Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cropfaktor?

Produkter
(logga in för att koppla)

D33J4Y

Medlem
Sitter och funderar på lite nya objektiv men har aldrig fatta det där med Crop faktor. Förstår att om man sätter ett EF objektiv på en EF-S Kamera så ska man om kameran har en crop faktor på 1,6 multiplicera brännvidden med 1,6. Men hur är det med objektiv som är gjorda för EF-S?

Till exempel mitt gamla EF-S 18-55mm till min gamla EOS 400D. Ska man multiplicera 18-55 med 1,6 för att kunna jämföra med tex ett EF 24-70mm till min nya EOS 5D MK2?

Vill nämligen hitta ett objektiv till min nya kamera som har ungefär samma brännvidd som mitt gamla 18-55. Kanske något längre brännvidd men framför allt bättre kvalite.
Har bla kollat på EF 24-70 2,8L USM och EF 28-105 4,0L USM och EF28-135 3,5-5,6.

Har försökt att hitta info på bla Wikipedia men fattar inte deras förklaringar. :-(

Tack på förhand!
 
Jag tror att EF 24-105/4L IS USM blir kanon till din 5D2. Sluta fundera, bara köp ;-)

Den hade motsvarat ett 15-65mm objektiv på din gamla kamera.
 
Det som står på objektivet gäller. En brännvidd är en brännvidd är en brännvidd.

Så undvik gärna att tänka ordet "brännviddsförlängning", det som stämmer bäst är faktiskt precis som det engelska namnet ("crop-factor") visar på: beskärningsfaktor.

Ingenting med brännvidd eller bländare ändras i ett ojektiv för att du sätter det på en annan kamera med mindre sensor. Det är fortfarande samma objektiv, med samma fysiska egenskaper. Det som ändras är att du tar ut ett mindre utsnitt, en mindre del av ljuset ur mitten på samma bild. 1.6 betyder att du tar ut 1/1.6 = 62% av bildbredden jämfört med småformatets 36x24mm.
Du skär då bort allt ljus som faller utanför denna mindre yta - jämfört med 36x24mm blir förlusten ca 60% av ljuset, eller -1.33Ev. Detta är också hela skillnaden i ISO-prestanda mellan FF och Crop - Samma bländare och samma slutartid ger dryga 1.33Ev mer ljus åt FF-sensorn. Mer ljus = mindre brus.

Ignorera förklaringen om du vill, men tänk på att alltid "översätta" med faktorn 1.6 - men BARA när du jämför olika kameror! Annars är det ointressant. Objektivet är alltid samma. 24mm är 24mm, såvida du inte mäter inne i ett svart hål, eller om du samtidigt rör dig med ljusets hastighet. Då vet vi inte riktigt vad 24mm är.

18-55mm F/ 3.5-5.6
x
cropfactor 1.6
---------------------------
29-90mm F/5.6-9.0^

^^^^
-Detta är objektivet du "behöver" för att ersätta ditt 18-55 "rakt av".

Observera att bländaren också ska tas med, annars stämmer inte skärpedjup och en hel drös andra saker.

Så, EF28-135 räcker alldeles utmärkt (med råge!) för att ersätta ditt 18-55. De andra två förslagen är ett klart steg upp, både vad det gäller ljusgenomsläpp och kvalitet. 24-105L är nog den bästa "kompromissen" mellan bildkvalitet och pris i detta fallet. Dess enda egentliga svaghet är de allra yttersta hörnen på 105mm (max inzoomning). Jämfört med den 4000kr billigare 28-135 vinner du ljusstyrka på telesidan, byggkvalitet och AF-hastighet. Det billigare objektivet är dock riktigt bra för sitt pris (vad det gäller ren bildkvalitet)

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=0

Om du sätter musen över bilden byter den till det andra valda objektivet. Du kan även byta brännvidd och bländare på de båda objektiven upp i menylisterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.