Annons

CS2 & ARW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

tridenten

Medlem
Jag har precis börjat fota digitalt och behöver lite hjälp med råformat.
Jag köpte en Sony a200 i veckan och tänkte testa råformat för manipulation i CS2.

Tyvärr så går det inte att öppna filerna i CS, då filformatet är okänt.
Det går att öppna i den medföljande programvaran, men där kan jag bara spara råformat med samma format som från kameran (ARW).

Hur ska jag göra för att kunna öppna ARW-filerna i CS?
Tacksam för svar/Michael

Sök på Adobes hemsida. Där finns massa uppdateringar för camera raw så det stöder ditt format.

Hej Michael! Jag har själv en A700 och har upptäckt att programmet som följer med kameran är mycket bättre än Adobes camera raw så jag öppnar dom i det sen exporterar jag dom som tiff till PS. Funkar mycket bättre!!! MVH Christer
PS Jag tror att du måste ha CS3 och ACR 4,2 minst men det är bara som jag tror,,, kanske nån annan vet? DS

tridenten skrev:
Jag har precis börjat fota digitalt och behöver lite hjälp med råformat.
Jag köpte en Sony a200 i veckan och tänkte testa råformat för manipulation i CS2.

Hur ska jag göra för att kunna öppna ARW-filerna i CS?
Du måste ha Camera Raw ver 4.4 för att öppna A200-filer. Den versionen drogs nyligen tillbaka av Adobe, men releasas säkert en 4.4.1 alldeles snart.

Ver 4.4 fungerar bara med CS3, men du kan använda DNG converter 4.4 och omvandla din Sony RAW-fil till en DNG-fil och sedan öppna den i din Camera Raw version för CS2.

Att vissa anser att Adobe Camera Raw är sämre än kameratillverkarnas egna programvaror beror vanligtvis på att de inte lärt sig hur man använder programmet fullt ut. Ofta är färg och kontrast mer dead on med defaultvärdena i kameratillverkarnas program, men det kan man justera och spara ner i Adobe camera Raw.

Tackar för informationen.

Tack för svaren på min fråga.
Jag får besöka Adobe och se om jag hittar något användbart för jag vill helst arbeta i PS.

MVH/Micke

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto