovan grepp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar