Annons

CS5 knäcker datorn ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors på er, har just installerat CS5 på datorn.
Skulle testa att göra ett panorama och köra "content avare fill".
No can do...Ej tillräckligt med RAM ??

Kör Vista Home Premium/ 32 bitars.
Har processor Intel Core TM2 2,4 ghz.
2047 mb RAM .

Skall testa att sätta in lika mycket RAM till men har för mig att Vista inte kan utnyttja så mycket.
Spelar ingen roll, det är billigt.
Har någon tips på hur man kan trimma burken med olika inställningar för att få bättre knuff
när man kör denna combo ?
Är tacksam för alla tips.
Är sugen på att köra mycket PS nu i vintermörkret.
Mvh

Mats W

(PS: Att blåsa burken och installera W7 är inget alternativ just nu)

Det är inte Vista som är problemet utan 32 bitars Windows. Kör själv 64 bitars Vista och har inga problem att ladda in 1.7GB bilder.

Problemet är GPU:s minne, inte datorns.

Stäng av de avancerade GPU funktionerna, då försvinner problemet. Du har troligen för lite minne på GPU:n för vissa av de tyngre funktioner. Content-Aware fill är en av dem...

Löste det sig?

Kan vara intressant för andra läsare att veta hur det gick...

Mors på er, har just installerat CS5 på datorn.
Skulle testa att göra ett panorama och köra "content avare fill".
No can do...Ej tillräckligt med RAM ??

Kör Vista Home Premium/ 32 bitars.
Har processor Intel Core TM2 2,4 ghz.
2047 mb RAM .

Skall testa att sätta in lika mycket RAM till men har för mig att Vista inte kan utnyttja så mycket.
Spelar ingen roll, det är billigt.
Har någon tips på hur man kan trimma burken med olika inställningar för att få bättre knuff
när man kör denna combo ?
Är tacksam för alla tips.
Är sugen på att köra mycket PS nu i vintermörkret.
Mvh

Mats W

(PS: Att blåsa burken och installera W7 är inget alternativ just nu)

Första frågan: Vad är GPU ???
Är det kopplat till Vista eller PS ?
Har aldrig hört talas om det.
Kan du utveckla ?

Vad gäller RAM-minnet så skall det inköpas på Söndag.
Det finns tydligen två varianter och de i butiken visste inte vilken det gällde.
Jag rycker ur befintligt RAM och tar med till Mediarkt på Söndag.
Återkommer då.

Ingen som har tips på inställningar att beakta för bättre prestande ?
Brukar ju finnas en hel del boxar att krysa i och ur för att trimma system och program.

Höres..

Mats W

Hej

32 bitars Vista kan bara utnyttja 2gig ramminne, behöver 64 bitars program för att kunna uttnytja mer.

GPU, graphics processing unit , sitter på grafikkortet, cs5 kan uttnyttja det om man har det.

Till bilder och filmer om man skall ha det smidigt bör man typ ha det senaste, snabb processor, mycket minne typ 6-8GB, snabba hårdiskar, 64 bitars program.

Mvh

Omar

PS lägger en del av bearbetning på GPU:n

om man "Enablar OpenGL drawing" och när minnet inte räcker då får du en varning att det är slut på minnet, men varningen missar informera att det är GPUn:s minne och inte CPU:ns som är slut.
Content aware fill kräver mycket minne på GPU:n.
Vad jag läst är att photoshop utnyttjar open GL på GPU,
Hur menar du att det påverkar conten aware fill?

Jag har en dator med dual core på 2.1GHz och två GB ram. på den kör jag XP (32) och belastar den med 25Mpix-bilder i raw, redigerat med CS5. Jo lite väl segt är det, men inte dör den helt pga för lite minne.

Win7 64-bit
Intel Core 2Duo E6650 (2.34GHz)
6Gb ECC/Paired Ram
GF8600 GT

Ok dator för 3 år sen (~8000:), och den fungerar fin fint med Cs5 när jag testade.

GPU = Graphics Processing Unit = Grafik processor/grafikkort

Jag hade bekymmer med GPU också, CS5 visade inte filer när jag försökte öppna dom. Efter att ha stängt av detta så fungerar det bra. Jag har 64-bit Windows 7, och det är visst känt att det kan vara ett problem ibland i det OS:et.

Mikael ! Skippa snacket om att en MAC fungerar. Det är inte rellevant.
Vill du dra en Vs diskusion så finns det andra ställen på forumet som är avsedda för det.
Jag har PC med Vin Wista enligt tidigare inlägg.

Kan någon utveckla det här med GPU ?
Var hittar jag inställningar för det ?

Verkar mysko att stänga av en funktion på grafikkortet när man skall jobba med grafik ?
Kan någon förklara närmare ?

Mvh

Mats W

Edit -> Preferences -> Performance -> GPU Settings

Om rutan "Enable OpenGL Drawing" är vald, testa att välja bort det och starta om PS. Funktionen är avsedd att avlasta CPU:n genom att utföra vissa grafiska beräkningar på grafikkortet istället för i cpu:n. Men det kräver rätt hårdvara och drivrutiner och rätt mängd minne på grafikkortet. För mig funkar det oftast bra, men ibland tar minnet i GPU:n slut och då får jag meddelandet att det är slut på minne. Det tog 6 månader innan jag upptäckte att det var grafikkortsminne som var slut, och inte cpu:ns.

Mer info här: http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html

Senast ändrad:
om man "Enablar OpenGL drawing" och när minnet inte räcker då får du en varning att det är slut på minnet, men varningen missar informera att det är GPUn:s minne och inte CPU:ns som är slut.
Content aware fill kräver mycket minne på GPU:n.

Kanske det, men är det inte lite konstigt att det går lika fort oavsett om jag har open GL enablat eller inte. Har också provat i alla 3 moderna men ser ingen skillnad. Iofs kanske CPU är mindre belastad, det har jag inte kollat.

Har alltid haft det enablat och kört advanced mode och aldrig haft problem.

windows 7 64bits
6 GB
[email protected]
Gigabyte HD4850 1GB

Hej på er morgonpigga, tack för bra svar.
Har höjt "memory-usage" till 1500 MB. (1658 MB tillgänligt).

Casche levels till 8.

Casche-level tilesise 1028 K

Kryssat bort "Enable Open GL DRawing".

Ingen framgång :-(
Men nu känns det som vi börjar ringa in problemet....
Skall trycka i mer RAM oavsett, det är ju en enkel och inte alltför dyr åtgärd.
Om det inte hjälper blir det väl byte av grafik-kort men det får vi återkomma till i en djupare diskusion.
Jag bävar för att börja byta komponenter i datorn, det brukar generera en hel del följdåtgärder.

Ut och fotografera med er nu i det vackra vädret (söder om Sthlm).
Jag är tillbaka i morgon kväll.

Mvh

Mats W

Allokera into så mycket minne till PS

Då finns inget minne kvar för OS:et osv. Testa minska minnet till 1024MB istället.

Från PS Forums:
Q. Does the Memory Usage preferences setting affect GPU performance?
A. Yes. When you allocate RAM to Photoshop, leave for the GPU to use. In other words, don't set the Available RAM in Photo allocated to Photoshop to 100%. Use the default amount, 70%, or a number close to this amount, such as 60% or 80%.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto